IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

И "Софарма Трейдинг" реши да издава варанти

Този инструмент дава голяма гъвкавост в привличането на партньор, ако варантите бъдат изкупени от самия емитент

13:39 | 08.06.21 г.
<p>
	Аптека SOpharmacy Снимка: Софарма Трейдинг АД</p>

Аптека SOpharmacy Снимка: Софарма Трейдинг АД

Варантите стават доста актуален инструмент на родния капиталов пазар, след като през тази седмица и Съветът на директорите на „Софарма Трейдинг“ АД обяви, че е решил да издаде такива инструменти.

В края на миналия месец такова решение взе и компанията майка „Софарма“ АД, а на 10 юни варантопритежателите на „Феърплей Пропъртис“ АДСИЦ ще решат дали да стартират първото упражняване на варанти у нас.

Досега варанти са издавали „Енемона“ АД, „Инвестор.БГ“ АД, „Феърплей Пропъртис“ АДСИЦ, „Свинекомплекс Николово“ АД и „Кепитъл Консепт Лимитед“ АД.

Прочитът на „Софарма Трейдинг“ на този инструмент се е спрял върху цена на упражняване от 6,75 лв. и емисионна цена на един варант от 0,6 лв. Това означава, че упражняването е изгодно, ако пазарната цена достигне 7,35 лв. на акция спрямо последна цена от 5,2 лв. за ценна книга. Това означава поскъпване от 41%, но то не е задължително. Така например собственик на варанти при „Феърплей Пропъртис“ АДСИЦ реши да ги упражнява при цена 1 лв., когато пазарната беше 0,48 лв. (сега вече е около 0,7 лв.).

При „Софарма“ АД прочитът на темата „варанти“ е емисионна цена на един варант от 0,28 лв. и цена на упражняване от 4,13 лв., или варантът влиза „в пари“ при 4,41 лв. на акция при текуща цена от 3,5 лв., или при повишение с 26%.

И варантите на „Софарма Трейдинг“, и варантите на „Софарма“ са определени на тригодишни. И при двете дружества избраните финансов консултант и инвестиционен посредник са съответно "Мейн Кепитъл” АД и „МК Брокерс” АД.

При „Софарма Трейдинг“ е предложено издаването на до 11 425 350 варанта и праг за успех от пласирането на поне половината емисия. Максималният размер е точно 1/3 от текущия брой акции в обращение. Така е и при „Софарма“ АД.

Високи ли са цените на варантите?

На първо място цените от 4,41 лв. и 7,35 лв. за влизане на варантите „в пари“ не са непознати за тези дружества. В последните 3 години е имало такава цена за „Софарма“ АД (4,29 лв. за акция, но с изплатените дивиденти от бруто 0,32 лв. на акция достига 4,61 лв.).

При „Софарма Трейдинг“ максималната цена за последните 3 години е 7,6 лв., като са изплатени и брутни дивиденти за 0,9 лв., или общо 8,5 лв.

Да припомним, че най-високата цена за акция на „Софарма Трейдинг“ на борсата е 9,05 лв. от април 2017 г., а след това има няколко дивидента по 0,3 лв.

При „Софарма“ най-високата цена на акция е 9,699 лв. за ценна книга от октомври 2007 г., като след това също са разпределяни дивиденти. Над цената на предлаганите варанти е цената на акция на „Софарма“ през не толкова далечната 2017 г., или 4,99 лв. на акция.

Затова предложените цени на варантите не са много високи, макар и над пазарната цена, след като в по-далечна перспектива пазарната цена е била и по-висока.

При издаването на варантите се издават и търгуеми права и всеки акционер получава от тях съответно на притежаваните акции. Емисионната цена от 0,6 лв. на акция, както е при „Софарма Трейдинг“, влиза веднага в сметките на дружеството. Това са по 0,2 лв. на съществуваща акция при максималния размер на емисията и 0,1 лв. при минималния. Ако варантите не се превърнат в акции (при цена от 6,75 лв., които също ще постъпят в дружеството), то компанията ще се е финансирала с въпросните 0,1 – 0,2 лв. на съществуваща акция.

При нужда от увеличение на капитала се спестява времето по издаване на търгуеми права и тяхното търгуване, а директно се пристъпва към упражняване на емисията варанти, поради което се спестява време.

Има ли случай, който прави варантите много удобен инструмент?

Варантите дори могат да бъдат записани от самите компании „Софарма“ АД и „Софарма Трейдинг“ АД, което ще им даде възможност при привличане на стратегически инвеститор да му ги продадат и този инвеститор да ги упражни, внасяйки в дружествата емисионната стойност.

Двете компании трябва да купят правата за издаване на варанти, които права, предвид емисионната стойност, определена над пазарната, ще имат цена близка до 0,001 лв. за право, тоест цена близка до нулата. След като придобият правата, двете дружества трябва да платят емисионната стойност за издаването на варантите (реално да ги платят на себе си, тоест за тях операцията е с нулев паричен поток) и ще придобият варантите.

Такъв случай вече е имало в историята на българския капиталов пазар. Дружеството беше придобило собствените варанти, но те изтекоха без упражняване. Това не се счита за обратно изкупуване на собствени акции и не е ограничено до познатите 3% от капитала годишно.

В този случай всичко се свежда до разходите за одобрение на проспект, издаване на права и поддържане на емисия варанти от „Централен депозитар“ АД и „Българска фондова борса“ АД, което е малка сума на фона на опцията да се договори партньорство (включително да се разменят акции с друга компания) в размер на ¼ от капитала на „Софарма“ или „Софарма Трейдинг“. (1/4, защото срещу варантите може да бъдат записани до 1/3 от текущия капитал, тоест до ¼ от бъдещия след евентуалното упражняване на варантите).

Без варанти привличането на партньор е доста трудно упражнение. Например ако „Софарма“ желае да покани партньор с 25% в капитала си, трябва или някой от сегашните акционери да продаде, или новият инвеститор да започне изкупуване на пазар, което много бързо може да повиши цените и реално да не достигне дял от 25% до цена от 4,41 лв./акция. В този смисъл варантите дават инструмент, който увеличението на капитала или стандартното купуване на пазар не могат да осигурят.

Разбира се, идеята за емисиите може да е да бъдат записани от „Софарма“ за варантите на „Софарма Трейдинг“ и от някои от големите акционери в „Софарма“ за варантите на „Софарма“. Но това е по-малко вероятно, защото тогава бе по-логично да се пристъпи директно към увеличение на капитала, без да се минава през варанти.

Сега възниква въпросът дали няма да бъдат издадени и варанти при „Доверие обединен холдинг“ АД, където основен акционер също е „Софарма“.

Идеята за варантите може да е съвсем различна от горепосочените. Тъй като планът не е оповестен от дружествата, за анализаторите остава възможността да разсъждават, като може да са далеч от истината. Като цяло варантите са вид опция, издавана от самото дружество. Стандартните борсово търгувани опции могат да бъдат издадени от всеки (имащ съответното финансово покритие), но варантите се издават от самото дружество.

Материалът е с информационен характер и не е препоръка за покупко-продажба на ценни книжа. Авторът притежава по една акция в капитала на изброените дружества.

Свързани компании:

Софарма Трейдинг АД(SFT)

Софарма АД(SFA)

Доверие Обединен Холдинг АД(DUH)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:05 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още