Г-жо Масларова, през месец септември „Лев Инс“ стартира иновативна кампания за осигуряване на надеждна грижа за застрахованите. Разкажете малко повече за тази инициатива?
Като лидер на пазара по общо застраховане се стремим да осигуряваме непрекъсната надеждна и активна грижа за нашите клиенти и да им предоставяме това, от което имат нужда. Следвайки тази политика, въведохме услугата денонощен спешен телефон: 0 800 10 200, на който водачите да се обаждат в случай на претърпян пътен инцидент в България или чужбина. При подаден сигнал, нашите експерти-оператори от КОЛ центъра съдействат и дават необходимите препоръки и указания, които са много важни, в случаите, когато човек е изпаднал в беда.
След обаждане за катастрофа в чужбина, ние съдействаме максимално на нашите застраховани, като им осигуряваме езикова и правна помощ, както и консултации в стресова ситуация в чужда и непозната среда. Тъй като практиката показва, че голяма част от пътуващите в чужбина не са запознати с правата и задълженията си при попълването на двустранен констативен протокол, на тел. 0800 10 200 нашите специалисти дават указания и за вписването на обстоятелствата в този важен документ.
Изключително важно указание, което прeдоставяме на нашите клиенти по телефона, е да направят панорамни снимки на произшествието. По-късно тези снимки може да се окажат единственото доказателство за тяхната невиновност, особено в чужбина, където другият участник е на своя територия, говори езика и може лесно да манипулира ситуацията.
При ПТП с пострадали в България, застрахованите незабавно се обаждат на телефон 0 800 10 200 и се предоставя пълна логистична подкрепа. „Лев Инс“е единствената компания, която след сигнал на спешния телефон, в случай на тежък инцидент, изпраща хеликоптер, за да спаси човешки живот. Смятаме, че тази помощ е изключително съществена, предвид тревожната черна статистика по пътищата у нас. Също така, нашите експерти осъществяват логистична, правна помощ и адвокатска защита.
Хеликоптер звучи доста екзотично и нереалистично за България. Какво представлява тази услуга?
Вече повече от 4 години ние оказваме помощ по въздух и в историята си имаме повече от 10 животоспасяващи акции, с десетки спасени човешки животи. Успехът се дължи на отлично синхронизирани действия между наземните и въздушни екипи. След обаждане на спешния телефон и при доказана необходимост веднага се събира кризисен щаб, който предприема нужните действия, изпраща хеликоптер и координира спасителната операция до успешното й приключване. За резултата на тези акции, от ключово значение, е взаимодействието ни с редица други партньори и институции.
Как един телефон би предпазил шофьорите от манипулации?
Повече от 20 години „Лев Инс“ дава защита и подкрепа на своите клиенти. Наши експерти по сигурност се обучават от световноизвестни специалисти в Израел. Прилагаме успешно чуждестранното ноу-хау в България и даваме ценни съвети на клиенти ни как да гарантират сигурността си по време на път.
Българските шофьори пътуват в чужбина със сертификат „Зелена карта“, който се издава безплатно към „Гражданска отговорност“. Т.е ако водачът направи нарушение и причини пътен инцидент извън България, това също може да увеличи цената на застраховката му през следващата година, когато у нас вече ще е въведена системата „Бонус - малус“.
Имаме случаи, и те не са малко, в които чуждестранните шофьори се опитват да прехвърлят вината си на наши водачи именно заради „Бонус-малус“, която се прилага отдавна зад граница. За да защитим застрахованите при нас лица от ситуацията – „без вина виновен“, не само в чужбина, но и в България, а и за да не получава драстично завишение на премиите, „Лев Инс“ въведе спешния телефон в случай на ПТП. Именно затова е важно на първо място, при инцидент на пътя у нас или зад граница, клиентите да се обадят незабавно на безплатен, денонощен телефон: 0800 10 200. Това може да осигури на шофьорите обективност на ситуацията и да ги предпази от евентуални манипулации.
Общоизвестен е фактът, че има злоупотреби и измами, свързани с обезщетенията по Зелена карта. Какви действия предприема ЗК „Лев Инс“ АД в тази посока?
Всички застрахователи са потърпевши от злоупотреби и измами в системата „Зелена карта”. За съжаление тенденцията е само в посока увеличаването им. Независимо от организацията на системата, в която липсва работещ механизъм за текущ контрол и спиране плащанията по опити за измами, ЗК „Лев Инс“ АД има действащ модел за изправарващ контрол на този риск.
Съгласно чл. 12, т.2 от Устав на НББАЗ /б. ред. „Национално бюро на българските автомобилни застрахователи“/ една от основните функции на Бюрото е да защитава интересите на своите членове пред Съвета на Бюрата и пред неговите органи, също така пред съответните структури на Европейския съюз и държавите членки. За съжаление, нашето национално бюро е изцяло в пасивна позиция в тази насока и безкритично абдикира от своята функция на защитник на българския застрахователен бизнес, формално изпълнявайки правилата и затваряйки си очите за горните проблеми. По този начин НББАЗ не отчита факта, че тези измами представляват износ на национален капитал в особено големи размери, което застрашава националната сигурност на страната.
Във връзка с бездействието на Бюрото, по конкретен случай, ние сезирахме Софийска градска прокуратура и в момента тече проверка. Тяхната бърза и професионална реакция дава ясен знак, че проблемът е оценен като общественозначим.
Как ще коментирате проблема с използването на български застраховки „Гражданска отговорност“ за чуждестранни автомобили?
В последните години се появи феноменът на заобикаляне на местните законодателства на Италия и Румъния, факти известни на посредниците по уреждане на претенции в чужбина, за които те не вземат никакви мерки и прокарват порочни практики. Поради драстичната разлика в цената на застраховката (в Италия), както и с цел избягването на допълнителни финансови тежести (в Румъния), непрекъснато се заобикаля българското и чуждестранното законодателство от страна на хора, които управляват автомобили с български регистрации, а живеят на териториите на други държави, където обичайно ползват и управляват тези автомобили. Насочили сме усилията си към разработване на система от мерки за противодействие изтичането на паричен ресурс от България. Поради тази причина, при сключване на нови полици, „Лев Инс“ е въвела мерки за проверка на действителния собственик и ползвател на автомобила, както и система за проверка на предходна щетимост по аналогия на международно утвърдения стандарт „бонус-малус”.
Нашата позиция е била винаги в интерес на клиентите ни и други застраховани лица. Ето защо правим проверки на всяка претенция, за да не допуснем средствата на застрахованите в „Лев Инс“ да се платят на трето лице неправомерно. Вярваме, че въвеждането на „бонус-малус“ и у нас ще дисциплинира шофьорите и ще спомогне те да са по-внимателни на пътя, което от своя страна ще доведе до намаляване на пътно-транспортните произшествия.
Използвам случая още веднъж да алармирам, че от България изтича национален капитал - парите на българските граждани, сключили застраховка. Предпоставка за изтичането на националния финансов ресурс е Бюрото на НББАЗ, в лицето на Орлин Пенев, за което ние сме сезирали компетентните органи още през 2016 година.
Мария Масларова - Гъркова има дългогодишен и богат професионален опит в застраховането. От 1996 г. до 2004 г. работи като експерт в сферата на селскостопанското застраховане (направление аквизиция и ликвидация) последователно в ЗК "Български имоти", ЗАД "Левски Спартак", ЗК "Юпитер" и ЗК "Орел". През август 2004 г. започва работа в ЗК "Лев Инс" АД, като Директор "Регионални структури". От 2008 г. е член на Управителния съвет на компанията и Изпълнителен директор. През 2013 г. е избрана за Председател на Управителния съвет на ЗК "Лев Инс" АД, който пост, съвместен с поста Изпълнителен директор, заема и към момента.