Любомир Атанасов е управител на IMG – Internet Media Group. Притежава опит в областта на дигиталния маркетинг, уеб дизайн, стратегически маркетинг и реклама. Развива няколко собствени бранда от 2011-та година, като създава и IMG IT Академия в град Пловдив. Организира събитията Bulgarian Digital Week, HR Summit & Career Fair, Digital4Varna, както и годишната конференция за онлайн маркетинг и търговия - Digital4Plovdiv. Основател е на дигитална агенция SEOMAX.
Петър Дяксов активно се занимава с онлайн търговия от 2009 г, създава и развива няколко успешни онлайн бизнеса. Успоредно с това започва да се занимава с дигитален маркетинг, работейки с клиенти от различни ниши и сектори. През 2015 г. основа дигитална агенция Tendrik. Съорганизатор и лектор е на редица събития, посветени на маркетинг, предприемачество и личностно развитие.
В началото на годината взехте важно решение - да слеете вашите две дигитални компании - Tendrik и SEOMAX. Какви бяха най-големите ви опасения във връзка със сливането. Сега, девет месеца по-късно, как бихте оценили резултатите?
Л.А.: Нашите първоначални планове бяха да стабилизираме компанията и екипа в срок от една година, за да започнем процес по израстване и надграждане. Първите три месеца бяха насочени към изграждане на симбиоза между екипите, което се случи по план. След това бързо успяхме да се стабилизираме и да започнем създаването на нови общи процеси, да ги описваме и да ги вграждаме в нашите системи. Изпреварихме плановете и преди месец открихме офис в София. Освен това увеличихме екипа си с 8 нови попълнения.
П.Д.: Едно от основните опасения, които имахме, е как екипите ще приемат тази промяна и дали ще намерят начин да се сработят помежду си. Другото беше как нашите клиенти и партньори ще реагират на това обединение. Притеснявахме се, че част от тях могат да си тръгнат. За щастие само малка част го направиха. На тяхно място обаче дойдоха още по-интересни проекти и партньори. Бих обобщил, че бързо успяхме да преодолеем първите месеци, които бяха най-трудни, тъй като бяха свързани също и с преместването ни в нов, по-голям офис. Смятам, че в момента резултатите са повече от отлични. Постигнахме и още една цел, която си бяхме поставили, а именно откриване на нашия офис в София.
Какви са вашите наблюдения - възползват ли си българските бизнеси от възможностите, които дигиталния маркетинг им предоставя?
П.Д.: Моите впечатления са, че бизнесите в България все повече се обръщат към агенции като нашата. Те виждат смисъл да се възползват от възможностите на дигиталния маркетинг и да подобряват своето присъствие онлайн. Това ми дава надежда, че нивото на дигитализация на българските компании ще се подобри. За съжаление, наблюденията ми са, че все още догонваме западния пазар. Аз обаче съм оптимист и смятам, че компаниите ще се модернизират все повече. Още нещо, което забелязвам, е, че бизнеси, които се управляват от по-старо поколение бизнесмени, по-трудно се адаптират към новия начин на правене на бизнес: дигитализация, онлайн маркетинг и други канали, които Интернет предоставя. За сравнение, по-млади бизнеси още от първия ден на създаването си активно използват възможностите на дигиталния маркетинг.
Л.А.: Това, което наблюдавам, е бързо формиране на агенции, които се занимават с дигитален маркетинг и бързото им залязване. Това дава ясен сигнал, че само да се направи агенция не е достатъчно. Изисква се солиден опит, време и инвестиции в квалифицирани експерти, обучения на екипа, материална база и др. Бизнесът в България се развива и все по-често търси и се възползва от съвременните възможности, които предлагат дигиталните технологии. Тъй като ние сме една от малкото компании извършващи performance marketing, смятам, че ще бъдем много полезни на подобен тип бизнеси и можем да им помогнем за тяхното развитие.
Какви съвети бихте дали относно това как да изберем добра маркетингова агенция за своя бизнес?
Л.А.: Първото нещо, което трябва да направите, е да проучите агенциите и по възможност да проведете лична среща. Разкажете им за вашия бизнес, за да видите дали те го разбират. Задължително вижте с какво портфолио разполагат - реални клиенти, референции от проекти. Аз бих потърсил и case studies с постигнати резултати в сайта на агенцията. Още един съвет е да проучите имиджа на компанията, а също и какви са техните инициативи. Когато видите, че една компания остава следа и прави нещо за развитие на бизнеса, това е сигурен знак, че тя иска да остане трайно на пазара и да постигне успехи доста напред в бъдещето. Не на последно място, когато избирате агенция, не се фокусирайте единствено върху предложената цена, а върху резултатите, защото по-евтиното накрая излиза скъпо. Инвестирайте в добри отношения между Вас и агенцията. Нашият опит показва, че когато комуникацията и отношенията са добри, резултатите от кампаниите са много по-успешни.
П.Д.: Нещо, което бих допълнил, е, че е много важно да се проучи кои са хората, които стоят зад агенцията. Смятам, че е задължително да се направи среща на живо с екипа особено ако той е в България. Само по този начин може да се прецени каква е тяхната компетенция. Трябва да се види с какъв тип клиенти е работила агенцията преди това и в какво са добри. Има агенции, които се състоят от 1-2 души и това е крайно недостатъчно за по-големи и сериозни проекти. Също така може да проверите какви сертификати и отличия имат. Какви конференции и специализирани събития посещават или на какви са били лектори. Колко са разпознаваеми лицата, които стоят зад агенцията.
Какви нови стратегии, инструменти и практики ще наберат сила през следващите години? А кои ще спрат да бъдат използвани?
П.Д.: Като стратегия мисля, че все повече ще се обърне внимание на performance marketing - маркетинг, насочен към резултатите. Класическият маркетинг не е имал възможностите на днешния модерен дигитален маркетинг. В момента имаме възможността да измерваме, до голяма степен, поведението на потребителите, успеваемостта на рекламните кампании спрямо рекламните канали, които използваме. Би било неразумно, да не се възползваме от цялата тази информация, която успяваме да получим обратно. Съответно компаниите, които не насочват своите маркетингови стратегии към конкретни, ясни и точни резултати, базирани на измерими цели, смятам, че рано или късно, ще бъдат изместени от тези, които го правят както трябва.
Л.А.: Това, което мога да кажа за нашата компания – SEOMAX, е, че постоянно търсим нови инструменти и канали, с които може да привлечем ползи за нашите клиенти, а също и нови автоматизации, които да ускорят процесите и да спестят време. Когато смятаме, че сме открили потенциално подобрение, което може да вкараме в работния процес за нашите клиенти, първо го тестваме върху наши собствени проекти. След това провеждаме вътрешни обучения, правим необходимите тестове и едва тогава го въвеждаме като принцип. По този начин минават няколко кръга преди да стигне до одобрение и пускане в действие.
Какви очаквате да бъдат тенденциите в дигиталния маркетинг през следващата година?
П.Д.: Тенденция, която се наблюдава през последните години е, че видео маркетингът става все по-популярен канал за достигане до потребители. Все повече видео съдържание бива консумирано от модерния потребител в Интернет. Подкастите и аудио съдържанието също набира популярност и не е изключено да се нареди сред основните канали за маркетинг през следващите години. В допълнение, рекламата в платформи като Facebook и Google става все по-скъпа. По тази причина маркетолозите ще търсят все по-упорито други алтернативни канали, чрез които да промотират и да достигат до правилните потребители за бизнесите, за който работят.
Л.А.: Аз също подкрепям казаното от Петър относно видео маркетинга, тъй като наблюдавам същата тенденция и виждам много добра реализация при използването на видео съдържание. Това показва, че една агенция трябва да бъде достатъчно гъвкава, за да прави добър бизнес. В този ред на мисли, през тази година SEOMAX откри и собствено фото и видео студио, за да генерираме съдържание за нашата агенция, а също и да предложим допълнителни услуги на нашите клиенти. Още една тенденция, която ще спомена, това е мултиканалността (Omni channel). Както казахме, пренасищането с реклами е голямо и за да изпъкне една кампания, се фокусираме върху криейтив, правим задълбочен анализ на начина, по който ще изглежда и избираме няколко канала. Възможна е различна комбинация от канали, но препоръчваме на клиентите си те да бъдат минимум три.
Какви ще бъдат най-големите предизвикателства във вашия бранш през следващите няколко години?
П.Д.: Едно от предизвикателствата, което виждам, е, че в бъдеще ще има още по-голяма конкуренция на агенции и хора, които предлагат такъв тип услуги. Предизвикателството ще бъде как качествените агенции да се отличат от останалите, поставяйки нови стандарти за качество. Броят на добрите специалисти към момента е ограничен и ще трябва да се обучават и подготвят повече нови кадри, които да обслужват повишеното търсене на услуги свързани с дигиталния маркетинг. Също така, поскъпването на онлайн рекламата в световен мащаб, ще доведе до нови алтернативни канали за достигане до клиенти и потребители.
Л.А.: Нещото, което аз забелязвам в комуникацията с колеги и партньори е, че има осъзнаване на големи рекламни компании, медия шопове и подобни, относно тяхната нужда от онлайн маркетинга. Те започват да се ориентират към събиране с подобна компания или дори придобиването ѝ. Тази година станахме свидетели на няколко такива примера. Това доказва, че големите маркетингови агенции осъзнават тази нужда, затова търсят подходящия партньор със събран ноу-хау, тестват го и започват да работят активно с него в полза на клиента.
Какъв съвет бихте дали на младите хора, които сега започват и искат да се реализират като успешни специалисти в сферата на дигиталния маркетинг?
П.Д.: За разлика от времето, когато аз започнах, в момента се предлагат множество курсове, обучения, цялостни програми, на които могат да се запишат. Също така има много достъпна информация, която могат да намерят напълно безплатно онлайн. Съветвам ги да четат, да отделят време за обучението си и след това задължително да тестват наученото. Ако имат възможност, нека да изкарат стаж или да започнат работа в дигитална агенция, защото е много интересно и предизвикателно да се сблъскат с реални казуси и различни клиенти. По този начин те ще усвоят ценни знания и умения, благодарение на които ще израснат в сферата на дигиталния маркетинг.
Л.А.: Петър го каза много добре. Това, което бих посъветвал младите хора е да инвестират в себе си - да отделят време за четене, за обучение и за прилагане и тестване на наученото. Само по този начин могат да се изградят като успешни млади специалисти в сферата на дигиталния маркетинг. Това е инвестиция, която си струва да направят. Сигурен съм, че ако бъдат целеустремени и постоянни, тя ще им се отплати многократно и то в кратък срок.