Американската филмова академия съобщи, че е разширила правилата за приемане на филми в надпреварата за награда „Оскар“ и ще допуска и такива, които не са имали премиера в кино салон заради повсеместното затваряне на кина в САЩ, съобщава Wall Street Journal.
За първи, и единствен според Академията, път филм, който се е появил само в стрийминг платформа, ще може да се състезава в категорията за най-добър филм и за други статуетки.
Промяната, предизвикана от затварянето на кино салони заради коронавируса, е практически и философски скок за Академията, която спазва стриктни правила за наградите си, смятани за най-престижни в киното. Сега филми, които е трябвало да имат премиера в кино салон, но вместо това са се появили в дигитални платформи, ще бъдат допуснати в основни категории.
Правилата ще бъдат променени само за 93-та церемония по раздаването на наградите, която трябва да се състои на 28 февруари 2021 г., съобщи Академията.
„Академията твърдо вярва, че няма по-велик начин да преживееш магията на филмите от гледането им в кино салон. Нашият ангажимент в това отношение остава непроменен и непоколебим“, отбелязва организацията в писмено комюнике.
След затварянето на кино салоните през март десетина филма, които трябваше да имат премиера на голям екран, бяха пуснати в дигитални платформи или в услуги за стрийминг на видео. Сред заглавията до момента са филмът от анимационната поредица „Тролчета: Турнето“ и новата комедия на Джъд Апатоу The King of Staten Island.
Очаква се да ги последват още заглавия, тъй като кино салоните остават затворени в обозримо бъдеще.
През последните години позицията на Академията за филмите в платформи за стрийминг на видео е противоречива. Ръководители, които искат разширяване на полето на наградите „Оскар“ с включване на филми, пуснати само в Netflix или Prime на Amazon, например, казват, че организацията не се съобразява с променящите се навици на потребителите. Според други опазването на гледането на филми на голям екран е основна мисия на Академията.
Напрежението е най-силно по отношение на Netflix, която получи множество номинации за Оскар за филми като „Рома“ и „Ирландеца“, които са гледани предимно у дома. Според изискване, което във вторник беше временно замразено, Netflix трябваше да излъчва за кратко тези филми и в кино салони, за да могат да се състезават за наградите.
Новото правило ще включва и филми, които студиа като Walt Disney и Universal Pictures на Comcast са предвидили директно за излъчване в дигитални платформи или собствените им услуги за стрийминг на видео.
Академията съобщи, че промяната на правилата е в сила само до повторното отваряне на кино салоните. Дотогава студиата, които се надяват филмите им да бъдат гледани от членовете на журито, трябва да ги качат в сайт за стрийминг на видео, достъпен само за представители на Академията.
„Много съм доволен, че Академията прецени, че трябва да направи изключение и то идва от компания, която вярва изцяло в киното“, казва Тим Куин, главен изпълнителен директор на Neon, независим лейбъл, който разпространява тазгодишния носител на статуетката за най-добър филм „Паразит“. „Обстоятелствата са извънредни и те взеха правилното решение, за което трябва да бъдат поздравени“, допълва той.