Най-конкретното обещание след срещата на администрацията на Белия дом с 19 изпълнителни директори на компании от автомобилната и технологичната индустрия дойде от производителя на чипове Intel: Пат Гелсингер, главен изпълнителен директор на концерна, обеща на срещата в Белия дом, че производителят ще отвори фабриките си за специалистите по автомобилни чипове, които да помогнат на американските производители на автомобили Ford и GM.
„Надяваме се, че някои от тези проблеми могат да бъдат облекчени, без да се строят фабрики в продължение на три до четири години", каза Гелсингер пред Ройтерс. Целта е да се произведат чиповете в рамките на само шест до девет месеца.
Президентът на САЩ Джо Байдън също разбра, че времето е важен въпрос, когато има недостиг на чипове. Ето защо той насрочи виртуалната среща за понеделник с 19 изпълнителни директори от компании като Ford, GM, Stellantis, Alphabet, AT&T, HP, Dell и Intel.
Автомобилната индустрия е силно засегната от недостига на полупроводници. Тъй като важните чипове за управление на електрониката на борда на колите липсват, американските автомобилни компании вече трябваше да спрат производството – в много заводи. Ето защо през първата половина на годината те вероятно ще произведат половин милион по-малко автомобили. GM и Ford вече предупредиха, че недостигът на чипове може да им струва 4,5 милиарда долара от печалбата през тази година.
„Чиповете са батерии, широколентов достъп ... Всичко това е инфраструктура. Трябва да изградим днешната инфраструктура, а не да ремонтираме вчерашната инфраструктура“, каза Байдън по време на срещата с изпълнителните директори.
„Моят план ще защити вашата верига за доставки и ще съживи американското производство“, обеща той.
Администрацията ще даде милиарди долари за бранша
Администрацията на Байдън планира да инвестира 37 млрд. долара в американската индустрия на чиповете. Инвестицията е част от нейния мащабен инфраструктурен пакет, който се очаква да струва повече от 2 трлн. долара. Говорителката на Байдън Джен Псаки заяви след среща с изпълнителните директори, че президентът „иска да чуе директно от компаниите кои мерки биха им помогнали най-много“. Правителството възнамерявало да подобри фундаментално веригите за доставки.
„Подпомагането на веригите за доставка от една криза до друга прави националната сигурност уязвима", предупреди съветникът на Белия дом по националната сигурност Джейк Съливан, който също участваше в конференцията с корпоративните лидери.
Дневният ред на срещата е включвал и темата за прехода на автомобилната индустрия към чиста енергия, създаване на работни места и гарантиране на икономическата конкурентоспособност на САЩ, предава Bloomberg.
Много от законодателите, подкрепящи допълнителното финансиране за индустрията на полупроводниците, искат да видят мярката в самостоятелен законопроект за конкурентоспособност, насочен към Китай, а не като част от инфраструктурния пакет на Байдън, както е сега. Китайският законопроект има известна двупартийна подкрепа и може да мине по-бързо през Конгреса.
Но как точно да се похарчи и разпредели сумата за чиповете е източник на дебати сред производителите на автомобили и други потребители на чипове, както и самите компании за полупроводници.
Производителите на автомобили настояват част от парите да бъдат запазени за чипове за превозни средства, като предупреждават за потенциален недостиг в производството на леки и лекотоварни коли в САЩ тази година в размер на 1,3 млн. броя, ако на тяхната индустрия не бъде даден приоритет.
И все пак производителите на други електронни устройства, засегнати от недостига на чипове, като компютри и мобилни телефони, се противопоставиха на исканията на автомобилните производители, притеснявайки се, че техните индустрии ще страдат.
Белият дом не е заемал досега публична позиция по въпроса, но е посочил в частни разговори с лидерите в полупроводниковата индустрия, че няма да подкрепи специално отношение към нито една индустрия, твърдят запознати.
„General Motors благодари за подкрепата на правителството на Байдън по този важен въпрос, засягащ световната автомобилна индустрия", поясняват от GM. Те с нетърпение очаквали да продължат да работят с правителството и членовете на Конгреса за справяне с глобалния недостиг на чипове.
Анализаторите обаче предупреждават, че ще отнеме много време, преди да се увеличи производството на чипове. Ето защо предложението на Intel да се използват нейните фабрики за производството на автомобилни чипове вероятно ще бъде добре прието от автомобилните концерни. Досега Intel произвеждаше във фабриките си само чипове, които компанията е проектирала сама. Анализаторът на Bernstein Стейси Расгон приветства плановете на Intel, но също така предупреди: „Шест до девет месеца е много амбициозен график“.
Отчасти автомобилните компании сами си причиниха недостига на чипове: Когато започна пандемията на коронавируса, много производители очакваха търсенето да се срине. Ето защо отмениха своите поръчки от производителите на чипове.
Всъщност спадът беше краткотраен и в частност в САЩ пазарът се засилва до най-високи нива от много време насам. Капацитетът на производителите на чипове обаче се използва за други продукти и по-специално автомобилната индустрия в момента изостава.