Корейският автомобилен концерн Hyundai Motor Co. отстъпи от свое изявление, потвърждаващо, че води преговори с американския технологичен производител Apple Inc. за разработването на самоуправляващ се автомобил – съобщение, което генерира скок на пазарната капитализация на корейския автомобилен производител в петък в размер на 9 млрд. долара, след като той заяви, че е получил искания за потенциално сътрудничество от редица компании.
Преразглеждайки своето изявление за втори път за броени часове, Hyundai заяви, че с него са се свързали потенциални партньори за разработването на автономни електрически превозни средства, премахвайки всякакви препратки към Apple. Акциите на Hyundai поскъпнаха с 25%, след като местните корейски медии първоначално съобщиха за преговорите и продължиха да търгуват близо до тези нива дори след като декларацията, потвърждаваща дискусиите, беше редактирана.
Първоначално изрично споменавайки Apple, Hyundai рискува да разгневи технологичния гигант, известен със своята потайност, що се отнася до нови продукти и партньорства. Тъй като дейността по разработката е все още на ранен етап, на Apple ще отнеме поне половин десетилетие, за да пусне автономно електрическо превозно средство, съобщиха пред Bloomberg News хора, които са запознати с усилията. Това предполага, че компанията не бърза да взема решения за потенциални партньорства в автомобилната индустрия.
Поскъпването на акциите на Hyundai в Сеул в рамките на деня беше най-голямото от 1988 г. Подразделение на кабелната телевизия на Korea Economic Daily първо съобщи за дискусиите с Apple, като заяви, че Hyundai е завършила вътрешнофирмените преговори по проекта и очаква одобрение от председателя на Борда на директорите.
След материала Hyundai първоначално публикува изявление, в което се казва, че е един от различните автомобилни производители, с които Apple е била в ранен контакт. След това корейската компания преработи това изявление - по-малко от 30 минути по-късно, премахвайки препратката към други производители на автомобили. Няколко часа след това последва нова корекция, в която Apple въобще не се споменава.
„Получихме запитвания за потенциално сътрудничество от различни компании по отношение на разработването на автономни електромобили“, се казва в последната версия. „Не са взети окончателни решения, тъй като дискусиите са на ранен етап“.
Apple отказва коментар пред Bloomberg.
Производителят на iPhone от Купертино, Калифорния, е известен със секретното си поведение, що се отнася до бъдещите продукти. През 2018 г. той предупреди служителите да спрат да изнасят вътрешна информация за бъдещите планове и дори намекна за потенциални съдебни действия и наказателни обвинения, като заяви във вътрешнофирмена бележка, че е „хванал 29 източници на вътрешна информация“ през предходната година. През 2012 г. главният изпълнителен директор Тим Кук се ангажира да защити секретността на работата на компанията.
Автомобил на Apple би се конкурирал с електрическите превозни средства от Tesla Inc.и предложенията на компании като Lucid Motors и известни производители като Daimler AG и Volkswagen AG. Създаването на завод за автомобили може да струва милиарди долари и да отнеме години, вероятно причината, поради която Apple разговаря с потенциални производствени партньори.
„Apple трябва да си партнира с автомобилен производител, тъй като няма производствени възможности и търговски мрежи, за да продава автомобилите си“, казва Лий Хан Джоун, анализатор в KTB Investment & Securities Co. в Сеул. „Изграждането на тези възможности не може да се осъществи бързо, така че Apple ще се нуждае от партньор за това“.
Огъването на метала, най-грубо казано, е също така бизнес с по-нисък марж от предоставянето на софтуер, чипове и сензори, на които бъдещите автомобили ще разчитат. Apple продължи да обсъжда изграждането на своята система за самоуправляващ се автомобил и за партньори от трети страни, а не за собствено превозно средство, поясняват запознати. Компанията в крайна сметка може да се откаже от собствените си усилия в полза на този подход.
Други технологични компании, които се стремят да се разширят в сектора на автономните превозни средства, също търсят партньорства. Подразделението за самоуправляващи се автомобили на Alphabet Inc. Waymo работи с Chrysler, докато Amazon.com Inc. използва Rivian Automotive Inc. за сътрудничество по отношение на ванове за доставка.
Очаква се да се появят още много съюзи, съчетаващи автомобилни и технологични компании, особено след като коронавирусът забави подобните алианси през последната година, казва Такеши Мияо, анализатор в консултантската компания Carnorama в Токио.
Hyundai би бил за Apple партньор, който вече ускори усилията си към новите технологии като електрически, автономни и летящи автомобили, включително чрез създаване на съвместно предприятие за автономни управление на стойност 4 милиарда долара. Предприятието, в сътрудничество с Aptiv, се очаква да има готова за производство автономна платформа за шофиране, достъпна за доставчици на роботаксита, оператори на флотилии и производители през 2022 г.
През тази година южнокорейската компания ще представи своя първи електрически автомобил, Ioniq 5, изграден на специална платформа. Hyundai, заедно със своя партньор Kia, планира да представи 23 нови електрически модела и да продаде 1 милион бройки до 2025 година.
През следващата година Hyundai планира да предложи модели, оборудвани с технологията за автономно шофиране от ниво 3, която позволява на водачите да свалят ръцете си от волана и да не гледат към пътя. Концернът също така е инвестирал в Aurora Innovation Inc., стартъп, създаден от екип мечтатели за автономни коли - бивши мениджъри на проекта за самоуправляващи се автомобили на Google и на Автопилота на Tesla.
„Hyundai има присъствие в електрическите автомобили, но се сблъсква с проблема, че не може да се изкачи по стълбата в общото класиране на доставките“, казва Мияо от Carnorama. „За да се засили, ще трябва да се свърже с други компании“.
Мениджърите от автомобилната индустрия отдавна разглеждат финансовия баланс на Apple и се притесняват колко кеш трябва да извади концернът за бизнес, който традиционно изгаря много пари и генерира ниски маржове. В края на последната финансова година, която приключи през септември, Apple разполагаше с около 192 млрд. долара в брой и търгуеми ценни книжа.