Германските потребители са спомогнали за активността на компаниите в страната през декември, става ясно от сезонно изгладените данни на Федералната статистическа служба (Destatis). Те показват, че фабричните поръчки са нараснали с повече от очакваното, подпомогнати от силното вътрешно търсене, съобщи Ройтерс.
Германските фабрични поръчки са се увеличили с 2,8% през месеца. За сравнение – ревизираните данни за ноември показаха ръст от 3,6 на сто. Въпреки че ръстът в показателя се е забавил, то той е значително над прогнозите на анализатори, анкетирани от Ройтерс, за повишение от 0,5% през месеца.
Вътрешното търсене и потреблението ще са ключови за възстановяването на икономиката от пандемията. Редица страни по света разчитат на потребителите, за да се възстанови икономическата активност от пандемичните спадове и дъна.
Данните на изследователския институт GfK за февруари за Германия показват, че потребителите в страната започнаха новата година с прекъсване на низходящата тенденция в очакванията.
GfK прогнозира спад от 6,7 пункта на потребителското доверие през февруари. Така е налице ръст от 0,2 базисни пункта спрямо януарското понижение от 6,9 пункта.
Това означава, че потребителското доверие леко се подобрява след двумесечни спадове.
Очакванията на компаниите в Германия също са се подобрили значително в началото на годината, въпреки че оценките на бизнеса за текущата ситуация не са толкова оптимистични.
Данните на базирания в Мюнхен институт Ifo показват, че индексът на бизнес климата е нараснал до 95,7 пункта през януари. За сравнение, през декември показателят е бил на ниво от 94,8 пункта. „Докато оценките на компаниите за настоящата ситуация не са толкова оптимистични, то техните очаквания значително се подобряват. Германската икономика започва новата година с искрица надежда“, пишат от института.
Макар оценките да са оптимистични, то омикрон може да е оказал по-голямо влияние, отколкото се предполагаше. Въпреки че фабричните поръчки са се увеличили през декември, то продажбите на дребно в Германия са се свили по-силно от очакваното поради затегнатите ограничителни мерки, които се отразиха на търговията с текстил, дрехи, обувки и кожени изделия. Продажбите на дребно – волатилен показател, който често подлежи на ревизия - са намалели с 5,5% през декември на реална база, показа статистиката на Destatis.
Прогнозите на икономисти, анкетирани от Ройтерс, бяха за понижение от 1,4 на сто.
„Най-вероятно декемврийският спад се дължи, от една страна, на факта, че много аутлети за продажби на дребно започнаха да искат доказателство за ваксинация срещу COVID-19 или за преболедуване, и от друга страна, на сезонните корекции заради Коледа“, посочиха тогава от статистическата служба.
Това означава, че макар възстановяването да е плавно, то последваща вълна на коронавируса, а съответно и въведени нови ограничителни мерки, биха могли отново да доведат до понижение в основните показатели и да подплашат потребителите, като свият потреблението.