Ръководството на Агенция „Пътна инфраструктура” е било информирано за искането на Община Своге фаталната отсечка край града да бъде ремонтирана заради лошо сцепление. Тромавата процедура в комуникацията със строителната фирма Trace обаче довела до забавянето на ремонта. Това съобщи председателят на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) инж. Светослав Глосов в ефира на bTV.
Припомняме, че именно заради лошата пътна настилка в района на Своге при катастрофа в края на лятото загинаха 20 души. Това доведе до рокади в кабинета и проверки в пътната агенция и възложените обществени поръчки.
Светослав Глосов е категоричен, че АПИ не е „проспала” казуса.
Според него документът от 2017 г. с първо предписание „Пълна подмяна на асфалтовото покритие” и срок за изпълнение „Незабавно” не е „нито сензация, нито откритие” на Елена Йончева от БСП и голяма част от другите констатирани дефекти са били отстранени от фирмата изпълнител, но точно въпросът със сцеплението се е оказал спорен.
Глосов обясни, че са отправяни искания към изпълнителя да ремонтира пътя гаранционно, но последвал отказ от Trace с мотива, че твърденията в протокола не отговарят на истината и че общината в Своге не е страна по договора за пътния участък. „След техния отказ е направена оценка от нашата пътна лаборатория, която е констатирала конкретни проблеми”, обясни шефът на АПИ.
По думите след отказа на Trace е бил оформен нов протокол с предписания към фирмата, но това се случило само няколко дни преди трагичния инцидент. Глосов подчерта, че единственият начин да бъде „притиснат” изпълнител на пътен проект е в рамките на законово разписаните процедури.
Глосов призова да се изчака следствието, което в крайна сметка трябва да установи дали причината за тежката катастрофа е само пътната настилка, или шофьорът на автобуса също има принос към трагедията.
Все пак председателят на АПИ призна, че е необяснимо как така асфалтът в злополучния участък е с различен състав и не отговаря на изискванията. Глосов обаче отрече да става дума за кражба на средства и измама, защото разликата би била под 2000 лв. за 350-метров участък.
Относно участъка между Стара Загора и Чирпан, който е въведен в експлоатация през 2007 г. и е част от Лот 1 на автомагистрала „Тракия“, Глосов коментира, че отсечката не е ремонтирана, откакто е построена, но допълни, че одитът за пътя вече е готов. Той посочи, че има един участък от 500 метра, който експериментално е ремонтиран, за да се прецени дали тази технология да продължи и за останалите участъци. Проблемът е, че цената е много висока. Според наши оценки ще са необходими около 60 млн. лв. обясни Глосов.