IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

България се отказва от еврофинансирането за участъка на "Струма" край Кресна

Институциите ще преработят апликационната форма, което означава, че държавата вероятно ще търси пари за отсечката в следващия програмен период

23:30 | 15.01.20 г. 4
<p>
	Строителството на отсечка от лот 3 на магистралата. <em>Снимка: архив, Агенция &quot;Пътна инфраструктура&quot;</em></p>

Строителството на отсечка от лот 3 на магистралата. Снимка: архив, Агенция "Пътна инфраструктура"

България оттегля апликационната форма за изграждането на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле, съобщават от Агенция „Пътна инфраструктура“.

София е информирала Брюксел днес за решението си за лот 3.2 от магистралата.

В съобщението се посочва, че решението не стопира строителството на участъка, а „ще ускори екипната работа на всички институции, ангажирани с разширението на единствения „тесен участък“ по направлението до границата с Гърция“.

"Решението е взето след задълбочен анализ, множество експертни разговори и специално допитване до обществено мнение, което категорично определя довършването на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле като изключително важно с оглед на пътната безопасност", посочват още от Пътната агенция.

Държавата е решила да „пристъпи към определянето на специфични консервационни цели и мерки“, свързани с видовете и местообитанията в Кресненското дефиле, които трябва да бъдат опазени, предвид и „приоритетите в сферата на екологията на новата Европейска комисия, която вече представи своя Европейски зелен пакт“.

В съобщението се намеква, че институциите ще преработят апликационната форма, което означава, че България вероятно ще търси пари за участъка в следващия програмен период.

За намаляване на въздействието върху обекти от Натура 2000 от съществуващия път E-79, Агенция „Пътна инфраструктура“ се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от смекчаващи мерки, а именно: модифициране на съществуващите водостоци, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, монтиране на плетени мрежи за птици с височина 4 м върху тротоарите на големите съоръжения. За повишаване на пътната безопасност ще се анализира възможността за изграждане на видео система за наблюдение и система за информиране и пренасочване на трафика по обходни пътища и анализ за безопасното му поемане, както и подобряване организацията на движение в Кресненското дефиле.

Епопеята „Струма“

Магистралата няма да бъде завършена в рамките и на втория програмен период от членството ни в ЕС. Участъкът в Кресненското дефиле се забави заради споровете дали да се строи 15-км тунел – вариант, одобрен от Брюксел, предвид че регионът попада в защитена зона, или да се построи обход, по който да се осъществява движението от Кулата в посока София, а в посока Кулата движението да е по съществуващия път.

През лятото, на заседанието на Комитета за наблюдение на оперативната програма „Транспорт“, представителите на Транспортното министерство признаха, че отсечката няма да бъде построена до 2023 г., какъвто е срокът, за да не загубим финансирането (апликационната форма е за почти 270 млн. евро). Вариантите са средствата да се пренасочат за изграждането на отсечки от магистрала „Европа“ (София – Калотина) или от скоростния път Видин – Ботевград.

Пътната агенция подготви и нов график за отсечката от „Струма“ край Кресна. Въпреки че Агенцията обяви търгове за двата лота на обхода източно от Кресна, договори така и не бяха подписани до края на 2019 г., какъвто срок беше поставен от институцията, макар че за един участък беше избран и изпълнител - „Грома холд“ с партньор словашката „Вахостав-СХ“. За другия участък няма никакво „движение“ по поръчката.

От съобщението на Пътната агенция не става ясно какво ще се случи с парите за построените участъци от магистрала „Струма“. Тъй като ангажиментът на България беше да изгради цялата магистрала до края на вече изтеклия програмен период плюс 2-те години по правилото n+2 (т.е. своеобразният гратисен период за завършване на проектите), рискът ЕК да поиска да върнем средствата е много голям.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:38 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

3
rate up comment 17 rate down comment 3
Sokratus
преди 4 години
ЕК дава пари за биоразнообразието и за магистралата, но нашите умници, за да откраднат 50% от парите измислиха едното платно да е в горе, другото да е съществуващият път!!! И да не е магистрала, а скоростен път. Нарушиха принципа за наличието на дублиращ първокласен път. Само и само да им се гарантира кражбата от 50% и после да стане като в Перник- 32 млн.лв усвоени и града е без вода! Е тук ще стане 1млрд.лв усвоени и магистрала няма да има!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 18 rate down comment 3
Sokratus
преди 4 години
След над 8 години на мислене ББ и другите умници измислиха ние да дадем парите за този участък! Така кражбата ще е гарантирана и максимална! Защо ни е контрол от ЕК!?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 13 rate down comment 2
пасъм
преди 4 години
Европа още есента каза, че пари за точно този проект и трасе няма да даде, а нашите сега се отказвали :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още