Борислав Сандов е заместник министър-председател по климатични политики и министър на околната среда и водите. Завършил е Софийския университет „Св. Климент Охридски“, специалност „География” и е специализирал в направление „Изменение на климата и управление на води”. Участва активно във всички популярни природозащитни кампании от последните 15 години. Бил е зам.-председател на Студентски съвет към Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Координатор е за България на Европейската гражданска инициатива за защита на пчелите. Борислав Сандов е изявен природозащитник, работи като експерт по устойчиво развитие и опазване на климата във водещи неправителствени организации. Има дългогодишен опит като организатор и говорител на кампании по опазване на околната среда и преход към зелена икономика.
Със Сандов разговаряме за енергийния преход и възможностите за цялото общество и бизнеса, които той отваря, за наказателните процедури срещу България и за насърчаването на електромобилността у нас.
Г-н вицепремиер, почти шест месеца след като влязохте във властта, Народното събрание прие окончателно доста важен за Вашата сфера на отговорност закон. Става дума за промените в Закона за опазване на околната среда. В него е заложена промяна, свързана с обжалването на одобрените Оценки за въздействие върху околната среда (ОВОС). Защо обаче се стигна до отлагане на промяната, въвеждаща отново двуинстанционното производство, с няколко години, а тя не влиза веднага? Дали беше това някакъв компромис и ако да - защо?
Беше търсене на баланс, за да може все пак да се постигне онова, което ние искахме и което сме устоявали през годинитe - да няма изключения и националното производство да важи за всички закони, в това число и за Закона за опазване на околната среда и делата, които се водят по проекти, които са на разрешителен режим от министъра на околната среда и водите.
Казусът има два аспекта. Първият е, че все още цялостната процедура е много тежка, тромава и дълга във времето, което създава ограничения в това да се възползваме от ключово важни за страната ни възможности и финансови инструменти за реализиране на съществено важни проекти.
И, от друга страна, все пак като човека, който подписва тези заповеди, в голяма степен мога да кажа, че общественият интерес ще бъде защитен. Този преходен период за възстановяване на втората инстанция ще бъде за нас времето, в което да можем да улесним другите части от процедурата. Обективността на оценката и съдебния процес, ако има такъв, да не бъдат за сметка на едно допълнително много тежко и дълго забавяне, а да може да се случва в рамките на самото проектиране и технически параметри преди започване на самото строителство.
И все пак - не е ли твърде голям този преходен период?
Може би да, но все пак голяма част от тези промени, които изискват процедури, не могат да станат от днес за утре - те изискват някакво време, включително и законодателни изменения, за които ще е нужна поне година, година и половина.
Нека уточним съвсем накратко отново защо е важно да има двуинстанционно обжалване. Вие като еколог, преди да станете министър, се занимавахте дълго време с тази тема.
Точно така. И принципно не съм отстъпил от позициите си. Рискът беше въобще да не се върне втората инстанция и да останем, както е в момента, с въведените от ГЕРБ промени и една-единствена инстанция за обжалване на този тип дела. Така че това е стъпка в правилната посока. Тя не е мигновена, изисква преходен период, но в крайна сметка се стига обратно до възстановяване на тази нормалност и двуинстанционно производство.
Когато постъпихте на власт, казахте, че една от целите ви е по време на първата година управление броят на наказателни процедури във Вашата област да бъде намален наполовина. Как се движим?
Засега се движим доста добре. В интерес на истината, аз си поставих за цел освен намаляване наполовина на процедурата до края на годината и целта поне шест процедури да паднат за първите шест месеца. Една вече падна. Ние сме изпълнили условията по три други. В момента създаваме две наредби към промените, които са предизвикани от промените в Закона за опазване на околната среда и които ще бъдат подложени на обществено обсъждане през следващата или по-следващата седмица, и до 13-и юни (когато се навършват шест месеца от встъпване във власт на кабинета, б.ред.) на практика ще сме изпълнили ангажиментите си за шест наказателни процедури и единствено ще се изчака окончателното решение от страна на Европейската комисия. Но от наша страна ние ще сме изпълнили всичко нужно.
В същия период е възможно да се стигне до затваряне на седма наказателна процедура или поне до изпълнени условията от наша страна, ако парламентът разгледа на второ четене и приеме промените в Закона за ГМО, в чиято област имаме още една наказателна процедура.
Иначе казано - доста сериозно работим за това да изпълним на по-ранен етап намаляването наполовина на наказателните процедури и може би ще завишим целта си до края на първата година. Така в края на годината може да бъдат премахнати не половината, а повече от половината от наказателни процедури. Същевременно работим активно и за това да няма нови наказателни процедури.
Всъщност наскоро бяхме наказани по отношение на качеството на атмосферния въздух...
Да, имаме осъдително решение по две от наказателните процедури в този период, но трябва да се знае, че като държава е трябвало да реагираме на много по ранен етап. На практика аз нямах възможност да променя хода на тези дела, защото те бяха в заключителна фаза и аргументите бяха изложени.
Освен това те касаят нарушения, които са се случили преди нас и ние не можем да върнем времето назад, за да променим нещо такова.
Едното решение е за докладването за морските данни, за което съдебното дело приключи в наш ущърб, но пък ние изпълнихме ангажиментите, преди то да е приключило, така че очакваме затваряне на тази наказателна процедура, независимо от негативното решение.
А другото осъдително решение е за нивата на серния диоксид от 2007 г. досега - до тази година. Сами можем да разберем, че това е обективна информация, която е налична и по която България системно не е успявала. В тази област сме предприели други действия, с които да не допуснем в следващия период да имаме такива надвишавания. Така че очакваме делото за серния диоксид също да приключи като наказателна процедура с произнасянето на съда, но да няма нов иск за ново дело, което този път е санкционно.
Добре, за да бъдем съвсем конкретни, нека изясним - наследихте 18 процедури, после станаха 17. Колко са в момента?
В момента са 17. Изпълнили сме ангажиментите за още три, очакваме само формално произнасяне от тях. Изпълнили сме законодателните промени в ЗООС (Закона за опазване на околната среда - бел. ред.) и трябва да направим две наредби, които и пускаме за обществено обсъждане следващата седмица, с което на практика ние очакваме окончателното потвърждение от общественото обсъждане и ще затворим още две. Ако се приемат и на второ четене промените в Закона за ГМО, ще сме изпълнили още една процедура, така че не шест, може би седем процедури ще бъдат изпълнени от наша страна в рамките на шест месеца и ще очакваме само да се произнесе ЕК.
преди 2 години Стратегията представена ни от министър Сандов, макар и разтеглена, на дълго и широко, по същество е доста постна! Тук фотоволтаиците и термалната енергия от заглавието са само екзотика и пожелание за необозримото бъдеще! Странно погледът на читателят е насочен, по един фантастичен начин, към екопроектите, като се залагат цели за повишаване броя на закупените екоавтомобили - нещо което ще се случи и без намеса на правителството. По-реалистично е, да се разгледат възможностите за ядрени електроцентрали и не на последно място на въглищните такива! И това въобще не бива да се тълкува като ирония. Истината е, че България никога не е надвишавала квотите за вредни емисии, а не се е възползвала от плюсовете на собствените си ресурси, в които има традиционен опит - една нищожна част от този на старите страни членки! Не виждам също и нужда да коментирам визираните темпове и процедури, защото те са заложени от десетки години, като утвърден канален ред, който спазваме без никакви иновации. То просто няма такъв експертен потенциал, който да работи в по-кратки срокове, а и това, до голяма степен унищожава евентуални замърсители на природата, още на етап недалновиден и не екологичен проект. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Зелков, 'Личното ми мнение е , че може да бъде заменен част от парка с тези коли' - абцолютно съм ЗА, стискаме си ръцете. :) Дали ще го видя?.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Дали , как и колко ще се електрифицира транспорта на държавната , общинската , и пр. администрации не го решаваме аз или ти , а шефовете на автомобилните стопанства , според пробега и техническата поддръжка ... :))) ... Личното ми мнение е , че може да бъде заменен част от парка с тези коли . Във всички държави със собствено производство , държавата прави преференциални поръчки , съответно им клякат самите производители ... Справка , виж колко струваха аудита топ модел за немският парламент , и после виж колко струва ти да си купиш същият топ модел ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Не виждам нищо лошо цялата държавна администрация да мине на "ония "ловешки електрички :) Дали ще го видя?.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години "Ония" в Ловеч, стартира стрителството края на този началото на другият месец. Мислим даже са започнали и пробни производства и напасване на компонентите дето ще се произвеждат у нас. Количката голям % ще е напълно произведена у нас. Няма да е нещо топ ъф дъ топ , но все пак ... Гледах ревюта , бавно зарежда батерията , но за тия кинти ще е така , електрическата дачия също доста бавно зарежда ... :))) ... Малко шумно работи климатика , но нядявам се това ще го компенсират . Аз лично ще поръчам една , да видим на какви схеми за изплащане ще я предложат . Напълно ми върши работа за софийският търговец като пробег и товарен обем , а и вече има доста зарядни из София , дано ги направят повече , защото ще се напълни с електрички бързо ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Пфууу ... най-накрая ... Голямо браво за геотермалното отопление. Приблизително под 1/3 от Софийското поле има гетермално поле с около 80 градуса на сравнително плитка дълбочина. Ако успеят с три четири централи да вадят топлото и да отопляват половин София... Браво! И за зарядната мрежа браво! Инфраструктурата само да подготвят за нея, без да изграждат станциите пак ще е голямо постижение. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Един от най-вредните хора за държавата ни. Чист пример за еко-изнудвачите - спираха стотици ключови инвестицонни проекти, но не спряха застрояването по морето. Получаваха парите обаче от чуждестранни лобита от Сърбия, Гърция и Русия. Сега на запата с парите на хората и с повече власт няма да видим нито един голям нов обект. Добре е, че поне Караджов разбра, че му подливат вода и спря да ги цитира, че много се излагаше първите 3 месеца - бързичко обаче разбра, че няма да има АМ Струма, АМ Черно море. За тунел под Шипка края април трябваше да е подписан договор ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Да вземат от ония, къде ще ги правят в Ловеч. Тъкмо ще подпомогнат местната икономика :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Ако бяхте прочели интервюто, щяхте да прочетете следното: А и самото Министерство на околната среда и водите отваря в най близко бъдеще обществена поръчка за закупуване на пет електрически превозни средства. Защото нямаме такива и е малко странно аз като вицепремиер по климатичните политики, натоварен с реформата за електрическа мобилност, да трябва да се превозвам с дизелов автомобил, макар и от висока категория и стандарт Евро 5. Така че ще закупим няколко превозни средства през наш вътрешен бюджет и с това ще се стремим да даваме и примери за останалите власти и министерства. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Колко политици имат ел.коли/колела/тротинетки и каквото друго се движи на ток? Сандов имаше снимка, как слиза от ауди, което харчи вероятно 10/100 градско. Не би ли следвало те да дадат пример на останалите и да минат на ел.превозни средства? отговор Сигнализирай за неуместен коментар