Продажбите на дребно във Великобритания са се свили през декември миналата година, след като бързоразпространяващият се омикрон щам затвори потребителите по домовете им, съобщи Bloomberg.
Обемът на продадените стоки в магазините и онлайн е намалял с 3,7% на месечна база през декември, което е най-големият спад от януари 2020 г., съобщи Националната статистическа служба в петък.
Очакванията на икономистите бяха за спад от 0,6%. Продажбите, без да се включват горивата, са се свили с 3,6 на сто.
uk
Източник: Bloomberg
Резултатът подчертава влиянието на омикрон щама върху разходите на домакинствата. Въпреки че ограничителните мерки вече са премахнати, има опасения, че ускорилата се инфлация, по-високите лихви и данъци ще свият доходите на домакинствата през тази година, което ще намали покупателната им способност.
Въпреки това е малко вероятно данните да повлияят на решението на централната банка за лихвите. Предстои на 3 февруари представителите на регулатора да проведат заседание, като очакванията на икономистите са, че банката отново ще повиши лихвените проценти в опит да се справи с инфлацията.
Спадът в продажбите през миналия месец е предизвикан от 7,1% спад на месечна база в продажбите на нехранителните магазини. Продажбите на горива са се свили с 4,7 на сто – причина за това са намалелите пътувания вследствие на наложените ограничителни мерки. Логично, това е довело и до ръст в онлайн търговията – делът на онлайн продажбите се е увеличил до 26,6% спрямо 26,3% през ноември. За сравнение – този дял е бил под 20 на сто преди избухването на пандемията.
"Появата и бързото разпространение на омикрон през декември предизвика безпокойство сред потребителите, докато рискът от неизпълнените коледни планове надделя над ходенето до магазините“, каза ръководителят по продажби на дребно в Accenture UKI Линда Питрик.
„Въпреки че спадът може евентуално да се припише на продажбите, които са били изместени по-рано през октомври и ноември, това би било оскъдна утеха за търговците. Те биха били много разочаровани, че не са успели да се възползват от едни от най-важните месеци за търговията на дребно“, каза още Питрик.
В последното тримесечие на 2021 г. продажбите на дребно са намалели с 0,2% на тримесечна база. За година показателят се е увеличил с 5,1 на сто, което е най-големият ръст от 2004 г. насам.
Друг доклад, публикуван в петък, показа, че потребителското доверие се е свило през януари до едногодишно дъно.