IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Германското потребителско доверие остава стабилно

Потребителското поведение зависи силно от състоянието на пазара на труда, твърди GfK

12:09 | 30.04.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Шопинг център в германския град Йена. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Шопинг център в германския град Йена. Снимка: Ройтерс

Потребителското доверие на германските граждани отново се стабилизира през април. „Потребителските настроения остават непокътнати въпреки отслабващата икономика през пролетта на 2019 г.", съобщи Gesellschaft für Konsumforschung (GfK) във вторник в Нюрнберг. В своето месечно проучване компанията за пазарни изследвания обяви, че индексът на потребителското доверие за май възлиза на 10,4 пункта. През април стойността бе същата, а през март - 10,7 пункта, малко по-ниска от тази от февруари.

Очакванията са именно вътрешното търсене да бъде единственият двигател на растежа през тази година в най-голямата икономика в Европа, тъй като износителите се борят с глобалното икономическо забавяне, търговските спорове и несигурността около Brexit.

Рекордно високата заетост, ръстът на заплатите, забавянето на инфлацията и ниските разходи по заемите помогнаха разходите на домакинствата да заемат мястото на износа като най-важния стълб за икономическия растеж.

GfK използва три подиндекси - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонност да се купува - за текущия месец (в конкретния случай за април), за да определи настроенията за следващия месец (за май).

„Потребителските настроения устояват на общата икономическа оценка", пояснява експертът на GfK Ролф Бюркл. Основната причина е, че ситуацията на пазара на труда остава стабилна. „Това е ключовият фактор за служителите, що се отнася до по-бъдещето  потребление. Ако знаем, че работното ни място е сигурно, сме готови да похарчим повече или дори да вземем дълг". „Очаквам частното потребление да остане важен стълб на икономическия растеж в Германия през тази година“, заяви още експертът на GfK.

Икономическите очаквания, от друга страна, отново са в низходяща тенденция след краткото покачване през март.

„Икономическите опасения са налице и наскоро станаха малко по-големи", казва експертът. Според проучването краткосрочният икономически показател, който се повиши за кратко през март, губи 5,1 пункта през април и спада сега до 6,1 пункта, след като през март нарасна силно до 11,2 пункта за пръв път от пет месеца насам. По този начин индексът на икономическите очаквания се върна недалеч от неговото многогодишно дъно през февруари на ниво от едва 4,2 пункта (най-ниско ниво на индекса от март 2016-а година).

Потребителите обаче са по-оптимистично настроени по отношение на бъдещите им доходи с оглед на растящата заетост и на заплащането на труда. Индексът, оценяващ очакванията за потребителските доходи в бъдеще, се повиши през април до 58,4 пункта от 55,9 пункта през март.

Индексът, измерващ желанието на германските потребители за покупки на скъпоструващи стоки, такива като автомобили мебели и техника за дома, също нарасна през април до 54,8 пункта от 50,2 пункта месец по-рано, когато достигна най-ниско ниво от повече от две години насам.

Тъй като развитието на трудовия пазар остава солидно въпреки слабия икономически период, потребителите очевидно все още не виждат причина да изоставят оптимизма по отношение на техните доходи", посочва базираният в Нюрнберг институт.

Глобалното икономическо забавяне, безкрайната битка за излизането на Великобритания от Европейския съюз (Brexit) и постоянният търговски спор със САЩ увеличават леко риска за рецесия, се пише в проучването. Преди всичко търговските ограничения, като например по-високите мита, са постоянна заплаха за износа на Германия.

Въпреки икономическия натиск GfK продължава да приема, че частните потребителски разходи ще нараснат с около 1,5% тази година.

Проучването на GfK се основава на интервюта с около 2000 потребители на месец от името на Европейския съюз. Потребителският климат се отнася не само до разходите в търговията на дребно, но включва и наеми, пътувания и здравеопазване.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:48 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още