Кината в Съединените щати остават без филми. Ето защо някои от тях се насочват към необичаен източник на филмово съдържание: Netflix, пише Wall Street Journal.
Докато големите холивудски студиа отлагат датите на премиерите на своите нови продукции или ги пускат в собствените си стрийминг услуги, киноверигите се очаква да останат без достатъчно филми за поне три години. Това е една от причините няколко от веригите да пуснат новият зомби филм на Netflix “Army of the Dead” на голям екран в петък – една седмица преди да стане достъпен в услугата.
Необичайният алианс между кината и стрийминг гиганта е пореден знак за начините, по които Covid-19 промени продължаващата с десетилетия динамика на отношенията между Холивуд и кината, които показват неговите филми. Свързаните с пандемията прекъсвания на продукциите и стратегическото пренасочване от големия екран доведоха до недостиг на програми, който ще продължи с години. Това оставя кината без особен избор, освен да сключват сделки с Netflix и други стрийминг услуги, които им позволяват да прожектират филми в САЩ и Канада.
Сега кината правят компромис за условията, които някога смятаха за свещени, особено за продължителността на периода, в който студиата трябва да изчакат, преди да предоставят филма за гледане у дома.
„Преди Covid тези правила съществуваха“, коментира директор на кина. „След Covid има изцяло нова игра. Сега можем да договорим всичко“.
По-голямата част от киноиндустрията смяташе Netflix за смъртна заплаха, а не за бизнес партньор. Преди пандемията големите вериги кина отказваха да направят компромис с ексклузивния период от 90 дни между пускането на филма на голям екран и предоставянето му за гледане онлайн.
Когато Netflix настоя за значително намаляване на този „прозорец“ за нейните оригинални продукции, големите вериги се противопоставиха. В резултат на това филмите, които Netflix искаше да пуска по кината (често такива, които се борят за награди като „Оскар“) се прожектираха само в малък брой кина, които бяха склонни да приемат условията на компанията.
Но сега директори на кина и холивудски агенти твърдят, че очакват повече сделки между стрийминг гиганта и американските вериги заради блокадите, свързани с пандемията, които засегнаха бизнеса и насочиха фокуса на студиата и зрителите към видео стрийминг услугите.
Един директор на кина прогнозира, че веригата му ще има с 25% по-малко филми през 2022, 2023 и 2024 г. спрямо броя им в годините преди пандемията – прогноза, която мотивира решението му да прожектира „Army of the Dead”.
Промените в отношенията между Netflix и кината се случват в момент, в който други холивудски студиа включват стрийминга в своите стратегии за представяне на съдържание.
През останалата част от годината Warner Bros. ще пуска филмите си в стрийминг услугата HBO Max в същия ден, в който те ще започнат прожекции и в кината. Disney+ таксува по 30 долара за филми, които вече предлага на голям екран, като сумата се плаща над месечния абонамент.