IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

БДЖ отрече да организира нагласени обществени поръчки

От локомотивния завод "Експрес Сервиз" и "БДЖ-Кончар" твърдят, че търгът за ремонт на локомотиви е предопределен

15:17 | 20.03.18 г.
<p>
	<em>Снимка: БТА</em></p>

Снимка: БТА

Представители на ръководството на БДЖ отрекоха на извънредна пресконференция обществена поръчка за ремонт на локомотиви да е нагласена с цел конкретен играч да я спечели.

Пресконференцията бе свикана по повод твърдение на представители на локомотивния завод "Експрес Сервиз" ООД и на българо-хърватското дружество "БДЖ-Кончар" АД, че обявената от БДЖ обществена поръчка за ремонт и поддръжка на 9 локомотива на стойност 4 млн. лева е при условия, от които би се облагодетелствала само една частна фирма, която използва държавното депо. Твърдението бе анонсирано по-рано на друга пресконференция на "Експрес Сервиз".

„Ако има нарушения, поръчката ще бъде прекратена и длъжностните лица ще бъдат наказани“, заяви заместник-министърът на транспорта Велик Занчев.

Той посочи, че ръководството на Холдинг БДЖ е спасило превозвача от фалит и изплаща дълговете му. По думите на Занчев атаката върви от няколко месеца и днес е станало ясно кои са компаниите, които стоят зад нея.

Занчев съобщи, че предстои да бъдат обявени още търгове за капиталов ремонт на локомотиви и за мотрисите на Siemens. Той припомни и че се очаква в БДЖ да бъдат обявени търгове за нов подвижен състав.

„Държим всички процедури - големи и малки, да бъдат прозрачни и да имат състезателност”, каза Занчев. И препоръча на компаниите да подобряват конкурентоспособността си, вместо да оказват натиск през медиите.

Вчера от транспортното министерство обявиха, че ще бъде извършен цялостен одит на търга за планова и извънпланова техническа поддръжка на електрически локомотиви, собственост на „БДЖ-Пътнически превози” ЕООД.

Обявата включва поддръжка за девет локомотива за тригодишен период и е публикувана на 12 февруари. Прогнозната стойност на поръчката е 4 млн. лв. без ДДС.

По-рано днес Анастас Колев, управител на "Експрес Сервиз" в Русе и Гинчо Павлов, изпълнителен директор на "БДЖ-Кончар" АД, представиха данни за абсолютно предопределена според тях конкретна обществена поръчка, в която локомотивите на БДЖ ще се ремонтират от самите БДЖ в халета на държавните железници и с резервни части на държавните железници, а чрез схемата на практика ще се източи обществен ресурс чрез фиктивни ремонти на локомотиви, пише БТА.

Ключово изискване на възложителя "БДЖ-Пътнически превози" е локомотивите да се предават за ремонт на територията на депо София, след което кандидатите трябва да посочат адрес на изпълнение на услугата, където преценят, но трябва да докажат, че имат право на ползване. В същото време обаче в тръжната документация има изискване експресните ремонти на локомотивите да се извършват в рамките на 8 часа. Това и съизпълнителската роля на БДЖ подсказват, че на практика, а и на теория, локомотивите не могат да се ремонтират на място, различно от Локомотивно депо София, посочи Атанас Колев.

На практика няма как локомотив да отпътува от София, да стигне до Русе, да бъде ремонтиран и да се върне в София за 8 часа, поради което русенската "Експрес Сервиз" автоматично отпада от състезанието.

Като единствен възможен изпълнител остава само "ЖП Тракция ЕООД", защото само те в момента могат да докажат право на ползване на сгради в софийското депо на БДЖ, без да е ясно на какво основание е това.

Другият абсурд в така обявената процедура е, че и другото предприятие за ремонт на локомотиви в България - "БДЖ-Кончар" АД формално не отговаря на изискванията на възложителя. Въпреки че реално локомотивите са създадени от тази фирма и допреди две години са били обслужвани единствено от нея, към момента "БДЖ-Кончар" АД нямат сертификат от ИА "Железопътна администрация" за поддържане на тези локомотиви. Според Гинчо Павлов ситуацията е абсолютно парадоксална, защото технологията на локомотивите е интелектуална собственост на българо-хърватското дружество, което по думите му трябва да е с пълно предимство при ремонта и поддръжката им.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:36 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

6
rate up comment 2 rate down comment 0
Shadow1
преди 6 години
Ако БДЖ беше моя компания веднага щях да започна процес по премахване на плащанията в брой където и дае при пътуване. Слагам по един ПОС терминал на входа на всеки вагон и се плаща с карта или банкова и специална за БДЖ която ще се купува за 5лв примерно и ще можеш да си я зареждаш с пари и да си я ползваш. От тук веднага уволнявам всички касиери по гарите и кондукторите на всички влакове освен тези които спират на гари без нито един служител. Със спестените пари които ще са не малко вече ще мога да пусна интернет, нови влакове, по-високи заплати на машинистите. А уволнените служители ами да се оправят ако са кадърни да започват бизнес ако не да ходят да работят в бизнеса на друг, в момента те паразитират, работата която вършат е ненужна.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 0
Shadow1
преди 6 години
Няма ли да си оптимизират бизнеса БДЖ най-накрая ? Всички служители по продажба на билетите, информация, издаване на карти и кондуктори в бързите и експресни влакове са излишни и само разход.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 1
KPetkov
преди 6 години
Как ще са нагласени бе, само наши хора печелят. Ако имаше нещо нагласено, щяха да пуснат малко месце и на някой случаен :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 7 rate down comment 0
ratten
преди 6 години
бдж отрича?е, това е достатъчно да повярвам, че няма такива поръчки.дори съм сигурен, че не заради тия поръчки се окраде и всека година е пред фалит.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 8 rate down comment 0
dancho_o
преди 6 години
Много бих се усъмнил, ако поръчките в БДЖ както и всички министерства и агенции не са нагласени.Вчера обсъждахме с колегите софтуер, който се пише за Холандия където за всяка поръчка се виждат ясно какви са критериите, кой колко точки носи и кой от кандидатите как се оценява. Когато този софтуер бива представен на български институции първия въпрос е как да се скрият тези данни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 0
coder
преди 6 години
Е, то оставаше да потвърди... :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още