IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

От юни 2019 г. всяка касова бележка ще се отчита пред НАП до 5 минути след издаването ѝ

Всеки, който има електронен магазин, ще трябва да подава декларация за собственост пред приходната администрация

17:17 | 20.07.18 г. 2
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

До средата на следващата година всички търговци в страната трябва да приведат фискалните си устройства в съответствие с новите промени в Наредба № Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства. Измененията все още са ниво обществено обсъждане, но ако бъдат приети в парламента, изпращането на данните от касовите бележки в НАП ще се извършва най-много до пет минути след издаването на фискалния бон. Това стана ясно по време на брифинг в Националната агенция по приходите (НАП), посветен на новостите в подзаконовия нормативен акт.

В момента отчетите се подават веднъж месечно на база обобщени данни за деня.

Освен това на всяка една касова бележка ще бъде отбелязан баркод, който да съдържа цялата необходима информация и който би позволил на клиента да проверява „на място“ дали търговецът се отчита пред данъчните (в рамките на въпросните пет минути). 

Защо 5 минути?

Промяната е продиктувана от сериозните опасения на мобилните оператори, че предполагаемият потенциален общ обем от данни, които следва да се обменят в реално време, може да се отрази негативно на преследваните от Министерство на финансите и НАП цели. Поради вероятността от възникването на технически трудности и невъзможност за изпращане на данните към НАП, което би довело до блокиране работата на всички търговци, е постигнато съгласие, че срокът от 5 мин. от издаването на фискалния бон и отчитането му в НАП е напълно оптимален.

Важно уточнение е, че срокът за търговците, регистрирани по ДДС, за привеждане на фискалните си устройства в съответствие с промените е до края на март 2019 г. Изискванията за бензиностанциите, за които Investor.bg вече писа, ще влязат в сила от 1 юли 2019 г. Относно твърденията на вицепремиера Валери Симеонов, че бензиностанциите масово укриват обороти, защото всяка нощ между 23:45 и 00:00 часа системите им спират и не издават касови бележки, защото „правят актуализация на софтуера и пращат отчети към НАП“, данъчните нито отрекоха, нито потвърдиха. По думите на говорителя на НАП Росен Бъчваров търговията с течни горива е един от най-рисковите сектори, но с новите промени в наредбата „вратичките“ ще бъдат затворени.

По данни на НАП на територията на страната има 440 хил. регистрирани фискални устройства, като половината от тях вероятно ще трябва да се подменят, а на останалите - да бъде актуализиран софтуерът. Фирмите с регистрация по ДДС са около 250 хил.

От приходната администрация уточниха, че разходите на фирмите за касовите апарати могат да бъдат признати за данъчни цели и с въпросната сума да се намали данъчната основа и съответно по този начин да се плати по-малко данък.

Бъчваров уточни още, че в момента при покупка на нов касов апарат фирмите издават ваучери, с които след влизане в сила на наредбата ще извършат нужните ъпдейти по фискалното устройство безплатно.

Промените в наредбата са продиктувани от някои съществени фискални рискове, свързани с използването на касови апарати в ресторантите и заведенията за бързо хранене, търговията на дребно с хранителни стоки, търговията с облекла и обувки и други. Според Бъчваров годишно 330 млн. лв. са потенциално несъбираеми заради некоректно данъчно отчитане. Добре е да припомним обаче, че преди няколко месеца подобни промени в наредбата не успяха да съберат парламентарна подкрепа заради твърдения, че разходите, които търговците ще трябва да направят, за да приведат в съответствие фискалните си устройства, са твърде големи.



Корекциите в наредбата засягат и собствениците на електронни магазини. Те ще трябва да декларират пред приходната администрация, че притежават съответните портали за електронна търговия до 3 месеца след обнародване на промените в Държавен вестник. Според НАП към момента в повечето електронни магазини няма информация за търговеца, извършващ продажби чрез него. Целта на предлаганите промени е НАП да разполага с информация кое лице извършва търговска дейност чрез електронния магазин, както и да поддържа публичен списък, в който ще може да се извършва справка за собственика на определен електронен магазин.

Въвежда се и задължение към лицата, извършващи продажби чрез електронни магазини, да съхраняват в сроковете по чл. 38 от ДОПК създаваната чрез софтуера на електронния магазин информация и при поискване от органите по приходите да осигурят достъп до нея с възможност за експорт и копиране на данни. В организирана от НАП медийна кампания ще бъде популяризирана възможността за извършване на проверка в сайта на агенцията за собствениците на електронни магазини, което ще намали сивия сектор в интернет търговията и ще повиши защитата на потребителите при пазаруване в интернет.

На следващо място с предложените промени е регламентиран ред за документиране на доставки чрез фискално устройство на лекарства, за които има частично или пълно плащане по линия на Националната здравноосигурителна каса. Въвежда се забрана за издаване на служебни бонове при извършване на продажба/и за направени клиентски поръчки. Чрез тази промяна се цели намаляване на сивата икономика и на възможността на недобросъвестните задължени лица да не регистрират и да не отчитат в пълен размер приходите от търговска си дейност.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:54 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 9 rate down comment 2
khao
преди 6 години
Еми всичко по реда си, вече развързаха едни устройства по болниците за четене на лични карти, после още едни за четене на отпечатъци, после ги изхвърлихме и сега е ред на вас, не може държавата да клати само едни, ебънта трябвада е по равно... вае пак тиквата трябва да краде
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 18 rate down comment 0
Светлоносец
преди 6 години
Много хубава статия. Подложено на публично обсъждане, нова разпоредба на Наредба Н18 на НАП , преди да влезе в Народното Събрание. Първо - подзаконов нормативен акт не се гласува в НС, Второ - мобилните оператори предложили на НАП да се въведат нови ФУ , за да се намали риска от укриване на данъци. Централно Управление на НАП в средата *** 2018г. съкрати отдела, който през последните 18 г. се занимава само с цитираната Наредба, тази работа ще се поеме от новата мега структура Фискален Контрол към НАП , която структура затваря кръга от влизането на стоки в България, до търговията им на дребно . Тази мега дирекция разполага с два огромни лоста за контрол - запечатване на търговски обекти (изцяло незаконна практика на НАП съгласно чл. 186 от ЗДДС , поне спрямо съдебната практика) и - налагане на Обезпечение на основание чл. 121а от ДОПК (отново силно спорна практика на НАП, отново съгласно Административния Съд). В момента НАП е в национална кампания лято 2018, отново НАП ще е достигнала неописуеми висоти в методите по събиране на данъци по думите на PR на НАП - Росен Бачваров, за което ще наградим И.Д. на НАП с медал и грамота , по примера на Цветан Василев , след което ще изтеглим поредния държавен заем , именно защото НАП са събрали бюджета на държавата. Само търговците знаят истината , но какво им остава , след запечатване на търговския обект и налагането на непосилни обезпечения , в сезон от 2 месеца, апък ако някой търговец се обади по медиите , следва ревизия на Юридическо и Физическо лице. За капак на всичко ще накарат всички търговци да си купят ново Фискални Устройства. Да направим проста сметка 350 000- 400 000 ФУ по средна цена от 500 лв , грубо 200 000 000 лв. , който поръчки ще се разпределят между 3-4 лицензирани производители , и още една сима от 20 000 000 лв. на 3 мобилно оператора. Всичко това сме го виждали , до сега два пъти , през 2000г. и 2012г. Освен всичко това в момента , сега действащите ФУ имат контролно число , което контролно число съдържа цялата информация на ФБ. И още, сега действащата система на ФУ , позволява да се подава информация към НАП, със задаване на задача на интервал през 5 минути , на проверяван търговски обект . Това разбиране, не пречи НАП да даде на лицензирани производители за кратък период от време , една сума от 200 000 000 лв. по силата на Наредба - подзаконов нормативен акт, изцяло в ръцете на НАП, от ръководители на НАП работели само на държавна работа , нямащи си представа как се изкарват пари за НАЕМ, ТОК, ВОДА, ЗАПЛАТИ , ОСИГУРОВКИ, ДДС И Т.Н. Малкия бизнес иска едно - ПАТЕНТЕН ДАНЪК НА МАЛКИ РЕСТОРАНТИ И МАГАЗИНИ, АДМИНИСТРАТИВНИ ОБЛЕКЧЕНИЯ.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още