Продажбите на дребно в Италия са продължили да нарастват за десети пореден месец на годишна база през декември, съобщи италианският статистически институт Istat във вторник. Увеличение е отчетено както на база стойност, така и на база обем.
Продажбите на дребно през последния месец на 2021 г. са нараснали с 0,9% като стойност и с 0,6% като обем на месечна база, показват сезонно изгладените данни на Istat. На годишна база увеличението е било съответно 9,4% и 7,7%, с което показателят е продължил да се повишава за десети пореден месец.
За сравнение, през ноември продажбите на дребно са се свили на месечна база. В предпоследния месец на 2021 г. стойността на продажбите на дребно в страната е намаляла с 0,4% след отбелязан ръст през предходните три месеца.
Очакванията на икономистите, анкетирани от FactSet, бяха за ръст от 0,7% на показателя през ноември. Резултатът тогава сигнализира, че потребителските разходи са се свили още преди ръста в броя новозаразени с коронавирус, предизвикан от омикрон варианта. Като обем продажбите на дребно намаляха с 0,6% на месечна база през ноември.
През четвъртото тримесечие стойността на продажбите на дребно се е увеличила с 1,1% спрямо предходното тримесечие, докато обемът е нараснал с 0,8 на сто.
Въпреки ограничителните мерки и коледните празници онлайн продажбите в Италия са се свили с 4,1% през декември 2021 г. спрямо година по-рано. Това е било второто годишно понижение на показателя през миналата година, но нивата на онлайн продажбите през същия месец остават значително по-високи спрямо предпандемичните равнища, отчетени през февруари 2020 г. - месецът преди избухването на пандемията.
Повишение е отчетено в продажбите на всички видове нехранителни стоки, извън електрическите домакински уреди и аудио-видео устройствата, където е отчетен спад от -0,1%. Най-голям ръст е имало в продажбите на мебели, текстилни стоки и домашни артикули, които са се увеличили с 26,1%. След тях са били продажбите на дрехи (24,7% ръст) и на фармацевтични продукти (22% ръст).
През 2021 г. като цяло стойността и обемът на продажбите на дребно са нараснали със съответно 7,9% и 7,2% спрямо 2020 г.