2017 г. вече е история. Вижте кои са най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последните 12 месеца в специалната секция на Investor.bg "Икономиката през 2017 г."
Димитър Димитров е роден на 01.08.1974 г. Завършва „Финанси” в Стопанска академия “Д.А.Ценов” – гр.Свищов. Работи от 2000 до март 2003г., в Бизнес група VOMIX Jsc & ISKANDER – 97 Ltd. като Мениджър “Управление на паричните потоци”първоначално, а след това и като Финансов директор. В последствие той заема поста и Изпълнителен директор в Групата. За периода 2003 - 2004 г. Димитър Димитров е назначен за Заместник изпълнителен директор в "Санита Трейдинг" АД.От април 2004г. Димитър Димитров заема длъжността Изпълнителен директор на новосформираната компания "Софарма Трейдинг" АД. Участва в борда на директорите на „Софарма Трейдинг” АД.
Г-н Димитров, по ваши думи от фармацевтичен търговец на едро през 2006 г. "Софарма Трейдинг" се превърна в доставчик на здравни услуги през 2017 г. Каква оценка давате на извървения път през последните 10 години? Кои бяха най-големите трудности за израстването ви?
Историята на нашия екип е история на успеха - несъмнено, и то съгласно оценката на най-обективния „наблюдател“ - цифрите. За 10 години успяхме да навлезем и да станем лидери в различни пазарни сегменти, приходите ни нараснаха пет пъти, а печалбата - цели 22. Това, което искам да подчертая обаче, е в друга насока - противоположна на думата „трудност“. Ние постигнахме успех, на първо място, защото вярвахме в себе си. Това е рядко срещано у нас, а според мен не трябва да бъде така. Във всички наши начинания ние се учихме от най-добрите в дадения сегмент на Европейско и световно ниво. И много пъти съм се убеждавал, колко много предимства имат българските компании и българите като професионалисти. Това, което липсва в нашата страна, е да вярваме повече в идеите си, както и воля да ги реализираме.
През миналата година „Софарма Трейдинг“ придоби сръбската Lekovit. Бихте ли представили бизнеса на сръбското предприятие? Как ще се отрази тази покупка върху финансовите резултати на компанията?
Навлизането ни в Сърбия е един от най-предизвикателните и вълнуващи проекти, които ни се случиха напоследък. Нашата група компании е стратегически инвеститор в здравеопазването и на всеки пазар, на който присъстваме, е важно да изграждаме бизнес с идентични на нашите ценности и визия, както и с възможности за дългосрочно развитие.
Lekovit е най-бързо растящият търговец на едро в Сърбия през последните години, но най-важното е, че е компания с отлична репутация на местния пазар. Със сигурност очакваме финансовият ефект от придобиването на Lekovit да е положителен, защото компанията е печеливша. Но очакваме и нещо повече - тя да осигури здрави основи, които са ни необходими за нашата стратегическа експанзия в Сърбия.
На срещата с инвеститорите на Софарма определихте като цел в следващите три години удвояване на оборота и утрояване на финансовия резултат. Как ще постигнете този ръст?
Със стратегията, която е доказано успешна за нас. Диверсификация на бизнес модела и ръст, осигуряван с динамична експанзия, защото нашата компания никога не е разчитала единствено на органичния растеж. За нас е много важно да запазим философията си на успеха – да бъдем лидери, но същевременно и иноватори, никога да не се задоволяваме с постигнатото и да си поставяме големи цели. Точно смелите цели са тези, които ни движат и ще продължават да ни движат напред.
В какъв етап на своето развитие е фармацевтичният пазар в Сърбия? Казахте, че "Софарма Трейдинг“ ще се възползва именно от липсата на зрялост на пазара.
Зрелостта на сръбския пазар е на нивото, на което беше българският няколко години преди да влезем в Европейския съюз. С други думи – неконсолидиран, с малко стратегически инвеститори, с липса на достатъчно свободен финансов ресурс за големи инвестиции, с ниско ниво на зрялост на икономическата инфраструктура и отношенията в сектора. Затова има и простор за компания като нашата – със стабилна финансова основа и стратегическа визия как да изгражда бизнес чрез консолидация.
В крайна сметка „Софарма Трейдинг“ беше създадена точно така преди 10 години – като консолидационна сделка, която сля 5 дистрибутора в една организация. С една дума – ние имаме знанията, разполагаме с ресурса и ще бъдем лидерът на консолидацията в сектора в Сърбия, а оттам и в региона.
Има ли компанията капацитета да отговори на търсенето на сръбския пазар и в какъв сегмент сте насочили усилията си? Според прогнозата ви през следващите години ще повишите осезателно пазарния си дял в съседката ни.
Да, напълно сме готови! Ние се подготвяме за този скок в развитието ни отдавна! Както споменах, в Сърбия ние ще приложим диверсифицирания си бизнес модел. Това ще ни позволи да не бъдем зависими от даден сегмент и да можем да разгърнем натрупаната в екипа ни експертиза във всяко едно от направленията на фарма пазара, в което участваме в България.
Към какво ще бъдат насочени инвестициите на компанията в следващите години?
Експанзията в България и региона остава водеща за нас. На местна почва в краткосрочен план ще продължим разрастването си на аптечния пазар и ще работим за развитието на иновативната концепция на SOpharmacy. Инвестицията ни в собствен аптечен модел не е насочена единствено към заемане на пазарни позиции, ние целим да развием целия сектор! Да модернизираме и осъвременим аптеките в България в посока на най-добрите, либерални практики от Европа и света. Да въведем още иновации, дигитални услуги и т.н. Защото компаниите, които не живеят в бъдещето, няма да имат такова!
В региона, както вече споменах, инвестиционните ни планове са фокусирани изцяло върху имплементирането на комплексния бизнес модел на Софарма Трейдинг – диверсификация и динамична експанзия.
Планирате ли регионална експанзия и към други държави освен Сърбия?
Да, не мислим да се ограничаваме само с една страна. Погледът ни е насочен към Балканите, Централна и Източна Европа, а защо не и Западната част от континента?
Планирате ли промяна в дивидентната политика на компанията предвид засилените инвестиции?
Не бих могъл да разкрия плановете ни в това отношение, заради правилата на фондовата борса.
Какви европейски тенденции във фармацевтичния бизнес забелязвате?
Първо - консолидация във всякакво измерение. Границите между производители, търговци на едро и търговци на дребно, тотално се заличават. Първо с глобализацията, но и с навлизането на дигиталната икономика. Най-простият пример в това отношение - в една онлайн среда няма значение дали сте производител, търговец или посредник, след като предоставяте на крайния клиент всичко, от което има нужда, навсякъде, където има нужда. Старите модели на правене на бизнес се превръщат в отживелица все по-бързо и е въпрос на бързина и адаптивност, за да устоиш на новите икономически правила. А затова бизнесът трябва да е подготвен отрано.
Въпреки, че секторът на Здравеопазване е по-консервативен по природа, заради високата кауза, която защитава – човешкият живот. При все това и днес на пазарите с по-голяма зрялост има невероятно многообразие от модели на сътрудничество по хоризонтала и вертикала между производители, дистрибутори, аптеки и болници. Обединението на бизнеса с цел генериране на конкурентно предимство е най-естественият и непобедим пазарен инстинкт!
Второ – дигитализация. На по-зрелите пазари като американския, например, вече се използва изкуствен интелект за планиране, принтират се 3D органи. И само въображението ни може да чертае какво друго отражение ще има върху медицината някое ново откритие буквално утре. Затова наш приоритетен проект е развитието на цяла екосистема в компанията – модели, хора, технологии, системи - всичко, което да ни превърне в още по-иновативна организация, готова за новият дигитален свят.
До какво ще доведе световната тенденция за консолидация и дигитализация в сектора?
До повече предимства за крайния клиент, до по-силна конкуренция, повече и по-качествени услуги, навлизане на иновации и още повече инвестиции. Погледнете какво се случва в Ритейл сегмента на Аптечен пазар. Спомнете си какви бяха аптеките до преди няколко години и какви са днес. Консолидацията на аптеки във вериги даде възможност на крайния клиент да получава по-голямо разнообразие от продукти, по-качествени и модерни услуги, включително в онлайн среда, по-добри ценови предложения и като цяло „цивилизова“ сектора.
В бъдеще консолидацията и дигитализацията, защото за мен те вървят ръка за ръка, ще променят още повече сектора. Ако погледнете развитите пазари, още днес над 70% от операциите им се случват в дигитална среда. Затова и границите между компаниите като класически роли се размиват. Производител доставя лекарства, за да посрещне бюджетните очаквания на държавата. Търговец на едро навлиза в аптечен сектор, за да има достъп до крайния клиент. Аптеките започват производство на собствени марки. Затова казвам, че „Софарма Трейдинг“ е лидер и иноватор. Като доказателство на думите ми - концепцията ни SOpharmacy получи няколко награди във Великобритания – пазарът еталон в аптечния ритейл на глобално ниво.
Свързани компании:
преди 6 години Доста високопарни думи. Да видим. Определено навлизането в Сърбия ще е атестатът за мениджмънта на компанията. Доста фирми опитаха и не малко не успяха там. Като се замисля, най-успешна излезе инвестицията на мустакатия банкер - сега си живурка необезпокояван. отговор Сигнализирай за неуместен коментар