Европейските депутати отхвърлиха с голямо мнозинство всички поправки, внесени от българските евродепутати и техни колеги от други страни по пакета „Мобилност“ - за връщането на камионите и водачите в страната, в която е регистрирана фирмата, за командироването и почивките на шофьорите, съобщава Българското национално радио.
С това на практика пакетът е приет на второ четене и официално става закон.
Преходният период преди пакетът окончателно да влезе в сила е година и половина. След това камионите трябва да се връщат в страната, в която е регистрирана фирмата, на 8 седмици, а водачите - на 4.
Това, което остава като възможност за България и още 8 страни от периферията, е оценката на Европейската комисия за въздействие върху околната среда от връщането на камионите, която се очаква през септември и завеждане на дело в Съда на ЕС. По-рано в четвъртък евродепутатът Андрей Новаков заяви, че български евродепутати вече се подготвят да атакуват закона извън Европейския парламент – те ще обжалват приемането на пакет „Мобилност“ както в съда, така и в ЕК.
От транспортния бранш коментираха в края на миналия месец, че ако бъде приет пакетът, това ще е най-тежкото изпитание за сектора. В този си вид заложените текстове ще доведат до тежка промяна, особено за по-малките фирми. По-големите компании вероятно ще изнесат бизнеса си извън България, тъй като дейността им няма да е възможна, коментира Веселин Стоянов, управител на Транспрес, в предаването “В развитие” по Bloomberg TV Bulgaria.
От своя страна по-рано миналия месец премиерът Бойко Борисов заяви пред председателя на Европейския съвет Шарл Мишел, че една от последиците от приемането на пакета ще бъде изминаването на хиляди километри напразно от тежкотоварните машини и до допълнително замърсяване на въздуха с вредни емисии, което не отговоря на общия европейски стремеж към опазване на околната среда.