Лидерите в публичния сектор са по-предпазливи при прилагането на иновативни решения, които често са рискови, и търсят баланс. Бизнесът върви няколко стъпки преди публичните власти в развитието на технологиите и решенията, публичните системи по-трудно възприемат и наместват иновациите.
Това коментира по време на конференцията Knowledge City, организирана от Investor.bg, изпълнителният директор на Националното сдружение на общините в България (НСОРБ) Силвия Георгиева.
По думите ѝ обаче всички инвестиционни и управленски решения ще бъдат обвързани с изискванията на зеления пакт на европейския съюз (ЕС). „Неминуемо е да направим нашите градове по-зелени, по-умни и по-отворени към нуждите на гражданите“, посочи тя, като подчерта целта на ЕС за климатичен неутралитет до 2050 г.
Нещата стават по-бавно, но не означава, че не се случват, коментира още Георгиева. Тя даде пример с две от основните дейности на местното управление – транспорт и управление на отпадъци. В градовете тези два бизнеса са възложени на външни изпълнители с тежки дългогодишни договори. Всяка иновация изисква предоговаряне и може да е финансово натоварваща за местната власт, посочи тя.
Технологии и градове
Различни приложения за автоматизация на транспорта и трафика са сред най-често използваните от местните администрации, коментира Герасим Славов, изпълнителен директор на Новател.
Различни иновации се прилагат и в сферата на паркирането, уличното осветление, за управление на отпадъците, чистота на въздуха, допълни той.
Все по-належащо е изграждането на зарядни станции и инфраструктура за електромобили, подчерта Славов. Все повече се акцентира и върху намаляването на енергийния отпечатък, без значение дали от конкретна дейност, или за цяла сфера от управлението на градовете, допълни той.
Що се отнася до необходимата нова инфраструктура и технологични иновации, Герасим Славов коментира, че има много средства от ЕС, които България може да използва за най-различни проекти, вкл. и за „умни“ градове.
Весна Балтина, зам.-кмет на община Бургас, изтъкна проекта на общината за изграждане на 50 нови зарядни станции за електромибили.
От началото на 2020 г. общината експлоатира и има система за умно събиране на отпадъци. Над 1200 контейнера за отпадъци са оборудвани с устройства, които следят за изхвърления отпадък и необходимостта от неговото извозване, както и 4700 кофи по съставните селища. До края на годината ще бъдат оборудвани още 1 400 контейнера за разделно събиране. Автоматизирани са и машините за събиране на отпадъците, като процесът за един контейнер отнема около 40 секунди. Това много оптимизира разходите по сметосъбиране на общината, посочи тя.
Община Бургас изпълнява и три „зелени“ проекта – с Тринити Колидж (Дъблин) за чистотата на въздуха, друг за обособяване на зелени маршрути и още един - за енергийни общности – сдружения (граждани и бизнес) за изграждане на една „централа“ от ВЕИ, за да ползват енергия.
Местната администрация в града си е поставила за цел до 2030 г. използването на дизеловото гориво да се намали с 55%, посочи още Весна Балтина. Тя допълни, че в началото на годината общината е номинирана за добри практики, примери и политики за сектор енергия.
Международният пример
Кметът на белгийския град Льовен Мохамед Ридуани разказа как е започнал процесът по трансформация на града, който продължава да расте, но вредните емисии намаляват, защото всеки допринася за това. Преди няколко години по негово предложение е реализирано извеждането на трафика от центъра на града, като на жителите е обяснено подробно и те самите са подкрепили инициативата. Малко след това той е избран за кмет на Льовен.
„Центърът на града е по-чист, по-удобен, по-здравословен и по-удобен за разходки, използването на велосипеди се увеличава драстично, хората ходят и повече пеша“, коментира Ридуани.
Той обясни, че се инвестира и в изолацията на сградите, така че те да станат по-енергийно ефективни и устойчиви. За целта се отпускат и грантове на обитателите им за финансиране на дейности. Въведено е и изискване всяка нова сграда да бъде енергийно неутрална.
Knowledge City се провежда с подкрепата на Алтерко, A1, Риск Инженеринг, TollPass, Банка ДСК, Интерком Груп и Явор, Леново България.
преди 3 години отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Технологичният напредък е от полза за човечеството, затова определено имаме нужда от интелигентни решения инициативи за интелигентни градове.Те ще спомогнат за нарастващо население и качество на живот, икономическа стабилност и конкурентоспособност за устойчивост. Това много би помогнало за развитието на България.Разбирам, че за разрастването на проекти за интелигентни градове се нуждаем от безпроблемни технологични внедрения, които могат да свържат интелигентните градове и да реализират мечтата за устойчиво градско развитие. За това препоръчвам Corteza сигурна платформа с отворен код.Оставам ресурси при интерес за това защо имаме нужда от умни градове и какво е Corteza:https://***.crust.tech/why-is-there-a-need-for-smart-cities/https://cortezaproject.org/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Благодаря за статията! отговор Сигнализирай за неуместен коментар