Доверието на американските потребители се понижава до 9-месечно дъно през ноември, тъй като ускоряването на инфлацията и увеличаването на броя на случаите на заразени с Covid-19 помрачават настроенията сред американците по отношение на икономиката, съобщава Bloomberg.
Индексът на потребителското доверие спада до 109,5 пункта спрямо ревизираните в посока надолу 111,6 пункта за октомври, според доклад на Conference Board. Анкетирани от Bloomberg икономисти очакваха спад до 110,9 пункта.
„Очакванията за краткосрочните перспективи за растеж се повишиха, но перспективите относно работата и доходите се понижиха“, споделя Лин Франко, старши директор за икономическите показатели в Conference Board. „Опасенията относно покачващите се цени – и, в по-малка степен, тези, свързани с делта варианта – бяха основните двигатели на лекия спад в доверието“, добавя той.
Подкрепени от солидния растеж на работните места, стабилното нарастване на заплатите и рекордно високите цени на акциите, настроенията на потребителите остават доста над нивата, наблюдавани през по-голяма част от пандемията. Въпреки това новото покачване в броя на заразените с Covid-19 и най-бързия темп на инфлация от десетилетия насам попречиха на трайното възстановяване на доверието на американците.
„Както доверието, така и разходите вероятно ще се сблъскат с попътни ветрове в лицето на нарастващите цени и новите огнища на Covid-19 през следващите месеци“, изтъква Франко.
САЩ
Показателят на Conference Board за текущите условия се понижава до най-ниското ниво от април, като индексът на очакванията за бъдещото развитие също спада.
Въпреки че доверието на потребителите отчита спад през месеца, то все още е доста над средното ниво за последните 10 години. За разлика от него обаче показателят за потребителските настроения на Мичиганския университет се понижи до най-ниското си ниво за последното десетилетие през ноември на фона на засилващите се страхове относно инфлацията.
Донякъде разликата в изчисленията може да се дължи и на по-големия акцент от страна на Conference Board върху възгледите за пазара на труда. Делът на потребителите, които споделят, че работните места са „изобилни“, расте до ново рекордно високо ниво от 58%.
Потребителите са по-малко оптимистични, когато става въпрос за финансовите перспективи относно работата през следващите шест месеца. Намалява и броят на американците, които заявяват, че планират да закупят ново жилище, автомобил или основни домакински електроуреди през същия период.