Американският технологичен концерн Apple знае, че успехът на неговата продуктова екосистема зависи от това да бъде навсякъде, където са клиентите му. На бюрата има iMac, в раниците - iPad и MacBook, на китките - Apple Watch, в джобовете - iPhone, в хола - Apple TV, а в ушите - AirPods. В бъдеще може да има и очила за виртуална реалност на лицата и самоуправляващи се автомобили по пътищата.
Но Apple изостава в една ключова област: дома. Тя изостава от конкуренти като Amazon и Google на Alphabet Inc. в областта на интелигентните високоговорители и свързаните с тях устройства - и това не е случайно. Apple знае значението на домашния пазар.
Ето защо през 2014 г. тя пусна HomeKit, който позволява на потребителите да управляват редица уреди - от iPhone и iPad, а през 2017 г. дебютира с интелигентния високоговорител HomePod. Първоначалният HomePod беше провал, но по-новата версия за 99 долара се продава по-добре. HomeKit също набра скорост, като получи поддръжка за повече видове аксесоари, пише в свой анализ анализаторът на Bloomberg Марк Гърман.
Все пак обаче Apple държи само 5% от пазара на интелигентни високоговорители според Consumer Intelligence Research Partners. На Amazon, с гласовия асистент Alexa, се падат 69% от продажбите, а Google е на второ място с 25%. Но Apple няма универсален домашен хъб - устройство с екран, поради което е още по-трудно да навакса изоставането си.
Но при всички силни страни на конкурентната джаджа Echo Show 15 на Amazon Apple вероятно може да направи много по-добра. Едно централно домашно устройство от Apple би могло да премахне някои от недостатъците на Echo, като например по-дебелия дизайн, бавния и ограничен софтуер и камерата с по-добра производителност.
Макар че това очевидно е много по-просто да се каже, отколкото да се направи, превръщането на iPad в домашно устройство няма да е толкова трудно, колкото изобретяването на оригиналния iPhone. Apple вече е измислила повечето от компонентите, пише още Гърман.
Можете да си представите как компанията разтяга iPad до 15 инча - нещо, което Bloomberg вече писа, че Apple проучва, как прави устройството малко по-дебело, за да побере по-мощни високоговорители, и как премества камерата в хоризонтална ориентация. Към това може да се добави разположен отзад щепсел за захранване и възможност за монтиране на стена - така според Гърман ще изглежда идеята на Apple за неговия Echo Show.
Apple веднага ще има предимство пред Amazon по отношение на софтуера, тъй като разполага с App Store, а включването на система от висок клас камери и бърз процесор не би трябвало да е проблем. Компанията дори би могла да създаде нов софтуерен слой – нова операционна система, да речем Home mode - която да оптимизира устройството за стационарна употреба. Най-хубавото е, че този продукт би могъл да се използва като обикновен заместител на iPad и лаптоп, който можете да вземете навсякъде.
Но има две основни забележки.
Първо, ако Apple реши да превърне iPad в гигантско домашно устройство, няма да иска да прави компромиси с качеството и функциите. Това означава, че той ще бъде скъп. Echo Show 15 струва в САЩ 250 долара. Цената на 12-инчов iPad Pro започва от 1100 долара. Представете си каква би била цената на 15-инчова версия.
Но Apple обикновено не се притеснява да наложи по-висока цена дори ако това означава по-ниски продажби. Да не забравяме, че оригиналният HomePod беше два пъти по-скъп от конкурентните продукти и че предстоящото устройство за смесена реалност на компанията вероятно ще бъде поне четири пъти по-скъпо от сегашните VR джаджи.
Второ, Siri все още се нуждае от подобряване на възможностите за разбиране на потребителите, от свързване с услуги на трети страни и от предприемане на желаното действие. Apple разполага с хиляди хора, които работят по този въпрос, но качеството и възможностите на Siri все още изостават от тези на Alexa и Google Assistant.
Високата цена и неубедителният гласов асистент няма да превърнат Apple в крал на устройствата за интелигентния дом, но поглеждането на концерна от Купертино в тази посока може да е началото на реално присъствие на пазара. А това би било нещо добро за индустрията и за верните на Apple фенове.