След като вчера Министерство на финансите (МФ) публикува проект за промени в Закона за хазарта, които породиха доста въпроси относно данъчното третиране на държавните и частните данъчни оператори, днес от ведомството решиха да се откажат от предложението си.
"Предвид че облагането на хазартната дейност винаги е във фокуса на общественото внимание и всяка промяна в модела на облагане подлежи на различни интерпретации дали това е най-подходящият и справедлив модел за хазартния пазар в страната, Министерството на финансите запазва действащия модел на облагане на традиционния хазарт", посочиха днес от ведомството.
В проектозакона на МФ бе предложена промяна на дължимите държавни такси за поддържане на лиценз за организиране на хазартни игри. Според ведомството на Владислав Горанова основната цел е да се създаде правна сигурност за организаторите на хазартни игри, като ясно се разграничат какви са дължимите държавни такси за отделните видове хазартни игри. „От друга страна, беше предложен моделът за определяне на дължимата държавна такса за онлайн залаганията да бъде приложен и по отношение на традиционния хазарт, с цел равнопоставеност и въвеждане на добрите европейски практики“, става ясно още от обясненията на МФ.
Припомняме, че в предложението на финансовото ведомство е заложено хазартните оператори, които организират офлайн лотария с търкане на билетчета, тото, лото и залагания върху спортни събития, да дължат държавна такса в размер на 25% върху разликата между стойността на направените залози и изплатените печалби. В момента за този вид игри се дължат 15% върху приходите от залози, т.е. облагаемата база е по-широка.
Според МФ обаче моделът на облагане на брутната печалба е ефективен инструмент за намаляване дела на нелегалната хазартна дейност. „Намаляването на нелегалния пазар води до увеличаване на бюджетните приходи, до по-добра защита на участниците в хазартни игри и до по-ефективна борба и превенция на хазартната зависимост. Повечето държави членки на ЕС са променили режима на облагане на хазартната дейност в посока замяна на данъка върху залозите с данък върху брутната печалба“, уточняват от ведомството на Горанов.
Според обясненията в ал. 3 ще се визират, случаите при които се дължи държавна такса за поддържане на лиценз за организиране на следните хазартни игри – традиционна лотария, томбола, моментна лотария – тото, лото, бинго, кено и техните разновидности, игрите със залагания върху резултати от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета, игрите със залагания върху случайни събития и със залагания, свързани с познаване на факти, с изключение на онлайн залаганията в размер на 15 на сто върху стойността на направените залози.
Новосъздадената ал. 4 ще се отнася за хазартните игри, при които участниците играят един срещу друг и организаторът на хазартни игри само организира провеждането им, за което събира такси и комисионни за участие. За посочените ще се дължи държавна такса за поддържане на лиценз в размер на 20 на сто върху стойността на получените такси и комисионни.
Действащата към настоящия момент разпоредба разграничава двете хипотези на формиране на „основа“, върху която се събират държавни такси за поддържане на лиценз за организиране на определени от закона хазартни игри. В едната хипотеза „основата“ са стойността на постъпилите залози за традиционна лотария, томбола, моментна лотария – тото, лото, бинго, кено и техните разновидности, игрите със залагания върху резултати от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета, игрите със залагания върху случайни събития и със залагания, свързани с познаване на факти, с изключение на онлайн залаганията. Във втората хипотеза са събраните такси и комисионни за участие, в случаите, когато се събират такси и комисионни за участие, пише в обясненията на Министерство на финансите. Оттам са категорични, че и при сега действащата разпоредба, и след промените, се запазва режимът на облагане, а именно:
- Когато организаторът организира хазартната игра и получава залозите по нея дължи държавна такса в размер на 15% върху получените залози.
- При организиране, например, на покер турнир, при който участниците играят един срещу друг и организаторът на хазартни игри само организира провеждането на покер турнира и събира такси и комисионни за това, ще дължи държавна такса 20% върху получените от играчите такси и комисионни.
Всъщност предложението на МФ основателно породи редица негативни коментари, тъй като идва в разгара на скандала в Държавната комисия по хазарта (ДКХ) и текущите там проверки на прокуратурата. Нещо повече, разследват се неплатени над 260 млн. лв. данъци от частните лотарии (собственост на бизнесмена Васил Божков). Странното е, че управляващи и разследващи претендират, че законът не е бил спазван и през последните пет години лотариите са плащали занижена наполовина държавна такса върху хазарта. Вчера премиерът Бойко Борисов дори загатна за отнемане на лицензи. На фона на всичко това, излезе, че от МФ предлагат данъкът на частните лотарии да бъде намален близо до нивото, плащано и в момента.
В момента чл. 30 ал. 3 от Закона за хазарта, където са регламентирани таксите, гласи: "За поддържане на лиценз за организиране на хазартни игри - традиционна лотария, томбола, моментна лотария, тото, лото, бинго, кено и техните разновидности игри със залагания върху резултати от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета, игри със залагания върху случайни събития и със залагания, свързани с познаване на факти, с изключение на онлайн залаганията, се събира държавна такса в размер на 15 на сто върху стойността на направените залози за всяка игра, а за хазартни игри, за които се събират такси и комисиони за участие - в размер на 20 на сто върху стойността на получените такси и комисиони".
По време на „изчистването“ на неясните моменти в закона обаче, от МФ промениха и нивото на облагането, което наложи днес да изпратят до медиите допълнителните обяснения.