Въпреки че 2018 г. не е особено впечатляваща от гледна точка на размера на инвестициите в областта на технологичните стартъпи в Индия, страната може да се похвали с рекорден брой еднорози (новосъздадени компании, които струват поне 1 млрд. долара), пише Дурба Гош за Quartz.
Стартъпите са успели да наберат около 10,5 млрд. долара през изминалата година, което е с 5% по-малко в сравнение с 2017 г., когато сумата е била 11,2 млрд. долара.
Броят на кръговете на финансиране също е по-малък през 2018 г. - 924 спрямо 1 161 година по-рано.
Особено негативна за стартъпите е първата половина на миналата година, когато едва 3,6 млрд. долара са били инвестирани в около 411 сделки, като за същия период през 2017 г. сумата е била 5,6 млрд. долара, а броят на сделките – 571.
В общи линии инвеститорите се отдръпват заради наложените от правителството данъци върху бизнес ангелите (богати физически лица, инвестиращи в стартъпи).
Финансирането на начален етап в периода януари-юни 2018 г. е намаляло до 137,8 млн. долара в сравнение с 200 млн. долара за същия период през 2017 г., докато кръговете за привличаването на първоначален (seed) капитал са намалели с 22 на сто на годишна база до 870 броя.
„Инвестициите зависят от пазарните нагласи. Циклите на възход и спад са реални и инвестициите ги следват“, смята Кунал Шах, бизнес ангел и основател на компанията за онлайн разплащания FreeCharge.
Въпреки че тази тенденция може да изглежда отчайваща в близко бъдеще, Авниш Баджадж, изпълнителен директор на компанията за рисков капитал Matrix Partners, смята, че подобни цикли са важни за творческите нарушения.
„Предприемачите измислят нови идеи и тези идеи имат ограничено утвърждаване, докато не ги докажат на практика, предизвиквайки по този начин интерес. Без него капиталът няма да бъде наличен, а без капитал човек не би могъл да разбере кои идеи ще сработят“, заяви Баджадж в интервю пред Quartz.
Към втората половина на 2017 г. в индийската пазарна действителност се появи известен интерес, причинени от придобиването на Flipkart от световния лидер в търговията на дребно - американската компания Walmart, за 16 млрд. долара.
Според Баджадж оценките на компаниите днес са много по-високи от тези през 2015 г. например, когато е имало три големи имена – Paytm, Flipkart и Ola, докато днес в Индия има между 15 и 20 значими компании.
През 2018 г. страната успява да „изкара“ цели осем компании еднорози, към които спадат Zomato, Swiggy, Byju’s, OYO и Patym Mall.
Темпът на поява на нови стартъпи също се оказа оживен, пише Дурба Гош. Стартъпите в Индия са се увеличили с 1200 в периода януари-септември 2018 г., като общият брой на този тип компании е достигнал 7200.
Това потвърждава статута на страната като третата по-големина стартъп екосистема в света след САЩ и Великобритания.
Сега, когато пазарът е узрял, инвеститорите очакват този импулс да продължи и през настоящата година.
„Мисля, че ще видим подем в средния сегмент, където досега имаше по-слабо финансиране. Късната фаза ще продължи със същия темп или леко ще се забави“, смята Баджадж.
Очакванията са през 2019 г. да се съживят инвестициите за електронна търговия, В2В услугите и SaaS софтуерните компании.
Въпреки всичко Индия все още изостава по отношение на монетизацията, смята Баджадж.
„Като цяло Индия се намира в началото на един много силен 10-15-годишен период в екосистемата за рисков капитал и стартъпи“, добавя още той.