Зимните олимпийски игри, започналото Световно първенство по футбол и предстоящите избори за Конгреса на САЩ са водещите причини, заради които прогнозата за растеж на глобалните рекламни инвестиции през 2018 г. се подобрява спрямо януари - от 3,6% на 3,9 %. Това става ясно от актуализираната прогноза за развитието на рекламния пазар в световен мащаб на глобалната комуникационна група Dentsu Aegis Network.
За България предвиденият ръст скача от досега предвижданите 3% (и 4,7% за 2017 г.) до 5,4% за 2018-а, благодарение преди всичко на дигиталните медии, в частност на мобилната и програматик рекламата* и онлайн видеото. Разходите, които компаниите се очаква да направят за програматик, ще са близо двойно по-високи, отколкото през 2017 г., мобилната реклама окончателно ще детронира инвестициите за реклама през десктоп и за първи път през 2018 г. дигиталните инвестиции ще достигнат 25% от общите медийни разходи на пазара у нас. 1
„Дигиталният сектор остава доминиращата зона за растеж, като 25% от световните рекламни инвестиции се очаква да бъдат реализирани за първи път от мобилна реклама. Дигиталните медии вече са водещата форма на реклама в 21 от 59-те пазара, които следим“, коментира Джери Булман, главен изпълнителен директор на Dentsu Aegis Network, цитиран в прессъобщение.
Инвестициите в дигитална реклама в глобален мащаб задминават тези в телевизия, а прогнозата е да достигнат 38,4% дял от общите медийни инвестиции в сравнение с 35,5% дял за телевизия.
В 21 от общо 59 изследвани пазара дигиталните медии стават водещия канал – Русия вече е една от тях.
Регионите, които носят най-висок дял в общите рекламните инвестиции в световен мащаб, са Азия (41%) и Северна Америка (32%). Западна Европа допринася с 13% към глобалните разходи. 2
„В контекста на синхронизирания икономически растеж в САЩ, Европа и Азия тези цифри показват по-положителна перспектива днес, отколкото в началото на годината, и представляват скромен, но окуражаващ източник на оптимизъм. Забелязваме ревизии нагоре в по-голяма част от ключовите пазари, а развиващите се икономики, като Индия например, показват високи темпове на растеж. Американската икономика се разраства силно, благодарение на икономическото стимулиране и съкращаването на данъците. Китайският пазар също продължава да нараства, като при него растежът се основава почти изцяло върху платформите за електронна търговия Alibaba, Tencent и Baidu", казва още Булман.
* Програматик кампаниите позволяват автоматизирано закупуване на онлайн рекламна площ в реално време. Тази реклама е насочена към потребителите на база събраната информация за техните предишни действия в интернет, интереси и демографски показатели.