Докато някои големи държави от еврозоната са на ръба на рецесията, четвъртата по големина икономика в региона се радва на растеж, подкрепен от разходите на домакинствата, пише в свой анализ Financial Times.
Испания отчита темп на растеж над средния за еврозоната за последните пет години, като през последните 12 месеца икономиката на страната промени модела си – от експортно-ориентирана вече разчита на потребителското търсене.
Правителството иницира увеличение на заплатите, което всъщност повиши търсенето на домакинствата. Това предизвика критики от страна на едни наблюдатели и похвалите на други.
Според повечето прогнози брутният вътрешен продукт (БВП) на Испания ще нарасне с над 2% през тази година в сравнение с прогнозираните стойности под 0,5% в Германия и малко над 1% в еврозоната като цяло.
„Икономиката върви доста добре в сравнение с останалата част от Европа“, коментира Ерик Нилсен, главен икономист на УниКредит, добавяйки, че това е истински урок за германците.
Испанското правителство взе решение да увеличи минималната заплата с 22% през тази година – най-голямото увеличение от четири десетилетия.
Някои анализатори се съмняват обаче в устойчивостта на представянето на икономиката във времето, особено на фона на политическата безизходица в страната.
„Вътрешното търсене е това, което подкрепя растежа и въпросът е колко дълго може да продължи това“, заявява и представител на Испанската централна банка.
Страната е без стабилно правителство от декември 2015 г., като ако Педро Санчес не успее да сформира правителство през септември, ще се проведат нови избори на 10 ноември. Това ще са четвъртите избори в страната през последните няколко години.
На фона на икономическата ситуация в еврозоната и търговското напрежение в световен мащаб и икономиката на Испания започна обаче да показва сигнали на забавяне.
Предупредителни сигнали идват от вътрешния пазар на автомобили. Продажбите на превозни средства са спаднали с 31% през август спрямо същия месец на миналата година, а свиването през изминалите седем месеца на тази година е с 6,6%. При износът на автомобили от страната обаче се не се отчитат особени изменения.
„Секторът - който, заедно със свързаните с него отрасли, представлява почти 10 на сто от БВП на Испания и осигурява 9 на сто от работните места преминава през един от най-предизвикателните моменти в своята история“, заяви Ноеми Навас, говорител на Испанската асоциация на производителите на автомобилни.
Според много анализатори възстановяването на испанската икономика в последните години се дължи в голяма степен на реформите на предишното дясноцентристко правителство.
През първия си мандат в периода 2011-2015 г. тогавашният министър-председател Мариано Рахой извърши трудови реформи и намали фискалния дефицит на страната. С помощта и на финансова подкрепа от страна на ЕС в размер на над 40 млрд. евро администрацията му се погрижи и за финансовия сектор. Тези фактори проправиха пътя за възстановяването, подпомогнато от износа. Така Испания отчиташе растеж от 2 до 3% между 2015 и 2019 г.
Износът обаче все по-малко допринася за растежа, а в двигател на икономиката се е превърнало вътрешното търсене.
Нивото на безработица в Испания е около 14% - едно от най-високите нива в индустриализирания свят, въпреки че сега е далеч под върха си от близо 27% през 2013 г.