Всяка финтек компания в рамките на шест месеца може да да стигне до момента да издава разплащателни карти. За това съобщи Дамян Жиелински, вицепрезидент „Бизнес развитие“ за Централна и Източна Европа на Mastercard при представянето пред стартъп общността на програмата за подкрепа на иновативни стартиращи компании Mastercard Accelerate.
Инициативата за срещата е на Mastercard и Българска фитек асоциация. В презентацията си Жиелински даде професионални съвети как иновативните финтех стартъпи да ускорят своите бизнес планове.
Програми според бизнеса
“Инициативата предоставя подкрепа и помощ за стартиращи и нововъзникващи компании за всеки етап от техния растеж и трансформация, от навлизането на пазара до глобална експанзия”, каза Жиелински.
В презентацията си Жиелински даде пример за бързото развитие на технологичните услуги и как се развиват връзките през годините. Докато на телефона са му били необходими 75 години, за да стигне до 50 милиона потребители, на Facebook са били достатъчни две години, на Twitter – 15 месеца, а на Pokemon Go – 19 дни.
„Инициатива на Mastercard, която е член на Българска финтек асоциация, е да помогне на компаниите по-лесно да се ориентират и по-лесно да стъпят в сферата на разплащанията“, каза за Investor.bg Гергана Стоичкова, директор на асоциацията. Тя обясни, че в профила на финтех компаниите е да извършват услуги, като в центъра им са да предоставят карти – предплатени, физически или под някаква друга форма.
Добрият пример
Според Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Косово и Албания, финтех индустрията и старптъп системата имат сериозно развитие.
„Все по-нови и нови играчи се появяват в желанието си да предложат нови продукти и услуги", коментира тя.
Манова е убедена, че най-ценното, което Mastercard предоставя на тези компании, които не могат да си позволят нито голям развой, нито голяма инвестиция, е да получат най-подходящата програма.
С Mastercard Accelerate се предлагат три различни програми, които отговарят на различните размери на компаниите. Има програма, която улеснява достъпа до финансовите услуги на абсолютно нови стартиращи компании. Другата, Mastercard Start Path, дава възможност на вече стартирали компании да развиват допълнително своята дейност, да влязат в нови партньорства, да излязат на нови пазари, но и да привлекат инвеститори.
Бъдещото партньорство
„Конкуренцията става все по-здравословна и ние виждаме много примери в които различни програми влизат в партньорство, за да предложат една цяла комбинация на услуги за крайния клиент. Ако преди време водещото беше продуктът или услугата, сега водещото е клиентът. Клиентът, който в центъра на всичко и той очаква да му бъде лесно, бързо, сигурно и на едно място – сега и веднага“, коментира Ваня Манова.
Тя сподели, че е впечатлена от интереса на българската стартъп екосистема към програмата Mastercard Accelerate. „Въпросите, които те задаваха и тяхната активност показа, че една такава програма е необходима, провокира интереса им, и е сигурно, че би ги улеснило“, смята Манова.
Тя е на мнение, че опитът на Mastercard с програмите, които вече са използвали полски, чешки и румънски компании, може да намерят приемственост и в български стартъпи – от най-малките, до такива, които се развиват и до тези, които вече са придобили мащаб.
„Основното съобщение към аудиторията е, че имаме решения и улеснения за всеки бизнес, който има интерес към плащанията и отвъд тях“, каза Ваня Манова.