Глобалният дефицит на микрочипове удря Apple с нарастваща сила. Само през четвъртото тримесечие технологичната група загуби приходи в размер на 6 млрд. долара в резултат на това, обяви групата при представнянето на тримесечните данни. Част от удара може да бъде приписан и на мерките за защита от коронавируса в Югоизточна Азия, въпреки че този ефект забележимо отслабна през последните седмици.
Въпреки това Apple постигна рекордни приходи от 83,4 милиарда долара между юли и септември, което е увеличение от около 29% спрямо предходната година. Анализатори, анкетирани от FactSet, очакваха продажбите на iPhone да помогнат за натрупване на общи приходи от 85 млрд. долара, което е 31% ръст спрямо година по-рано. Печалбата на групата също се е увеличила значително - със 62 на сто. Така Apple приключи тримесечието с нетна печалба от 20,5 млрд. долара. „Търсенето на нашите продукти беше постоянно силно“, каза изпълнителният директор Тим Кук.
За първото тримесечие на текущата фискална година, която за Apple започна на 26 септември, мениджърът очаква загубата на приходи да се увеличи поради продължаващите проблеми с доставката на чиповете. Всички продукти на Apple в момента са засегнати от затрудненията. Новината бе приета на фондовата борса с разочарование: в следборсовата сесия цената на акциите на Apple падна с цели 5,3% до 144,42 долара. Те поскъпнаха с 15% тази година до затварянето в четвъртък на сесията в петък, изчислява Bloomberg.
Все пак Кук имаше много положителни резултати, с които да се похвали. Например продажбите на iPhone са нараснали с 47 процента, на iPad - с 21 процента, а в бизнеса с носими устройства (Apple Watch) и продукти за интелигентен дом - с почти 12 процента. Бизнесът с услуги също приключи трите месеца значително по-добре от очакваното, като продажбите се увеличиха с 47% - докато продажбите на компютрите на групата (Mac) почти не се промениха.
Apple генерира приходи от 9,2 милиарда долара от продажбите на Mac през последното тримесечие, което е ръст от 1,6% на годишна база, което също е под прогнозите. Apple пусна нови MacBook Pro по-рано тази седмица, твърде късно, за да бъдат отчетени в резултатите за четвъртото тримесечие. Вместо това компанията разчиташе на продажбите на миналогодишните модели MacBook Air и MacBook Pro в допълнение към iMac, които бяха обявени през април.
Съдържанието става все по-важно
Съдържанието, предлагано от групата от Купертино, също става все по-важно. В допълнение към услугата за стрийминг на музика Apple Music, която групата наскоро разшири, за да включва чисто гласово управлявана версия на конкурентна цена от около пет евро, видео услугата Apple TV+ също привлича все повече потребители. В различните платформи Apple вече има 745 милиона клиенти, с 45 милиона повече, отколкото през третото тримесечие.
Приходите от услуги се покачиха с 26% до 18,3 млрд. долара, въпреки възобновяването на световната икономика, което застраши растежа. Тъй като хората се връщаха работа и в училище, имаше опасения, че ще имат по-малко време да консумират развлекателни услуги. Анализаторите прогнозираха приходи за 17,6 млрд. долара.
Фактът, че акцията реагира със значителни понижения, се обяснява от анализаторите преди всичко с разочароващите прогнози, както и с несигурността, произтичаща от трудностите при доставките. Например Ед Снайдър от Charter Equity Research каза пред CNBC, че в момента има изчакваща позиция на пазара за акции на Apple - докато „проблемите с чиповете и доставките не бъдат разрешени".
„Могат ли да доставят продукта?“ попита Дан Морган, старши портфолио мениджър, който се фокусира върху технологиите в Synovus Trust Co. Фондът му държи акции на Apple. Той остава оптимист, но иска да знае дали предизвикателствата във веригата за доставки могат да повлияят на поръчките на iPhone 13, iPad Mini или други продукти през празничния сезон.
През юли Apple предупреди, че продажбите на iPhone ще бъдат засегнати през фискалното четвърто тримесечие на компанията, което приключи през септември, забавяйки темпа на растеж в сравнение с третото тримесечие, когато общите приходи нараснаха с 36%.
Въпреки това компанията се възползва от факта, че търсенето продължава да се развива стабилно. Дан Айвс, анализатор от Wedbush Securities, подчерта, че според него затрудненията при чиповете са проблем на прехода. „Търсенето надвишава предлагането с десет милиона устройства. Това съответства на броя на iPhone, които групата не успя да произведе поради недостига през четвъртото тримесечие. Това е проблем с времето“, каза Айвс.
За Apple ефектите от дефицита са сравнително нови. Главният изпълнителен директор Тим Кук до голяма степен помогна на Apple да се ориентира в бурните води на Covid-19 и да избегне удара върху финансовите си резултати през изминалата година, докато други компании се бореха с недостига на чипове.
Но това се промени през лятото. През юли Apple предупреди, че глобалният недостиг на компютърни чипове ще се разпространи и върху производството на iPhone.
Всъщност затрудненията във веригите на доставки през четвъртото фискално тримесечие бяха по-лоши от очакваното, каза главният финансов директор на Apple Лука Местри. Проблемите са двойни – недостигът на чипове притеснява всички. А към това се добавя и неочакваното увеличение на случаите на Covid-19 в Югоизточна Азия, което засегна производството.
Маестри каза, че производителят на iPhone все още очаква да отчете ръст на приходите на годишна база през периода, който приключва през декември. „Напълно очакваме да поставим нов рекорд за приходите за тримесечието на декември“, каза той, цитиран от Wall Street Journal. „Но също така очакваме ограниченията в предлагането да бъдат по-големи от 6 милиарда долара... Очакваме повечето от нашите продуктови категории да бъдат засегнати през декемврийското тримесечие“.
Иначе концернът се справя по-добре от другите технологични фирми по отношение на други проблеми, например с властите. Apple излезе почти невредим от антитръстов съдебен иск през септември, заведен от Epic Games Inc., който се съсредоточи върху ролята на неговия App Store като „вратар“ за клиентите на неговите iPhone и изискваната от него система за плащане в приложението, която ѝ дава до 30% от цифровите приходи. Apple и Epic обжалват решението.
Последното тримесечие беше първият пълен период, откакто Apple въведе промените в своя мобилен софтуер, които изискваха приложения на трети страни да получават разрешение на потребителите за проследяване на тяхното използване, ключова част от онлайн рекламната индустрия. Facebook Inc отчете през тази седмица по-бавен ръст на приходите, дължащ се на промените на Apple, докато Snap Inc. на Snapchat предупреди през миналата седмица, че очаква растежът да се забави по същата причина.
Силата на другите продукти на Apple по време на пандемията от Covid-19 помогна за повишаване на печалбите. Компанията се възползва от работещите и учещите у дома, които искат нови лаптопи и таблети iPad. Откакто пандемията започна, нарушавайки нормалните операции, Apple спря да дава подробни насоки за продажбите на отделните продукти. Все пак анализаторите и инвеститорите търсеха всякакви намеци, изпуснати от Тим Кук по време на конферентния разговор на компанията със специалистите.
Без прогноза за печалбата
Фактът, че групата не дава прогноза за бъдещата си печалба от началото на пандемията, също предизвиква несигурност. Кук каза, че дефицитът на части вероятно ще има по-сериозно въздействие върху приходите през текущото тримесечие, отколкото досега е очаквал производителят. Въпреки това той все пак прогнозира рекорден оборот. Мениджърът вероятно се надява, че устройствата, които Apple представи през последните седмици - iPhone 13 и лаптопът Macbook Pro - ще се продават добре в коледния сезон.
Шансовете за това не са лоши. Например американската асоциация за търговия дребно NRF очаква рекордни продажби около празниците. Тази година потребителите ще имат по-големи спестявания от всякога поради пандемията. За ноември и декември асоциацията очаква ръст на продажбите от между 8,5 и 10,5 процента. Поне ако съществуващите проблеми не се задълбочават.