Искане до Конституционния съд за обявяване на разпоредби от Закона за частната охранителна дейност за противоконституционни отправи главният прокурор Сотир Цацаров, съобщи пресцентърът на прокуратурата.
Според главния прокурор част от разпоредбите в закона, който бе обнародван на 30 януари 2018 г. в Държавен вестник, противоречат на принципите на правовата държава.
Главният прокурор е против въвеждането за първи път на частна дейност за охрана на урбанизирани територии. Според него по Конституция това е задължение на Министерския съвет и Министерството на вътрешните работи (МВР), а не на търговци.
Предвидената възможност за сключване на договор за охрана на урбанизирана територия от страна на кмета ще постави гражданите в зависимост от неговата воля как да се осъществява частна охранителна дейност в населеното място.
Допълнителни усложнения могат да се очакват, ако гражданите сами договарят извършването на различни видове частна охранителна дейност.
И сега съществува възможност по Закона за МВР да се изграждат звена „Общинска полиция“ за опазване на обществения ред, които функционират при ясна законова уредба, казва Цацаров.
В искането се сочи още, че с атакуваните разпоредби се позволява неограничено въздействие от страна на частни охранители върху живота в населените места, независимо дали се касае за извършване на действия, засягащи личния живот и имущество, упражняването на политически права, икономически дейности или други. Създава се непропорционална (и затова недопустима) зависимост на поддържането на обществения ред в населените места от преценката на частни субекти, а не от държавните органи.
Основният аргумент на главния прокурор е, че опазването на обществения ред е конституционен и законов ангажимент на МС и МВР.
Президентът Румен Радев също сезира Конституционния съд с искане за установяване на противоконституционност на разпоредби от Закона за частната охранителна дейност. Според изложените от държавния глава мотиви, посочените разпоредби противоречат на чл. 4, ал. 1, чл. 7, чл. 8, чл. 105, ал. 2, чл. 143, ал. 3 от Конституцията.
В мотивите си президентът посочва, че общественият ред е ценност, която крепи целостта на обществото и дейностите по опазването му трябва да съответстват на нормите на Конституцията и законите, а те поверяват опазването му върху определени органи на публичната власт.
„Държавата няма право да абдикира от грижата за сигурността и спокойствието на хората в населените места, вкл. в т.нар. урбанизирани територии. Възможността, която дава Закона за частната охранителна дейност на търговски дружества да извършват действия по охрана на урбанизирани територии, по същество е отказ от страна на държавата чрез нейните изпълнителни органи да осъществява възложените функции по охрана на обществения ред“, посочва Румен Радев в обръщението си към Конституционния съд.
Конституцията натоварва с функции за осигуряването на общественото спокойствие и обществената безопасност изрично Министерския съвет и областния управител, а осигуряването на обществения ред е част от ръководенето и осъществяването на вътрешната политика на страната, напомня държавният глава.
Президентът посочва още, че в обновения ЗЧОД не е поставено изискване служителите, които се грижат за опазването на обществения ред, независимо от длъжността, която заемат, да са политически неутрални и да се ръководят единствено от закона. Такова изискване въвеждат чл. 116, ал. 1 от Конституцията, чл. 9 ал. 1 от Закона за политическите партии и чл. 146, ал. 3 от Закона за МВР. „Министерството на вътрешните работи е строго йерархична структура с присъщата й субординация, отчетност и контрол. Поверяването на функции по опазване на обществения ред на частноправни субекти, спрямо които са неприложими посочените принципи, поражда риск при осъществяване на тази дейност“, посочва още държавният глава в мотивите си.
Между аргументите на президента за сезирането на Конституционния съд са и липсата на специфични изисквания и конкретика относно патрулирането и комплекса специфични дейности, които ще бъдат прилагани за защита на имуществото и населението в урбанизираните територии, както и ограничаването на конституционната защита, която получават гражданите под формата на отговорност на държавата за вредите, причинени от собствените ѝ органи и лица, поставяйки охраната на урбанизираните територии във формата на частната охранителна дейност.
Допълнена към 14.45 часа