Продължаващата война в Украйна все повече разрушава икономическите и финансовите нагласи на потребителите в България.
На фона на ускоряващата се инфлация, очакванията за нови повишения на цените заради енергийната криза и военния конфликт потребителското доверие у нас рязко се понижи през април спрямо началото на годината. Това показват данни на Националния статистически институт (НСИ), публикувани днес.
Инфлационният натиск сериозно изплаши потребителите в България, сочат данните. През април изследването показва нарастване на песимизма в оценките и очакванията на потребителите в сравнение с януари.
Общият показател на доверие на потребителите намалява с 4,9 пункта спрямо равнището си отпреди три месеца. Понижаване на потребителското доверие се отчита сред населението както в селата, така и в градовете - съответно с 5,7 и 4,6 пункта.
Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в България през последните дванадесет месеца, както и очакванията за следващите дванадесет месеца са по-песимистични спрямо предходното наблюдение, в резултат на което балансовите показатели намаляват съответно с 11,8 и 15,0 пункта.
По-негативни в сравнение с януари са и оценките и очакванията им относно промените във финансовото състояние на техните домакинства.
Потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени.
Същевременно и инфлационните очаквания на потребителите за следващите дванадесет месеца се засилват (повишение на балансовия показател с 4,9 пункта).
По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите се изместват към по-умерените мнения, в резултат на което балансовият показател се понижава с 5,4 пункта.
Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голямата част от потребителите като неблагоприятна за спестяване. Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, за „покупка или построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.
Подобна е и ситуацията в редица други страни, където инфлационният натиск изплаши потребителите.
Потребителските нагласи в Германия се очаква да се свият до историческо дъно през следващия месец, тъй като войната в Украйна ускорява инфлацията и увеличава разходите на домакинствата, като намалява надеждата за възстановяване след пандемията.
Потребителското доверие в Австралия се е свило до най-ниското си ниво от септември 2020 г., след като поскъпващите енергийни източници създадоха очаквания за висока инфлация.
* Показателят на доверие на потребителите е средна аритметична на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на: финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.
преди 2 години Бива ли такова нещо. Под новина за потр доверие в БГ размяна на удари Русия-Украйна отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години САЩисаните имат 2ма врагове - Русия и ЕС. Сега с един куршум уцелиха и двата заека! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Руска подлого, да не би да е по-добър живота на руския мужик?! Напротив, много по-мизерен е, въпреки неимоверно богатата му страна. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Кво стана със супер-дупер танка Армата, нещо и там фира се е очертала в Украйна. По милион и нещо бройката за скрап от Джавелини. С такава мъка сделали 100 бройки от които да вървят 50-на за парадите и са пошли на (цензура) ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Смотан, що рашистите се напъват за имоти в Албиона?! Що не се напъват в московието?! Що пълнят влаковете за Финландия?! Що не ги пълнят за сибир?! Инфлацията е скромна, не е като да са празни и затворени магазини из просията... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Атлантическото бъдеще не трябва да плаши населението. В Атлантика е студено, а на Албиона мъгливо. Каквото за нас, такова и за вас. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години тоест нямането на пари, му се вика спад на потребителското доверие! :D :D кефи, а кво стана с енергийно бедните? ... и съществува ли енергийно беден с липса на потеребителско доверие ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар