Компанията Nova Broadcasting Group, собственик на Нова Телевизия, внесе жалба в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) срещу нелоялна търговска политика на bTV Media Group, чието господстващо положение на пазара КЗК потвърди в предишни свои решения.
Втората национална частна телевизия сезира КЗК с доказателства, че чрез действията си bTV Media Group е нарушила конкурентното право с цел привличане на клиенти, което от своя страна води до нанасяне на щети на конкурентните търговски телевизии. Поводът за жалбата са конкретни казуси, резултат от усилията на bTV да осигури своя пазарен успех чрез действия, водещи до монополизиране на пазара, твърдят от Нова.
През последните години глобалната икономическа криза се отрази негативно както на бизнеса, така и на крайния потребител, посочват от Нова. От там допълват, че телевизионните компании са се изправили пред предизвикателството да развиват дейността си въпреки силно редуцираните бюджети за реклама, представляващи техен основен доход.
От "Нова телевизия" изброяват и няколко конкретни нарушения на правилата от страна на конкурента им. Такова например е ексклузивната промоция - „Зима 2011”. Тя представлява съвкупност от по-благоприятни търговски условия, валидни за кратък период от време (януари – март 2011 г). Рекламодателите, възползвали се от условията на предложението, са получили определен брой бонусни излъчвания във всички канали от групата на bTV Media Group – от 100% през месец март до 160% през януари – върху броя на заявените и платени рекламни спотове. Клиентът е могъл да се възползва от промоционалните условия, единствено ако гарантира, че в периода на промоцията няма да рекламира в други телевизионни медии. При неизпълнение на това условие, клиентът заплаща неустойка.
Според Нова телевизия описаната промоция нарушава конкурентното законодателство в няколко насоки:
- За сравнително кратък период от време bTV Media Group предлага продажба на рекламно време при необосновано ниски цени, като целта на тази продажба е да се изтласкат конкурентите на пазара и/или да се обезкуражат нови конкуренти да навлязат на пазара на телевизионна реклама. Хищническото ценообразуване е една от най-често срещаните ценови злоупотреби на предприятие с господстващо положение. Крайната цел е реализиране на по-големи печалби чрез рязко завишаване на цените при условие, че последните не биха могли да се повишат, ако преди това не е извършено хищническото им намаляване.
- Налице е типична форма на „клауза за лоялност” – друг вид ценово изключваща злоупотреба на предприятие с господстващо положение. Съгласно условията на „клауза за лоялност” рекламодателят се задължава да получава изцяло необходимата му услуга от един доставчик, което поведение води до сериозно ограничаване на конкуренцията на пазара на телевизионна реклама. В резултат на прилагане на „клаузата за лоялност” бТВ предопределя чрез непазарни механизми избора на поведение от страна на потребителите на съответния продукт не поради неговото съществено по-добро качество, а заради съществените и непропорционални финансови стимули, които телевизията предлага на клиентите си.
- На следващо място, bTV предлага отстъпката предварително, и в случай че рекламодателят не реализира гарантирания обем, той дължи неустойка. Подобно поведение също се третира като нарушение на конкурентното право. Условие да се получи отстъпката е рекламодателят да предопредели пазарното си поведение за три месеца напред. Ако ангажиментът не бъде изпълнен и рекламодателят промени пазарното си поведение в течение на съответния период, той понася финансова санкция, като заплаща по-висока цена на закупения продукт в сравнение с първоначално уговорената. Решаващо значение има и обстоятелството, че отстъпката се предоставя авансово, т.е. преди съответният изискуем обем от парични средства да е вложен в реклама в bTV.
"Подобни методи не са новост за пазара и именно тях конкурентното право забранява. Използването на нелоялни търговски практики ще доведе до монополизиране на пазара, оставяйки рекламодателите без избор. Продуцентите ще имат една платформа за изява, а зрителите ще бъдат лишени от правото да избират съдържанието, което им харесва, и ще се налага да избират между монополиста, обществената БНТ и платените канали", се казва още в жалбата на "Нова Телевизия".
Засега от КЗК не са образували производство по жалбата. От "Нова телевизия" твърдят, че в предишни свои решения антимонополният орган е потвърждавал господстващото положение на bTV.
Справка на Investor.bg в базата данни на КЗК показва, че такава констатация органът е направил миналата година, когато е правил анализ на пазара след искането на Central European Media Enterprises да купи Balkan News Corp. (BNC), която по-късно смени името си на bTV Media Group.
Според експертите на КЗК "анализът на пазара на телевизионно разпространение установи лидерска позиция на БНК на този пазар. Изследвайки пазарните позиции и на другите участници на него, комисията констатира отношения, подобни на тези при олигопола, в резултат на което може да се приеме, че групата на MTG (NOVA, каналите Diema и ММ) се явява основен конкурент на групата на БНК, като двете групи си оказват взаимно конкурентен натиск".