Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) предяви твърдения за участие в картел на дружествата Лукойл България ЕООД, Еко България, Shell България, OMV България, НИС Петрол и Петрол АД.
Нарушението се изразява в забранено споразумение и/или съгласувана практика за обмен на ценова информация и провеждането на обща ценова политика и обмен на информация за реализирани обеми продажби (пазарни дялове) и друга пазарна информация за целите на ценовото сътрудничество. Това поведение има за цел предотвратяване, ограничаване и нарушаване на конкуренцията на пазара на търговия на дребно с бензиново и дизелово гориво в страната, посочват от пресцентъра на регулатора.
Производството е образувано по повод самосезиране на КЗК за установяване на евентуално извършено нарушение по чл. 15, ал. 1 от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) и/или чл. 101 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) на пазара на горива, изразяващо се в забранено споразумение и/или съгласувана практика.
В рамките на производството са извършени поредица проверки на място от страна на Комисията в офисите на основните дистрибутори на горива на дребно.
Въз основа на направения икономически и правен анализ Комисията счита, че действията на горепосочените дружества представляват нарушение, изразяващо се в забранено споразумение и/или съгласувана практика за обмен на ценова информация и провеждане на обща ценова политика.
Установяването на сътрудничество и единодействие между посочените дружества води до елиминиране на конкуренцията, което премахва естествените механизми на свободния пазар и въздейства неблагоприятно върху икономическата среда и интересите на обществото, посочват още в съобщението си от КЗК.
Определението не подлежи на обжалване. Ответните страни и молителят имат право на достъп до материалите по преписката и право в срок от 30 дни да представят писмени възражения и да поискат да бъдат изслушани от КЗК в открито заседание във връзка с предявените твърдения.
През февруари Комисията за защита на конкуренцията публикува секторния анализ на пазара на горива, който показа наличие на неконкурентни практики на този пазар. КЗК започна проверка за споразумение, нарушаващо конкуренцията на пазара (по чл. 15 от Закона за защита на конкуренцията) срещу седем компании - Shell България, Ромпетрол България, Еко България, OMV България, Петрол АД, НИС Петрол и Лукойл България.
преди 7 години dede отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Не е съвсем така-във Варна веднага се смъкнаха цените на бензиностанции те от другите вериги и сега почти няма разлика с Марешки, напр. ОМV дизел 1.75лв. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Спокойно, Марешки идва и в София. Веднага ще смъкнат цените. В другите градове където има VM бензин защо и другите продават на цените на Марешки а не на техните си картелни цени. Никой няма да припари до Лук ойл и сие вече. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години брее, толко време им отне да убеждават, че няма подозрения за картел отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Предизборно.След 30 дена ще са минали изборите и всичко че е забравено... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Подсещане към картела да се внесе където трябва... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години По Европейски Регламент при доказано картелно споразумение глобата е 10% от оборота, но на ФИРМАТА МАЙКА :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ако им наложат солена глоба примерно равностойна на 10% от оборота им за периода, в който е обвинението за картел ще е най-добрата предизборна кампания на това смешно правителство.Ама едва ли.Сега просто картела ще сключи сделка лично с Баце, ще спонсорират предизборната кампания на ГЕРБ и накрая КЗК ще наложи някаква смешна мярка колкото да не е без нищо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ааа, държавна компания, как държавна компания нееее. Държавата е лош стопанин, не може така. Трябва всичко да е в името на часния бизнес. Той пазара се самоурегулира и държавата даже не трябва да се меси.А тези от КЗК само се чудят какво обвинение да спретнат и после не намират доказателства. Някой би казал, че бързо изхарчват рушветите и навярно би бил неправ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Чудесно! Сега остават две неща:1. Да ни компенсират нас потребителите за надвзетите незаконно пари за гориво (Няма да го бъде!); и2. Да ги глобят така, че в бъдеще хич да не им хрумне да влизат в такива споразумения (Това може да стане, но силно се съмнявам да имат т-опки за това)Да не говорим за реверанса, който се прави към произвеждащите и продаващи петролни продукти в БГ - продажната цена без мито и акцизи е една от най-високите в Европа. Крайната цена е съпоставима с европейските заради ниския акциз и мито, т.е. държавата е подарила едни 10-15 евроцента на продавачите, вместо да ги вземе през косвените данъци.Решението е супер просто - правят държавна компания, която продава на реални за пазара цени и останалите, щат не щат, ще свалят цените. Справка - източна България, където Марешки направи бензиностанции.Всичко е въпрос на воля в управляващата клика да реагира адекватно. Засега такава воля тотално липсва. отговор Сигнализирай за неуместен коментар