Нито една поискана поправка от България и периферните страни на ЕС по пакет „Мобилност“ не бе приета на днешното заседание на транспортната комисия в Европейския парламент, съобщава БНР.
Комисията одобри регламента за командироване на водачите, тяхното време за почивка и каботажа от пакета „Мобилност“.
Членовете на комисията отхвърлиха внесените от българските евродепутати поправки за връщането на камиона в страната, в която е регистрирана фирмата, на 8 седмици, както и за седмичната почивка на водачите.
Пред „Хоризонт“ евродепутатът от Прогресивния алианс на социалистите и демократите Петър Витанов, който е и единствен постоянен член на транспортната комисия от България, заяви, че за него вотът не е изненадващ.
„Ние направихме проучване и сондирахме мнението на нашите колеги от Централна и Западна Европа, които въпреки коронавируса, въпреки новите условия, въпреки ситуацията, на която разчитаха по време на най-тежката част на пандемията на източноевропейските шофьори, не бяха склонни да направят никакъв компромис във вижданията си. Надеждите ни не са свързани толкова с вота днес, нито този, който предстои в пленарна зала“, посочи той.
Девет страни, от които и България, заявиха, че ще заведат дело срещу пакета в Съда на ЕС веднага след като той получи зелена светлина.
Очаква се и оценката за въздействие върху околната среда от връщането на камионите, която изготвя Европейската комисия.
„Опасението на Комисията, което напълно съвпада с нашето виждане, е, че връщането на камиона едно, че е дискриминационна мярка, но тя значително ощетява компании от Източна Европа, компании от периферията. Тя първо не е в съответствие със „Зелената сделка“, защото ще доведе до значително увеличаване на газовите емисии, но второ тя противоречи на принципа на функциониране на единния пазар - ограничава се дейността на компании от ЕС“, заяви Витанов.
Заседанието на комисията няма особено значение, освен да изпрати политически сигнал към евродепутатите, заявиха запознати, цитирани от националното радио.
Вотът в пленарна зала по пакета е предвиден за 8 юли. За да бъдат приети внесените поправки по пакета, в това число и тези от български евродепутати за връщането на камионите и водачите, е необходимо абсолютно мнозинство, което е малко вероятно да бъде постигнато.
Междувременно Съюзът на международните превозвачи и браншови организации от още шест държави прогнозират повече вредни емисии и допълнително натоварване на пътищата и границите, ако европейските институции приемат задължителното връщане на камиони в страната на регистрация през 4 седмици.
Открито писмо на превозвачите е изпратено до членовете на Транспортната комисия в Европейския парламент.
Под общата позиция са се подписали фирми от България, Полша, Унгария, Румъния, Литва, Кипър и Малта.
преди 4 години Бе не като Луи, по скоро като Робеспиер. Аз съм твърдо за... отмяна на робството на клетите тираджии, въпреки че те сами са си избрали този скотски живот отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Каква зелена сделка и емисии, като ясно ви се показа, че ще мине при всички положения! Макрон тропна по масата и се тросна, вживял се е в крал Луи... отговор Сигнализирай за неуместен коментар