IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Европейците отново пътуват със самолет, а американците са разколебани

В Европа капацитетът се възстановява, а в САЩ и Китай делта вариантът на коронавируса засяга вътрешните пътувания по въздух

11:52 | 27.08.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Chris Ratcliffe/Bloomberg</em></p>

Снимка: Chris Ratcliffe/Bloomberg

Пътуванията по въздух в Европа най-сетне се възстановяват благодарение на огромното предлагане на евтини билети от нискотарифни авиокомпании и относително гладкото задействане на системата за ваксинационни сертификати на континента, пише Wall Steet Journal.

До неотдавна пазарите на вътрешните пътувания в САЩ и Китай процъфтяваха, като пътниците се възползваха от спада на случаите на коронавирус в двете страни. В САЩ силната ваксинационна кампания също засили доверието на пътуващите.

Вътрешноконтиненталните пътувания в Европа обаче останаха закотвени далеч под нивата от 2019 г. главно защото пазарът е силно зависим от трансграничните полети. Те бяха намалени от ограниченията на правителствата, целящи овладяването на вируса, включително изисквания за карантина, тестване и ваксинации.

Сега бързо разпространяващият се делта вариант на коронавируса започва да намалява пътуванията в САЩ и Китай, а Европа се превръща в светлия лъч за авиационната индустрия, поне засега.

Миналата седмица вътрешноконтиненталните полети в Европа са били с 27% по-малко спрямо същата седмица на 2019 г., сочи анализ на консултантската компания в областта на авиацията Cirium. Това е най-малкият спад от март 2020 г. насам, когато авиокомпаниите започнаха да ограничават услугите си на фона на първата глобална вълна от заразени с коронавирус.

В същото време капацитетът в САЩ е намалял с 15% спрямо нивата от 2019 г., след като почти достигна равнището преди пандемията в началото на юли. След това капацитетът беше надолу само със 7,6%, преди делта вариантът да започне да се разпространява широко.

Southwest Airlines съобщи по-рано този месец, че вариантът забавя резервациите и води до ръст на отменените пътувания. Както Frontier Airlines, така и Mesa Air Group, едни от най-големите регионални авиокомпании в САЩ, също изразиха притеснения за въздействието на варианта върху търсенето.

В Китай полетите намаляха с 45% спрямо нивата през 2019 г. миналата седмица. В началото на юли капацитетът на Китай беше с 10% по-висок от равнището преди две години, показват данните на Cirium.

Възстановяването в Европа се случва в момент, когато нискотарифни авиокомпании като Ryanair Holdings и Wizz Air Holdings увеличават капацитета и отварят нови бази и маршрути. Нискотарифните авиокомпании наемат пилоти и екипаж, за да се възползват от натрупаното търсене през важния летен период.

„Продаваме много евтини места, за да възстановим пазара много бързо“, коментира главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри тази седмица. Той допълни, че резервациите до края на годината са „много силни“.

Ръководители на авиационната индустрия и анализатори казват, че разпространението на дигиталните здравни сертификати на ЕС и бързо растящите нива на ваксинирани на континента също са от голямо значение за възстановяването на полетите на кратки разстояния в Европа. ЕС създаде система на дигитални сертификати, валидни в рамките на блока, която позволява на пътуващите да доказват, че или са били ваксинирани, или са дали отрицателен тест за коронавирус.

Системата предизвика скептицизъм за това как може да бъде възприета и как ще работи в различните страни. Но за момента тя помага за повторното отваряне на границите, въпреки че времето за изчакване на летищата се удължава заради допълнителните проверки, казват ръководители и анализатори.

„Това даде тласък на пътуванията в Европа“, отбелязва главният изпълнителен директор на Wizz Air Йозеф Варади. „Това е фундаментален фактор – ако сте напълно ваксинирани или сте дали отрицателен тест, можете да пътувате“, допълва той.

Капацитетът на Wizz Air е на 103% спрямо нивото през същия период през 2019 г., казва Варади. Авиокомпанията е наела още 400 души екипаж през август и смята да назначи още 1000 през идните четири месеца.

Той допълва, че приходите са намалели с около 20% заради по-ниските цени на билетите и защото самолетите на авиокомпанията летят с повече празни места. Товарният фактор – индикаторът доколко пълен е всеки полет, е намалял с десет процентни пункта до около 85% спрямо 2019 г.

Подобно на някои американски авиокомпании Wizz Air се бори със закъснения на летищата и с наземния персонал на фона на усилията ѝ за бързо възстановяване след 18 месеца на потиснат трафик. В резултат на това авиокомпанията е била принудена да се откаже от някои полети.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:52 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още