Консорциумът "Соф кънект", който през лятото беше избран от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията за концесионер на летище София, очаква да подпише концесионния договор през второто тримесечие на следващата година и не се притеснява, че продължаващите процедури по обжалване на избора ще доведат до промени.
Транспортният министър Росен Желязков съобщи през юли, че консорциумът, в който водещи партньори са регистрираният в Париж фонд Meridiam и операторът на летището в Мюнхен, е избран за концесионер на летище София за следващите 35 години. В обединението влиза и австрийската строителна компания Strabag. Офертата включва концесионно възнаграждение в размер на 24,5 млн. евро и капиталови инвестиции от 608 млн. евро.
Консорциумът планира изграждането на трети терминал на летището до десетата година от срока на концесията и нов карго терминал на мястото на стария Терминал 1. На по-късен етап е предвидено и разширяване на Терминал 3, включително чрез инвестиране в хотел.
Още през юли, обаче, останалите четирима участници, които бяха подали оферти за концесията на летище София – „Манчестър Еърпортс Груп“, "Еърпорт де Пари", "Фрапорт България" и "СББ София Еърпорт", обжалваха пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). В средата на ноември антимонополният орган потвърди избора на "Соф кънект" за концесионер на столичното летище. Няколко дни по-късно най-голямата британска летищна група „Манчестър Еърпортс Груп“, която участва в процедурата на транспортното министерство с китайската „Бейджин Енджинийринг Груп“, съобщи, че ще обжалва решението на КЗК пред Върховния административен съд (ВАС).
„Трябва да изчакаме приключването на процедурите по обжалване и да изпълним някои извъндоговорни задължения, преди реално да получим концесията на летище София“, каза пред Investor.bg Щефан Верман, говорител на Meridiam.
Според него на летище София има много неизползван потенциал както от гледна точка на пътникопотока, така и на търговските обекти – магазини, заведения за хранене, които правят престоя на пътниците на летището по-приятен. Консорциумът планира да работи с всички авиокомпании, които вече присъстват на столичното летище, за по-доброто му развитие в бъдеще. "Нискотарифните авиокомпании също са важен стълб за растежа на летището“, посочи Верман.
"Соф кънект" предвижда да запази броя на служителите на летище София и вече работи по преходен план за обучението и интегрирането им.
Верман даде разяснения относно ангажимента на летище Мюнхен към концесията на столичния аеропорт. „При летищните концесии съществуват два начина за привличане на авиационен оператор. Единият е той да е част от компанията, която е получила концесионния договор. Другият е пряк договор между летищния оператор и министерството, което е възложител на концесията. Задълженията, които той поема, са същите. Мюнхен ще подпише директен договор с министерството на транспорта с всички задължения, които са част от концесията, след което ще работим заедно за изпълнението на задълженията ни като концесионер. Няма начин летище Мюнхен да изчезне или да не изпълнява поетите задължения пред министерството“, категоричен е Верман.
Говорителят уточни, че срокът на договора е за минимум 12 години, което обаче не означава, че това е записаният срок в документа. Той щял да стане ясен след официалното потвърждаване на "Соф кънект" за концесионер на летище София.
Според Лоренцо ди Лорето, заместник-директор на отдел "Продажби и маркетинг" в летище Мюнхен, при договори за концесии на летища обичайният срок на договора с летищния оператор е пет години, а максимумът – седем години. „При концесията на летището в Белград, например, може да има напълно нов екип в собствеността и управлението на компанията-концесионер пет години по-късно. Тук българското правителство се е предпазило с минимален срок на договора, който е два пъти по-голям от обичайния при подобни концесионни договори, а ние, от своя страна, дадохме всички гаранции, които поискаха от нас, и изпълнихме всички изисквания“, отбеляза той.
преди 5 години самолетите ше са ви празни Тъпанастори, лани летех ама са нема начин да не се дигнем да летим у 3 та да фръкнем у 6 .... Ше го духхате да го евва ем ако искате аз ?? Не стига че ше са на половина ами и 30% ше вземе африканската колония Буллгаристанияя, като преди бяха пълни и колонията прибираше 100% ..... Персонала разбира се ше бъде намален кат паднат полетите и аре чал. Златен клас вирей, проссс народ живей .... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар