IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

България създава конкуренция на петролния пазар с държавни бензиностанции*

Министерството на финансите предлага създаването на държавно предприятие „Държавна петролна компания“ към министъра на икономиката

12:23 | 15.05.20 г. 15
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Getty</em></p>

Снимка: Getty

Министерството на финансите предлага създаването на държавно предприятие „Държавна петролна компания“ към министъра на икономиката, което да изпълнява всички функции на държавния резерв за съхранение и обновяване на резервите на петролни енергийни продукти, съобщават от пресслужбата на финансовото министерство. 

По този начин ще се оптимизира управлението на задължителните резерви и ще се гарантира постигането им и устойчивото им поддържане в изпълнение на изискванията на европейското законодателство.

Още преди дни финансовият министър Владислав Горанов заяви, че държавата трябва да има повече контрол върху търговията с горивата. По думите му цените с акциз и ДДС, с които горивата напускат данъчните складове, са с десетки стотинки по-ниски от това, което се вижда при бензиностанциите. „Надценката стига някъде до около 50 ст., което според нас е доста висок процент", коментира Горанов.  

Предложението цели да се подобри конкуренцията на пазара и да осигури максимално ниски цени за гражданите и бизнеса.

Като допълнителна дейност, компанията ще изгради в следващата една година бензиностанции на територията на цялата страна в населените места и на основните пътни артерии. Бензиностанциите на държавната компания ще осигуряват възможност за зареждане и на електромобили, като част от стратегията за нисковъглеродна икономика и опазване на околната среда.

С цел гарантиране на максимална конкуренция на пазара на горива, лицензираните складодържатели няма да могат да отказват съхранението на горива на други вложители. Предвижда се и държавната компания да разполага със складови бази, в които да се съхраняват горива и на други вложители.

Някои от по-малките собственици на бензиностанции от години се оплакват, че "Лукойл" ги притиска с условия за достъп до данъчните складове. От компанията отричат това, а през миналата седмица собственикът на рафинерията в Бургас обяви, че може да преустанови дейност заради нови законови промени. Изпълнителният директор на компанията Булат Субаев заплаши, че най-големият доставчик ще спре работа заради готвените законодателни промени, свързани с данъчните складове.

Предложението за създаване на подобна държавна структура с мотив осигуряване на конкуренция е най-малкото странно. Принципно за подобряване на конкуренцията на пазара се грижи орган - Комисия за защита на конкуренцията. Именно тя в края на март, почти година, след като стигна до извода, че на българския пазар на горива има конкурентна среда, бе сезирана от прокуратурата да прецени дали да образува производство за това как се образуват цените на течните горива при продажбата им на бензиностанциите на територията на страната. В края на 2018 г. антимонополният орган направи секторно проучване на конкурентната среда на пазарите на производство и реализация на автомобилен бензин и дизелово гориво за крайни потребители. Нарушения не бяха открити.

Съвсем скоро ще бъде готов законопроектът за предложението ни за държавните бензиностанции. Целта е да се свали напрежението по отношение цената и качеството на горивата и да изпълним европейски директиви, каза Емил Караниколов. Ще бъде изготвена оценка на въздествието, отбеляза той на брифинг в ранния следобед.

Дружеството ще спазва всички правила на конкуренцията. Ще има по-ясен конкурент на пазара, така че цените да са ясни и качеството на горивата да се контролира. Държавата ще бъде равноспоставен играч. Това ще направи сектора доста по-предвидим, каза министърът.

Ще има още един играч на пазара като гаранция за конкурентност на сектора. Когато се включи държавата със свои обекти за търговия с горива и при продажба с минимална надценка, ще бъде добре за всички, допълни вицепремиерът Томислав Дончев. Предложението не е нелиберално, полза ще имат потребителите. Обектите няма да имат никакво предимство, заяви вицепремиерът.

* Допълнена към 14.40 часа с коментарите на Емил Караниколов и Томислав Дончев

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:40 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

15
rate up comment 4 rate down comment 1
QUANTUM
преди 4 години
Уж са десни, пък леви политики.... Е защо не направят и държавни супермаркети? После едно време имаше държавни строителни компании. Хем ще се регулират цените на имотите... Какви пари ще се наливат в тази държавна петролна компания?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 1 rate down comment 0
QUANTUM
преди 4 години
И на мен ми бе това първата мисъл.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 3 rate down comment 1
khao
преди 4 години
залагам че ако това мине, първото нещо ще се случи е Държавата да купи всички бензиностанции на марешки.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 3 rate down comment 3
vladi_guetzov
преди 4 години
Държавата не може да създаде нови заводи и ферми ,но може да направи нови бензиностанции .Държавата не може да направи нови енергийни мощности ,предприятия,оранжерий,рибни стопанства,животновъдни комплекси ,овощни градини ,но може да направи складове.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 3 rate down comment 1
driverf1
преди 4 години
Те да си направят и един "Нефтохим" и тогава няма да имат проблеми.....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 9 rate down comment 1
mrynmryn
преди 4 години
Ама и там ли като при БДЖ, цистерните ще спират на удобни места, че бай Иван да си точи нафта?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 8 rate down comment 1
Zlato
преди 4 години
Интересно ще е, кой ще е баш официалният шеф, Владко "Хазарта" или Емо "Теслата", който докарва по пет-шест автомобилни производители на година, а само Тесла още не е докарал?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 7 rate down comment 2
Shadow1
преди 4 години
Има ли план за развитие на тази идея? Да започнем от там, да видим колко е подробен. На пръв поглед както всички преди мен са забелязали това е лоша идея. Как ще се конкурираш с държавата? Може ли Челси да се конкурира с УЕФА? Явно същите хора които пишат закони като този против спекулата, български храни в магазините, Н-18 и много други участват и в тази идея.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 10 rate down comment 2
karadjata
преди 4 години
Подготвя се поредната ГЕРБЕРСКА далавера за милиони, за сметка на данъкоплатеца естествено. Нова държавна мега фирма, която да се източва и ограбва от престъпно и безхаберно ГЕРБЕРСКО управление. Шеф и борд на директори ще са бивши заслужили и доказали се ( в кражбите и далаверите ) политици.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 5
Hahoto
преди 4 години
Днес Държавна петролна компания, утре Държавна б.анка, вдруги ден Държавен застраховател, а после пак ....приватизация. Както пееше Кеца:А дали е така - Кой!? Кой!? Кой!? ... Ще намаже! ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още