IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Р. Драганов: До 10 г. у нас се очаква удвояване на цените на туристическите пакети

Българинът се стяга за патриотичен туризъм за трети март, заяви експертът

08:44 | 23.02.18 г.
<p>
	<em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Снимка: Investor.bg

През  следващите десет години в България се очаква удвояване и утрояване на цените на туристическите пакети, каза пред БТА директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.

Около 220 хил. българи планират туристическо пътуване за Националния празник - 3 март. Голяма част от тях ще изберат за тези почивни дни патриотичния туризъм под формата на походи по местата, свързани с Освобождението на България.

Около 280 хил. се очаква да пътуват за Великден при близки, роднини и приятели, както и за балнео, СПА и ски ваканции. Около 40 хил. българи ще предпочетат за великденските празници да бъдат в Гърция, Македония, Сърбия и Румъния.

Тази година цените на туристическите пакети в България се очаква да поскъпнат с около 11 на сто. Основна причина е изоставането в цените поради липсата на умения в преговорния процес още от края на 90-те години, когато собствеността изцяло премина в нововъзникнали предприятия, занимаващи се с туризъм, без опит и самочувствие да водят преговори с чуждестранни партньори, смята експертът. 

В този период навлизат множество фирми-посредници - представители на чуждестранни фирми, които регистрират свои дружества в България и борбата се е водила за ниска цена, изтъкна Драганов. Друг фактор за ценовите тенденции на българските туристически пакети е липсата на контрол и управление в бранша, което води до дъмпингови политики и създаване на картели, смята Драганов. Той посочи, че такива продължават и днес да съществуват в Банско, както и в големите морски курорти.

Дъмпингът в туризма и кадровата катастрофа в сектора

Дъмпингът в туризма води до поевтиняване на цената на туристическите пакети, което от своя страна е сред причините за катастрофата на трудовия пазар в сектор "туризъм", посочи още Драганов. Той допълни, че българските кадри се ориентират към съседни пазари, страните от ЕС и към круизните пътувания.

Според Драганов задачата на ресорното министерство по темата "кадрова политика" е да прилага антидъмпингово законодателство по отношение на цените в хотелите, за да може реално работещите в сектора фирми да плащат реални заплати.

Същевременно се обуславя законова възможност за строителството на още хотели по морето при дефицит на кадри, изтъкна Румен Драганов. Той изрази надежда с приемането от НС на промените в Закона за туризма, които предвиждат създаването на единна туристическа организация - Конфедерацията на българската туристическа индустрия, тя да поеме несвойствените за министерството дейности като категоризация на хотелите, регистрацията на екскурзоводи, ски учители, сертификацията на центровете за СПА услуги. Така според експерта секторът ще може да се изчисти от фантомите.

Друга важна стъпка за решаването на кадровия проблем са ограниченията в новото строителство на хотели. Ако такова няма, това ще доведе до намаляване на цената на туристическата услуга, а от там и на нивата на заплащане на кадрите в туризма, изтъкна Драганов.

Това, което очаква българската туристическа икономика през следващите десет години, е удвояване и утрояване на цените на туристическите пакети, коментира Румен Драганов. В този смисъл той изтъкна, че, ако увеличаването на цените на туристическите услуги заради въвеждането на еврото ще е в рамките на 2 – 3%, увеличаването на цените вследствие на догонване на нивата на трудовия пазар ще е в рамките на два пъти.

Освен положителния ефект по отношение на заплащането в сектора след въвеждане на еврото, според експерта се очаква предлаганите български туристически услуги да станат много по-конкурентоспособни по отношение на цена - качество, защото много по-лесно ще стане сравнението с други държави.

Въвеждането на еврото ще засегне вътрешния пазар заради значителното изоставане на българския туризъм, смята Драганов. Той допълни, че българинът ще трябва да свиква, че ако иска да получава качествена услуга, то ще трябва да плаща цената й, защото в момента не прави това.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:34 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още