Дори и при пандемията от коронавируса българите не пазаруват масово онлайн, показват данните на Евростат. България е на последно място в ЕС по направени покупки на стоки или поръчка на услуги по електронен път през миналата година.
Проучването показва, че като цяло в общността през 2020 година 89% от хората на възраст между 16 и 74 години в ЕС са използвали интернет. От тях 72% са поръчали поне веднъж стока или услуга онлайн през последните 12 месеца.
За сравнение този процент е бил 68 на сто през 2019 година, посочват още от Евростат.
eurostat
Източник: Евростат
През миналата година 42% от българите са направили онлайн покупка или са поръчали услуга през последните 12 месеца. На опашката се нареждат още румънците (45%) и гражданите на Кипър (с малко над 50%).
На обратния полюс са Нидерландия (91%), Дания (90%) и Германия (87%).
Данните на Евростат показват още, че Румъния, макар и на последните места, бързо напредва по отношение на електронната търговия. През последните пет години броят на пазаруващите онлайн се повишава с 27 процентни пункта, което е най-резкият ръст в ЕС. Чехия и Хърватия отчитат ръст на този показател с 25 пункта, а Унгария - с 23 пункта.
Днес Чехия е на една от предните позиции с дял от около 80% от интернет потребителите, които пазаруват онлайн.
През последните месеци най-предпочитаните покупки онлайн са на дрехи, включително и спортни, обувки и аксесоари - почти 64% от всички покупки. На следващо място са заявки към компании, които предлагат стрийминг услуги (32%), следвани от доставки от ресторанти и вериги за бързо хранене (29%).
27% от онлайн покупките са на книги и печатни издания, а 26% на комппютри, лаптопи, мобилни телефони и аксесоари за тях.
преди 3 години БЪлгариа е "око да види ръка да пипне" тип човек. За него в пазаруването има и социален елемент. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Абсолютно сте прав, трябва да ги има и двете възможности, хора различни.. А за северните хора +10! Тяхната 'култура' е да не говорят със съседа, да се напият и потънат в меланхолия.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Онлайн пазаруването не винаги е предимство. Често във физическите магазини съм намирал по-добри цени и по-добро обслужване. Според мен, двата варианта трябва да се развиват паралелно и не виждам причина (освен очевидната) да напираме цялата търговия да минава онлайн. Това, че северните държави го правят не е достатъчно добра причина. Там живеят странни хора със съвсем различна от нашата култура и не винаги в добрия смисъл. отговор Сигнализирай за неуместен коментар