Общо 30 млн. лева ще бъдат прехвърлени от оперативната програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ към оперативната програма „Иновации и конкурентоспособност“ за грантове за лицензираните превозвачи на пътници.
Това съобщи министърът на транспорта Росен Желязков в предаването „Седмицата“ на Дарик радио.
Европейската комисия (ЕК) обаче иска от България да докаже необходимостта от такова подпомагане в контекста на зелената сделка, защото транспортният сектор е замърсяващ. Брюксел настоява тези пари да се насочат към големите замърсители, а България иска да подпомогне всички предприятия, обясни Желязков.
Подготвя се и мярка с подкрепата на Българската агенция за експортно застраховане за повишаване на гаранцията, така че превозвачите да могат по-лесно да кандидатстват за преференциални кредити от банките партньори на Българската банка за развитие (ББР), посочи Желязков.
Транспортният министър обясни, че банките третират транспорта като рисков сектор и искат обезпечения, за които компаниите се притесняват, че не могат да гарантират в такъв обем, защото са чужди – изплащат се на лизинг, или са нищожни за финансовите институции.
В момента ББР гарантира 80% от исканото обезпечение, посочи Желязков. Работи се по мярка, с която Агенцията за експортно застраховане да гарантира 95% от останалите 20%, каза той.
Предвижда се и инкриминиране на нелегалните превози с въвеждане на глоба и по преценка на съда - лишаване от свобода, на нарушителите. Проверки на случаен принцип показват, че 20% от превозите са нерегламентирани, коментира Росен Желязков.
Преценката е каква е степента на обществена опасност, коментира той във връзка с наказанията за нелегален превоз. В развитите европейски държави няма нерегламентирани микробуси, които тайно, с плащане на ръка, превозват пътници. Степента на обществена опасност е голяма и е голяма в момента в условията на пандемия. Превозните средства не отговарят на изискванията, няма застраховки, няма гаранция за шофьорите, посочи той.