25 години след създаването си базираният в Стара Загора производител на продукти от птиче месо „Градус“ АД ще осъществи първично публично предлагане на акции (IPO). Събитието се очаква в средата на тази година, а стойността на предложението към инвеститорите ще бъде за над 100 млн. лв.
Очаква се това да бъде най-голямото IPO в България след кризата от предишното десетилетие и да даде възможност на инвеститорите да навлязат в един от най-слабо представените на борсата и в същото време най-растящи сектори – този на хранително-вкусовата промишленост.
Набраният капитал ще се използва за развитието на съществуващи и нови бизнес линии, свързани с производството на висококачествени хранителни продукти. Мениджър на емисията е „Първа финансова брокерска къща“.
Пре-маркетингът е показал достатъчно голям интерес от институционални и частни инвеститори в България и чужбина. Очаква се емисията да привлече голямо внимание заради добрите финансови резултати на дружеството, но и заради позициите на компанията на родния пазар. За 2017 г. производителят ще отчете над 34 млн. лв. нетна печалба и около 200 млн. лв. приходи, поясняват от компанията в прессъобщение.
„Определено смятаме, че първичното публично предлагане на акции на "Градус" ще оправдае очакванията. То ще изведе компанията на нов път и ще ни отвори перспективи за развитие. Смятаме, че сме подготвени и излизаме на БФБ-София в момент, в който можем да отговорим на целите на инвеститорите, като вярваме, че предлагането ще има положителен ефект и за капиталовия пазар като цяло“, казва Ангел Ангелов, главен изпълнителен директор на "Градус" АД, цитиран в прессъобщението.
Компанията е от най-големите производители на месо в България и в Топ 3 на най-големите производители на разплодни яйца в Европа. "Градус" е на първо място в страната ни по производство на продукти от птиче месо с 35% пазарен дял.
"Градус" е един от най-големите производители на птиче месо в България. Птицекланицата е оборудвана със съвременна техника. Продуктите на дружеството се произвеждат в затворен цикъл. Фирмата притежава собствен фуражен завод, люпилня, ферми за родителски стада, ферми за угояване на бройлери и предприятие за преработка на птиче месо.
Компанията произвежда пълна гама пилешки продукти – пресни, замразени, овкусени, колбаси и готови за консумация. Продуктите се предлагат опаковани в тарелки или пликове, опаковки от полиамид и вакуумни опаковки.
От 1992 г. досега "Градус" се развива изключително бързо. На пазара вече се предлагат над 150 вида продукти с марката, а персоналът надхвърля 1100 души.
Фуражният завод на компанията е в Нова Загора, разполага с 5 халета с обща РЗП от 3 хил. кв. м и годишен капацитет от 60 хил. тона фураж. Храненето на стадата става с комбинирани фуражни смески. Оборудван е с техника на холандската фирма CPM. В завода годишно се произвежда около 60 хил. тона фураж, за което са нужни около 37 хил. тона фуражно зърно. С това заводът се превръща в най-големия консуматор на фуражно зърно и най-големият производител на фураж в България.
Фирмата е собственик на два птицекомбината за отглеждане на родителски стада в Ямбол и Русе и на четири птицекомбината за угояване на бройлери в Чирпан, Нова Загора, Хасково и Ямбол, разположени върху 800 декара собствена земя. Наличните 100 сгради са със застроена площ от 165 хил. кв. м.
Цикълът на угояване и на отглеждане на едно родителско стадо отнема 60-65 седмици. Продуктивният период на стадото е от 23-та до 65-та седмица и за този период оборотът на стадата достига над 9 млн. разплодни яйца месечно.
Оборудването за поене и хранене на птиците са производство на белгийската компания Roxell. Системите за вентилация и охлаждане (производство на Fancom, Холандия), като и за отопление посредством природен газ и газови излъчватели на (производство на Gasoleck, Холандия), са част от системата за цялостен контрол на микроклимата, която е компютърно управлявана. Производствените халета са оборудвани и с автоматични гнезда и конвейерна система за отвеждането на яйцата, производство на холандската компания Vencomatic.
„Градус“ разполага и с люпилни в село Болярско, като там се извършва люпене на еднодневни пилета (бройлери). Двете сгради са с обща площ от 4200 кв. м, а годишният капацитет е 53 млн. еднодневни пилета. През 2005 г. бе открита първата люпилня, а втората люпилня бе изградена на мястото на вече съществуваща такава, която претърпя генерално преустройство. И двете съоръжения са изцяло оборудвани от холандската фирма HatchTech. Технология в люпилнята контролира температурата на ембриона. Това дава възможност при едно и също тегло на разплодното яйце еднодневното пиле от HatchTech, респективно от „Градус”, да бъдe с 2 г по-тежко и с 5 мм по-дълго от излюпените в друго съоръжение.
Фирмата е собственик и на четири птицекомбината за угояване на бройлери в села край Чирпан, Нова Загора, Хасково и Ямбол, разположени върху 1500 декара собствена земя. Наличните 180 сгради със застроена площ от 165 000 кв. м. Годишният капацитет е 20 млн. бройлери, а в този сектор работят 205 служители.
Цикълът на угояване на бройлерите отнема 38-40 дни и за този период птиците наддават теглото си 50 пъти. Оборудването за поене и хранене на птиците са производство на белгийската компания Roxell.
В Стара Загора е птицекланицата на дружеството, която е разположена само в 1 хале с обща площ от 11 хил. кв. метра. Там капацитетът е от 40 хил. тона пилешко месо, разфасовки, колбаси, полуфабрикати и деликатеси годишно, а служителите са 330.
Кланицата е най-голямата на Балканите и едно от най-големите съоръжения за добив и преработка на бели меса в Европа. Пилетата се транспортират с камиони в специални контейнери и се разтоварват с електрокар в приемното помещение в кланицата, където престояват 2,30 часа. След автоматичното им разтоварване започва пътят от 663 метра по напълно автоматизираната и компютърно управлявана поточна линия до точката на товаренето им под формата на готова продукция на хладилни камиони на път за магазинната мрежа. Птицекланицата на "Градус" е единствената в България с възможност за автоматизирано машинно обезкостяване.
Цялата сграда представлява голям хладилник, разделен на три сектора според ролята му в производствения процес. В помещенията се поддържа температура от -18 С° до -10 С°, 0-4 С°, 4-6 С° и най-високата поддържана температура е 6-8 С°.
Автоматизираната линия има единствената на Балканите система за контрол на качеството, която автоматично разпределя птиците по различни направления, като ги окачествява по критерии като: кръвонасядания, пигментация на кожата и деформация на крайниците. Системата гарантира, че птиците с увреждания и влошено качество ще се пренасочат по направление за преработка и само птиците от първо качество ще бъдат продадени като цели птици. Автоматичната система за претегляне е звеното от производствената линия, събиращо информация за теглото на единица продукт, която се използва за сортиране по големина на продуктите без човешка намеса.
През последните месеци зачестиха спекулациите за възможно голямо IPO в България.
Не само малки и средни предприятия проявяват интерес към възможността да бъдат финансирани за листване на Българската фондова борса, заяви в края на миналата година депутатът Делян Добрев в интервю пред Bloomberg TV Bulgaria. Добрев беше една от ключовите фигури, застъпили се за извършването на законодателни промени в областта на търговията с ценни книжа.
„Липсват ни нови компании на борсата. Очаквахме два нови големи емитента на борсата тази година (2017 г.), което вероятно няма да се случи, но се надявам да стане през следващата година“, заяви той в деня, когато официално стартира търговията с държавни ценни книжа през БФБ.
преди 6 години Само в родната ни страна може да се обяви IPO без да има отчети, само едно изречение от прессъобщението, колко оборот и печалба имат. На база тонове пилешко, фураж и брой халета няма да привлекат никой. Инвестор, дайте нещо сравнение на рентабилност с други публични компании в сектора. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Те заплати на персонала си в Пикадили не платиха, а какво остава да дават пари на балъци-инвеститори :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Хаха, аз от ИПО - та в България съм ял само дървета... Имам си обица на ухото и не пипам такива работи. Че и в МЕКОМ имах едни "инвестиции". Успех на участващите! Все някой ще спечели ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Сигурно колкото поема, то технологически си има граници. Купеното пилешко от магазина няма нищо общо с обикновено пилешко от село, като ги ядеш не можеш да познаеш че става дума все за пилешко.Не казвам нищо лошо, ИПО-то е добро, бизнесът е добър, просто не съм почитател на подобно пилешко. Може да ми е останало от студентските години, тогава като нямаше какво да се яде съм стигал и до пилешки кренвирши, това е дъното на долнопробните храни, за 2-3лв/кг що пера и нокти съм изял ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Бойчо, сменете снимката, че това уплашено пиле как гледа към борсата, все едно всеки момент ше му фръкне главата. :)))) Сложете нЕкой наперен и щастлив петел. ;) :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години наистина напомня на големите IPO преди кризата след това... много интересно ще е колко ефективно ще използват набраните средства, защото не е малко кеша. А и ще ми е интересно да видя в проспекта колко % вода и течности слагат в охладените продукти... :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Най-накрая едно хубаво IPO. Това ни трябваше от доста време. Още повече, че секторът е много бързо развиващ се и въобще не е представен на БФБ. Като гледам, това ще е в топ 3 IPOта в България евър. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години 100 млн. лв? Kak ще стане тая:? Абсурдно висока цел за мен отговор Сигнализирай за неуместен коментар