Американската компания за безалкохолни напитки Coca-Cola е договорила закупуването на британската верига кафенета Costa Coffee за сумата от 3,9 млрд. паунда (5,1 млрд. долара), влизайки силно в битката, която води с Nestle и Starbucks за глобален бранд сред горещите напитки, съобщава Bloomberg.
Компанията майка Whitbread се е съгласила да продаде Costa на цена, която е 16 пъти по-висока от тазгодишната ѝ печалба преди лихвите, данъците, обезценяването и амортизацията, заявиха компаниите в петък.
„Топлите напитки са едни от малкото останали сред напитките като цяло, при които Coca-Cola няма глобален бранд“, казва главният изпълнителен директор на Coca-Cola Джеймс Куинси в изявлението. „Costa ни дава достъп до този пазар чрез силна платформа за кафе“.
Производителите на безалкохолни напитки търсят нови възможности, тъй като потребителите се насочват към алтернативи на газираните напитки със захар. По-рано този месец PepsiCo договори закупуването за 3,2 млрд. долара на SodaStream, която произвежда диспенсери за газирана вода.
Costa е лидер пред Starbucks във Великобритания и се разширява на пазари като Китай. Веригата има кафенета и в България чрез франчайз. Компанията бе една от малко големи вериги за продажба, след като Nestle и инвестиционната компания JAB извършиха серия от придобивания в сегмента.
Coke продава кафе под бранда Georgia в Япония и има някои други местни продукти за конкретни пазари.
Whitbread купи Costa през 1995 г. за 19 млн. паунда. Към онзи момент тя имаше 39 кафенета, а сега има над 3800 локации в 32 страни. Компанията управлява и бизнес с 8000 машини за самообслуване.
Whitbread заяви през април, че ще отдели Costa като независимо публично търгувано дружество след натиск от активисти инвеститори, които заявиха, че бизнесът трябва да е отделен от хотелските операции.
Продажбата ще донесе „значителна премия“ към стойността, която би имала компанията, ако бе отделена в ново дружество, заяви Whitbread. Компанията ще върне по-голямата част от постъпленията към акционерите, заяви тя.