От "БСП за България" са внесли законови промени, с които да се забрани отдаването на концесия на обекти, приватизацията на които не е разрешена.
От левицата са внесли в деловодството на Народното събрание Закон за изменение и допълнение на Закона за концесиите. Това съобщиха на брифинг в парламента депутати от левицата, предава БТА.
Притесненията на социалистите са свързани най-вече с концесията на Летище София, срещу която те отдавна възразяват. Според социалистите концесиите по същество са форма на приватизация и при осъществяването им държавата ще загуби своята икономическа мощ.
По думите на депутата Крум Зарков в списъка освен Летище София влизат и други важни обекти. Миналата седмица социалистите заподозряха, че концесията на летището е подготвена така, че да бъде спечелена от Турция.
Проектът за промени в Закона за концесиите предлага да се забрани дейности и обекти на търговски дружества от забранителния списък за приватизация да бъдат отдавани на концесии.
С новия закон за концесиите, приет от това мнозинство, сроковете станаха доста дълги, могат да са и до 50 години и въпреки че е легитимен инструмент на публично-частното партньорство, концесията не бива да бъде използвана като алтернативно средство за приватизация, коментира Крум Зарков.
По думите му държавата трябва да запази в най-голяма степен контрола си върху тези предприятия, много от които работят успешно и могат да бъдат развивани. Това е последователно наше усилие за запазване ролята на държавата в българската икономика, която на пазарен принцип да участва и контролира качествено пазарите в интерес на цялото общество, подчерта депутатът.
Концесионните приходи, които получаваме от експлоатация на находища на благородни метали, са нищожни в сравнение с концесионни договори на африкански страни, отбеляза Румен Гечев. Затова за БСП въвеждането на контрол и ограничения в тази сфера е изключително важно.
„Направихме задълбочени проучвания в европейските държави за това как се управлява летищната инфраструктура, както в държавите членки на ЕС, така и в тези които не са. Проучванията показват, че делът на управление на частния сектор в летищата е нараснал с 80% към 2016 г., а ако добавим 2017 и 2018 година процентът ще бъде значително по-голям“. Това каза по-късно министърът на транспорта Ивайло Московски на изслушване в Комисията по транспорт към Народното събрание.
Московски добави, че всички летища в Унгария, Словения, Белгия, Кипър и Малта се управляват на 100% от частни оператори, и допълни, че в Испания те са 98%, в Италия 86%, във Великобритания - почти 80% а в Холандия - 75%.
„Практиката в цяла Европа показва, че това е най-добрият начин за управление на летищната инфраструктура и ние сме го заявили в нашата предизборна и управленска програма“, подчерта той, цитиран от пресцентъра на транспортното министерство.
Ако се реализира концесията на Летище София с параметрите, които са зададени в момента, това ще е най-голямата сделка, осъществявана в България, категоричен бе Ивайло Московски. Той защити тезата си с финансовите параметри на концесията, изготвени от Световната банка и Европейска банка за възстановяване и развитие, според които очакваната сума, предложена от участника, ще е не по-малка от 15 млн. лв. като концесионна такса годишно или 10 % от оборота.
„Концесионерът трябва да заплати първоначално концесионно възнаграждение в размер на 550 млн. без ДДС. Минималните инвестиции са в размер на 600 млн. евро, за срока на концесията са 1,2 млрд.- това са данните, с които стартира концесията“, отчете транспортният министър.
По думите му до десетата година на концесията е заложено изграждането на нов терминал, както и ремонт, рехабилитация и разширение на съществуващите. Също така до петата година от срока на концесията концесионерът се задължава да извърши проучване и, ако трафикът показва, да възложи изграждането на нова писта.
„Летищата във Варна и Бургас не само, че са с национално значение, но имат и още по-голяма тежест, заради граничното си местоположение“, каза Ивайло Московски и допълни, че подкрепя тези две концесии, реализирани от опозицията, но, ако те са толкова против този тип публично-частно партньорство, защо са ги отдали на частен оператор в момент, в който и двете летища са били на печалба.
*Новината е допълнена в 17.43 часа с позицията на Ивайло Московски.