Една година след началото на пандемията, туроператорите, чиято дейност беше напълно блокирана заради пандемията, започват да получават обещаните субсидии. Министерството на туризма стартира изплащането на държавната помощ от 51 млн. лв., информираха от ведомството, което задейства механизма за финансиране през бюджета на 8 февруари.
Оценителната комисия към министерството вече е подготвила документите, с които може да стартират преводите на суми към фирми, с изрядни документи. Това са 86 предложения и ще получат субсидията със заповед на министъра на туризма.
Помощта трябва да се използва приоритетно за възстановяване на суми на пътници, чиито пакети са анулирани поради COVID-19 за същия период.
Първите държавни субсидии
Общо подадените заявления до момента са 579, като те са за малко над 31,6 млн. лв. Всички желаещи да подадат документи за участие в процедурата могат да го направят в срок до 31 май. Подаването на заявленията за държавна помощ се извършва по електронен път чрез попълване на уеб базиран формуляр за кандидатстване и придружителните документи чрез Системата за управление на националните инвестиции (СУНИ), чрез модула „Е-кандидатстване“.
Мярката представлява държавна помощ под формата на преки безвъзмездни средства, с общ прогнозен бюджет от 51 млн. лева, които ще бъдат предоставяни на фирми, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност.
Европейската комисия (ЕК) одобри българската схема за държавна помощ, още през през декември м.г.
Размерът на еднократно предоставяните безвъзмездни средства е 4% от оборота им без ДДС през 2019 г., оповестен във финансовия отчет. Предоставената помощ е за компенсиране на загуби на туроператорите и туристическите агенти за периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г.
Мярката е част от цялостен пакет и има за цел да противодейства на недостига на ликвидност, пред който са изправени предприятията поради COVID-19.
Разцепление сред турагентите
Буквално дни преди субсидиите да тръгнат към турагентите обаче напрежението в бранша ескалира.
Една част от туроператорите , представлявани от Обединение „Бъдеще за туризма“, свиква членовете си на масов протест утре. От там обясняват, че предстоящият протест е свързан с изходящия туризъм, който е в колапс. Според председателя на организацията Павлина Иванова този бизнес не работи от една година и все още няма гаранционен фонд. В същото време скоро стават изискуеми средствата, които клиентите си искат обратно заради нереализираните пътувания. Ако няма намеса на държавно ниво, бизнесът няма да се справи и се очакват масови фалити, предупредиха от организацията на специална пресконференция миналата седмица.
Туроператорите от Обединение „Бъдеще за туризма“ настояха за създаването на фонд за гарантиране на пътуванията, който да обезпечава пътуващите при изпадане в несъстоятелност на туроператора при форсмажорни обстоятелства и поискаха допълнителна държавна подкрепа.
От друга страна, фирмите от Асоциацията на туроператорите и туристическите агенти (АБТТА) се разграничават от посланията на Сдружение ОБТ и отказват участие в обявената за утре протестна акция.
От там категорично се противопоставят на идеята за създаване на „гаранционният фонд като спасителен пояс за туризма, захранен от държавата, чиято цел е да бъдат възстановени средствата към необезвъзмездени до този момент потребители на нереализирани вследствие на пандемията туристически пътувания“.
Според АБТТА предлаганият подход ще генерира недопустима неравнопоставеност между отделните икономически субекти по отношение на получаваните държавни помощи, ще се окаже дискриминационен спрямо не малка част от българските туроператори, които нямат неразплатени задължения към свои клиенти и ще ощети цели сегменти от туроператорския и агентски сектор.
Последствията на такъв подход ще имат сериозен негативен ефект върху стабилността на сектора, посочва се в позиция на Асоциацията.
Основната цел на Гаранционния фонд е да защити потребителите на туристически услуги в случай на неплатежоспособност на туроператора, уточняват от АБТТА. Концепцията на гаранционната схема, възприета във всички Европейски държави, се основава на принципа, че щетите, настъпили в резултат на несъстоятелност на даден туроператор, ще бъдат покрити от неговата банкова гаранция. Гаранционният инструмент защитава правата на потребителите, като гарантира интересите и на другите туроператори в случай на умишлено предизвикана неплатежоспособност или фалити, настъпили в резултат на икономически нецелесъобразни управленски решения.
Гаранционният фонд е собственост на участващите в него икономически субекти, създаден е и се поддържа посредством съответните вноски на участниците, обясняват от АБТТА.