IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пътните такси за камионите може да скочат до 7 пъти с тол системата

След няколко месеца се очаква тежкотоварните автомобили да плащат за изминато разстояние

11:06 | 26.02.18 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

С въвеждането на тол системата е възможно пътните такси за тежкотоварните автомобили да скочат 6 – 7 пъти. След няколко месеца се очаква камионите да плащат не винетки, а за изминато разстояние, за да се движат по републиканската пътна мрежа, информира Нова телевизия.

През миналата година от винетки в бюджета са влезли малко над 352 млн. лв. Две трети от тези приходи идват от водачите на леки автомобили.

Сега обаче схемата се променя и повече ще плаща този, който ползва повече пътищата в страната. За леките автомобили остават винетките, а за тежкотоварните са тол таксите. Винетките стават електронни, но цените им се запазват. 

Покупката на електронната винетка ще прилича на покупка на самолетен билет. В специални автомати шофьорите ще въвеждат регистрационния номер на колата и желания период. След това ще плащат кеш или с банкова карта.

Автомати за винетки ще има по бензиностанциите в страната, ще има и над 500 терминала на самообслужване, коментира Борис Марков, представител на фирмата, която ще изгражда системата.

Винетки ще могат да бъдат купени и в пощите или онлайн от страницата на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). „Няма да има повече лепене или фалшиви стикери“, уверява Борис Марков.

Дали са купени винетките, ще установяват специални камери, монтирани на рампи. Информация ще се подава в реално време към контролен център. Така, ако данните на колата не са в системата, шофьорът ще бъде глобен, но само ако го спре патрулка. В контрола освен пътна полиция ще се включат и 50 коли с мобилни екипи на АПИ.

Шофьорите на камиони ще плащат за изминати километри, а не за време, както досега. Таксуването ще става чрез специални устройства, монтирани в кабината. Друга възможност е да се ползват маршрутни талони.

Ще се ползват основно сателитни устройства, всеки ще има право да ги закупи или да ги ползва под наем, обяснява  Борис Марков.

В следващите месеци започва изграждането на 100 тол портала, 100 пункта за засичане на тежести и габарити, също и на център за управление.

За разлика от Гърция и Сърбия, където плащането става на гишета, монтирани на магистралите, в България бариери и гишета няма да има. У нас шофьорите ще бъдат сканирани от устройства на метални рампи.

Върху карта ще се визуализира къде се намира камионът. Ще се изчислява изминатото разстояние и ще се начислява сметка, която превозвачът ще заплаща.

Очакванията са пътните такси за тежкотоварните автомобили да скочат 6 – 7 пъти. Сега винетка за ден за тях струва 23 лева. С плащането й тежкотоварните автомобили преминават пътя от Калотина до Капитан Андреево. За сравнение, в Сърбия от Ниш до Пирот за магистрала с дължина 90 км от януари се плаща около 20 лева.

„Винетката беше 13 евро, сега струва около 120 евро в едната посока да се мине през Унгария“, разказва Николай, шофьор на камион.

Световната банка препоръчва например такса от 20 ст/км за камионите. Тарифите трябва да бъде одобрена и от Брюксел.

По първоначален план системата ще обхваща 16 хил. км от пътната мрежа. 

Според превозвачите обаче новата система ще доведе до загуби за бизнеса. „В момента сме на ръба. Чакам фалити, не загуби“, заяви Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи.

Браншът настоява пътните такси да скочат едва когато пътищата са по-добри. Ремонти обаче ще се правят с парите, които се очакват от новите такси.

Прогнозите за приходи от 1 млрд. лева от винетки и тол такси при сега събираните от винетки 352 млн. лева годишно.

„Много е важно как ще се управляват тези пари“, казва пътният одитор Иван Табаков. Според него трябва да се започне от участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия.

Приходите ще послужат и за други големи инфраструктурни проекти – тунели, магистралите „Струма“ и „Хемус“, скоростните пътища Велико Търново - Русе и Ботевград - Видин.

Маршрутите, които ще бъдат обхванати от тол системата, тепърва ще се прецизират. Обхватът на таксуване ще се разширява поетапно. Таксите ще бъдат съпоставими с нивата на таксуване в съседни на България държави. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:24 | 10.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 4
ivanrog
преди 6 години
Не, няма да поскъпнат "ДО" 7 пъти, а средно толкова, т.е. ще има и такива, за които ще е повече! Тъжното е, че основно ще поскъпне не за транзита, а за вътрешния превоз, т.е. за стоките, но на кой му пука.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още