IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Една пета от фирмите у нас са намалили заплати заради COVID кризата

Половината от анкетирани служители споделят, че не се е стигнало до отмяна на съществуващи придобивки

13:51 | 23.02.21 г.
<p>
	<em>Снимка: БГНЕС</em></p>

Снимка: БГНЕС

Малко над 19% от служителите в България, анкетирани в проучване, споделят, че работодателите им са намалили нивата на заплащане. Това се отнася за най-засегнатите от коронакризата сектори като „Туризъм и ресторантьорство”, „Търговия” и „Производство”. Същевременно при близо 62% не е имало понижение.

Що се отнася до допълнителните придобивки, половината анкетирани споделят, че при тях не е имало промяна. Приблизително една трета са случаите, в които компаниите са отменили някои от съществуващите допълнителни придобивки.

Това отчита последното проучване на ManpowerGroup България, което анализира предприетите мерки от страна на работодателите в страната, свързани с COVID кризата. 

„За длъжностите и индустриите, в които продължава да има глад за квалифицирани кадри, например в сектора на информационните технологии, заплатите не спряха да растат и по време на пандемията“, коментира Герасим Найденов, старши консултант „Пазарни проучвания” в ManpowerGroup България.

Макар и голям брой работодатели да са намалили фирмените разходи по време на кризата чрез понижение на възнагражденията, отмяна на допълнителни придобивки или принудителен неплатен отпуск, този подход не е бил най-популярният. Близо 51% от анкетираните служители споделят, че в компанията, в която работят, не се е стигнало до отмяна на съществуващи придобивки, над 61% от работодателите са запазили нивата на заплащане и само 17% от компаниите са пуснали персонала в неплатен отпуск.

Освен директната асоциация със спестени разходи, следва да се вземе предвид, че подобно развитие може да се дължи на дългия период на работа от вкъщи за особено голям брой хора, което системно променя необходимостта от допълнителни придобивки под формата на възстановяване на суми за градски транспорт или ваучери за гориво, осигуряване на кафе и кетъринг в офисите на компаниите, посочва се в анализа.

Около две трети от компаниите в България не са намалили разходите си за човешки ресурси чрез понижение на възнаграждения, отмяна на допълнителни придобивки или неплатен отпуск на служителите си. Повече са работодателите, които имат нужда от наемане на допълнителна работна сила, отколкото тези, които са освободили свои работници или служители, показва проучването.       

                                       

Също така 39% от анкетираните служители очакват работодателите им да наемат допълнителен човешки ресурс поради увеличения обем на работа по време на пандемията, като тази нужда е най-осезаема в секторите „Информационни технологии”, „Здравеопазване и фармация” и „Транспорт и логистика”.

От друга страна, 33% казват, че поради намалял обем на работа се е стигнало до съкращаване на служители.

Наблюденията на ManpowerGroup сочат, че голяма част от компаниите, на които се наложи и все още се налага да освобождават свои работници и служители, са внимателни в тези си действия и често се обръщат към посредници в процеса на освобождаване, така че да дадат възможност на съкратените бързо да намерят подходящо ново работно място, понякога и в друга индустрия.

Близо половината от анкетираните служители одобряват мерките, които работодателите са предприели в кризисната ситуация, като показват най-голямо удовлетворение от осигуряването на защитни средства като маски, ръкавици и дезинфектанти (79%), възможности за работа от вкъщи (75%) и гъвкаво работно време (69%), както и програми за професионално развитие като консултации и обучения (50%). 31% твърдят, че не могат да преценят, а 20% от служителите не са доволни от системата за подкрепа от страна на своите работодатели.

Около две трети (66%) от служителите биха препоръчали своя работодател като желана компания за работа, сочи проучването. Според Найденов този факт е ясен знак, че бизнесът е предприел адекватни мерки за своите таланти по време на най-трудните моменти.

Проучването е проведено от края на декември 2020 г. до края на януари 2021 г. под формата на анкета от 16 въпроса с представителна извадка от 217 служители на различни йерархични нива в компании от 13 индустрии в цялата страна.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:09 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още