Започнала е процедурата за оценка на въздействието върху околната среда на проекта за модернизацията на жп линията от София през Кюстендил до Северна Македония, вижда се от съобщение, публикувано на сайтовете на Национална компания „Железопътна инфраструктура“, Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и Община Кюстендил.
Предвижда се строителството на изцяло нова жп магистрала с проектна скорост до 160 км/ч, като са предвидени няколко варианта за преминаване през Конявската планина и на територията на община Кюстендил. Предпроектните проучвания и идейният проект са осъществени от ДЗЗД „Евротранспроект – Траснгео“, в което влизат компаниите „Евротранспроект“ и „Трансгео“.
Жп линията е част от паневропейския коридор №8, който свърза адриатическото крайбрежие с Черно море през Албания, Северна Македония и България. Коридорът осъществява връзка и с пристанищата в Бари и Бриндизи в Италия чрез морски транспорт. Той е замислен още в края на XIX – началото на ХХ век, но още не е осъществен заради двете войни, Желязната завеса и изолацията на страните от региона след 1944 г., липсата на финансиране след демократичните промени, липсата на синхронизация на правителствата в региона за значимите проекти.
В меморандума, който министрите на транспорта на България и Северна Македония подписаха през 2017 г., се предвижда до 2025 г. Македония да изгради липсващия участък от граничното градче Крива паланка до Деве баир, където минава границата с България, а България до 2027 г. да е готова с модернизацията на отсечката от София до Гюешево и Деве баир. За преминаването на границата ще се ползва съществуващият тунел, чието строителство е започнало още в началото на ХХ век.
Предстои обаче България да намери финансиране за изграждането на отсечката, след като уточни варианта на преминаване и направи нужните проекти. Вероятно ще се търсят европейски средства - било по кохезионните програми, или по други механизми, финансиращи транспортната инфраструктура.
Варианти за строителство
Идейният проект за преминаване на новото трасе предвижда два основни варианта и един подвариант. Всичките минават източно от съществуващото трасе, като пресичат Колошкия дял на Конявската планина след Радомир. След Кюстендил вариантите за преминаване са в близост до сега съществуващата жп линия край р. Бистрица или южно от Лисец, край селата Вратца, Гърляно и Раненци към Гюешево.
Който и от вариантите за строителство да бъде избран, жп трасето преминава през две защитени зони по местообитанията – Конявска планина и Кършалево, които са обявени по директивата за хабитатите, както и в близост до защитените територии в местност Янкьовец, където има находище на див божур и вековна дъбова гора.
По цялото трасе обаче се знае, че има висока наситеност с обекти на културното наследство, т.е. археология, което може да забави строителството заради допълнителни проучвания и консервационни дейности.
преди 4 години Полувинчата работа са тези 160км/ч. Стандарта в Европа за високоскоростни линии запопва от 200км/ч. Поне толкова да го направят за да се усеща разликата, така и така 10 години ще го строят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар