За първи път от седем месеца през октомври износът на Япония не може да се похвали с двуцифрен ръст поради затруднения в доставките в автомобилната индустрия. Износът се е увеличил с 9,4% на годишна база миналия месец, показват данни на Министерството на финансите от сряда, цитирани от DPA.
Данните останаха малко под средната пазарна прогноза в проучване на Ройтерс, което предполагаше ръст от 9,9 процента. Това е най-слабото увеличение след понижението през февруари. През предходния месец износът се бе увеличил с 13,0 процента.
Забавянето на растежа демонстрира уязвимостта на Япония към затрудненията във веригите на доставки, особено засягащи автомобилната индустрия и помрачаващи перспективите за търговията. Доставките на автомобили са се сринали с 36,7 процента.
По отделни региони износът за Китай, най-големия търговски партньор на Япония, расте с 9,5% за дванадесетте месеца до октомври, което е спад спрямо увеличението от 10,3% през предходния месец, тъй като доставките на автомобили за страната са се сринали с 46,8%.
Износът за САЩ, друг основен пазар за японските стоки, се е повишил само леко с 0,4% на годишна база през октомври, също поради срива на износа на автомобили, който се понижава с 46,4%.
Очаква се в петък правителството на Токио да обяви пакет от стимули за „десетки трилиони йени", за да облекчи последствията от пандемията на коронавируса и за да стимулира отново икономиката.
„Въпреки че дефицитът на части продължи да ограничава производството на автомобили през октомври, производството вече започна да се възстановява до известна степен“, казва пред Bloomberg Масамичи Адачи, икономист в UBS Securities. „Така че малко по-силният износ би оставил по-добро впечатление“, пояснява той. Адачи заяви още, че очаква доста силно възстановяване на износа на автомобили като цяло през последното тримесечие на годината.