"За "Хемус" 10-15 фирми са получавали десетки милиони по процедурата "ин хаус", тоест без обществени поръчки. Общата сума е около 1 млрд. лева и много се надявам случаят със саковете да касае една от тези фирми, а другите пари да се съхраняват и харчат по предназначение", каза Виолета Комитова.
По отношение на това кога очаква да бъде завършена АМ "Хемус" министърът не се ангажира с точни срокове, но заяви, че "първите 51 км на "Хемус" ще бъдат завършени през 2024 г. – по договори, които е сключила партия ГЕРБ. Следващите отсечки - 4, 5, 6, са в ускорени отчуждителни процедури, за които служебното правителство положи много усилия, за да може следващата година да се открие фронт за строителство", посочи регионалният министър.
От думите ѝ стана ясно, че най-тежко е състоянието на отсечки 7, 8 и 9.
"Едно трасе, което е било проучено още по време на правителството на ГЕРБ, сега се оказа, че е проблемно от гледна точка на геоложката структура на подземните почви, че преминава през защитена територия и също така е в близост до специален обект, при което се налага това трасе да бъде променено и отново да бъде проучвано", обясни министър Комитова.
Тя обаче е категорична, че не трябва да се говори общо за качеството на пътното строителство в България.
"Има участъци, които са много качествено построени, имаме и някои с по-лошо качество. Това се вижда на първата година и, за съжаление, имаме лоша практика да строим пътища, без да ги обезпечаваме с гаранционни срокове. Най-пресният пример е Чирпан-Стара Загора. 40 км обновихме от "Тракия", 207 млн. лв. струва общо като строеж, а няма гаранция. Това е сериозен проблем, който ние се борим да го преодолеем", обясни Виолета Комитова.
Регионалният министър засегна и темата с протестите срещу МРРБ, като по думите ѝ стачкуващите фирми са правили ново строителство, маскирано като "текущ ремонт".
"Разликата е, че парите при текущия ремонт са 2,6 пъти повече, отколкото за ново строителство", разкри Комитова.
Тя коментира и качеството на пътя на магистрала "Струма". От думите ѝ стана ясно, че "Струма" всъщност не е магистрала и няма акт 16.
"И да имаше, надали катастрофата щеше да бъде избегната – става дума и за пожар", е мнението на арх. Комитова във връзка с трагедията край Боснек, при която загинаха 45 пътници на автобус.
Регионалният министър увери, че ВиК дружествата няма да фалират въпреки "многото заварени проблеми", като за целта служебното правителство е трябвало да създаде "Български ВиК Холдинг" – отделно дружество, което да купува ток за всички останали ВиК дружества.
Тя съобщи, че се работи по нов закон за ВиК, в който „новата цена на тока ще се отрази на новата цена на водата“. В проекта се предлага да се отделят 3 кубика вода, която да се осигури на всички граждани на поносима цена и да е гарантирано потреблението.
"Нямам предложения от новата власт и се подготвям за сериозна почивка", отговори още Виолета Комитова на въпрос дали ще има място в бъдещето ново управление на страната.
Защо няма гаранции за качеството при строителството на магистрали? Какво показват проверките на пътното строителство?
Гледайте целия разговор във видео материала на Bulgaria ON AIR.