Пазаруващите онлайн ще имат по-широк и по-лесен трансграничен достъп до продукти, резервации за хотели, коли под наем, продажба на билети за концерти или развлекателни паркове в Европейския съюз.
Новите правила ще забранят геоблокирането на купувачи, посещаващи сайтове на територията на други държави от ЕС, реши Европейският парламент. Те ще могат да избират от кой сайт да купуват стоки или услуги, без достъпът им да бъде блокиран или да бъдат автоматично пренасочени към друг сайт поради своята националност, място на пребиваване или временно местоположение.
Търговците ще трябва да се отнасят еднакво с местните купувачи и клиентите от друга държава в ЕС. Това означава да им се предостави достъп до еднакви цени или условия на продажба при:
‒ покупка на стоки (например домакински уреди, електроника, дрехи), които се доставят в държава в ЕС, в която търговецът предлага доставки според общите си условия. Търговците не са длъжни да доставят стоките си във всички държави от ЕС, но трябва да предлагат възможността клиентите да вземат стоката от място, което е съгласувано с клиента;
‒ получаване на услуги, предоставяни по електронен път, които не са защитени с авторско право, като например облачни компютърни услуги, защитни стени (firewall), съхраняване на данни, хостинг на уебсайтове;
‒ при покупка на услуга, която се предоставя в помещенията на търговеца или на физическо място, където търговецът извършва дейност. Това включва престой в хотел, спортни събития, коли под наем, билети за музикални фестивали или развлекателни паркове.
Ще бъде забранено и третирането на купувачите по различен начин въз основа на мястото на издаване на кредитната или дебитната карта. Търговците остават свободни да приемат всякакви средства за плащане, но не могат да дискриминират въз основа на определена платежна марка, основана на националност.
Защитеното с авторско право съдържание е изключено за момента
Защитеното с авторско право цифрово съдържание като електронни книги, музика или игри, които може да се изтеглят онлайн, засега няма да бъде обхванато от новите правила. Преговарящите от страна на Парламента обаче са добавили в законопроекта „клауза за преразглеждане“, която изисква Европейската комисия да направи оценка в срок от две години след влизането в сила на регламента дали забраната за геоблокиране следва да бъде разширена, за да включи подобно съдържание, както и аудио-визуалните и транспортните услуги, които също са изключени от обхвата засега.
Новите правила бяха приети с 557 гласа „за“, срещу 89 „против“ и 33 „въздържал се“.
Регламентът за геоблокирането все още трябва да бъде официално приет от Съвета. Новите правила ще бъдат приложими девет месеца след деня на публикуването му в Официалния вестник на ЕС, т.е. преди края на 2018 г.
Според проучване, проведено от Комисията чрез метода „тайно пазаруване“, 63% от сайтовете не предоставят възможност на потребителите да пазаруват от друга държава в ЕС. По отношение на материалните стоки геоблокирането е най-разпространено при домакинските електроуреди (86%), а в сферата на услугите – при резервации онлайн в офлайн развлекателния сектор, като например билети за спортни събития (40%).