Ryanair опровергава версията на Беларус за отклоняването на един от самолетите й в неделя, като гневно осъжда принудителното кацане в частно писмо и призовава правителството да установи самоличността на тримата пътници, които компанията подозира, че са агенти на службите за сигурност, предава Wall Street Journal.
Писмото, за което не беше съобщено до момента, е било изпратено по-рано тази седмица от главния изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри до директора на авиационната служба на Беларус. В писмото, видяно от WSJ, О’Лиъри определя инцидента като „предумишлено и незаконно отвличане“ и „незаконно и укорително действие“.
В неделя Беларус отклони полет на Ryanair, прелитащ над страната, който пътуваше от Атина за Вилнюс, Литва. Беларус твърди, че отклонила самолета заради подозрение за бомба на борда. След кацането му властите в Минск арестуваха виден дисидент, живеещ в изгнание, който пътувал в самолета заедно с приятелката си.
ЕС и САЩ определиха инцидента като нагла намеса в гражданската авиация. ЕС призова авиокомпаниите си да не прелитат над Беларус. Властите в Минск съобщиха, че са действали отговорно и в съответствие с международните правила за справяне с бомбена заплаха.
В четвъртък външните министри на страните от Г-7 и външните министри на страните членки на ЕС определиха отклоняването на самолета като „сериозна атака срещу правилата за управление на гражданската авиация“ и призоваха Международната организация за гражданска авиация към ООН да разследва инцидента.
По-късно организацията съобщи, че ще го направи. Президентът на Съвета й Салваторе Скиачитано заяви, че събитието създава „явни и сериозни заплахи за правната рамка“, управляваща пътническата авиация.
В писмото си О’Лиъри отбелязва, че Беларус има неверни и неточни твърдения във версията си за случилото се и нарича служителите на летището в Минск „обструкционисти“.
Той призовава правителството да освободи арестувания дисидент Роман Потасевич и партньорката му и да установи самоличността на другите трима пътници, които напуснаха самолета в Минск. О’Лиъри пише, че според Ryanair те са агенти на държавна сигурност, „изпълняващи заповеди на вашето правителство за организиране на незаконното отвличане на нашия самолет“.
Беларус има променяща се версия за събитията, която според европейските лидери е недостоверна. Тя публикува имейл, който получила от бунтовническата групировка Хамас, която управлява Ивицата Газа, предупреждаващ за бомба на борда на самолета. Хамас отрече да е замесена.
Компанията, оперираща криптирания сървър, през който бил изпратен имейлът, съобщи в четвъртък, че той е изпратен след отклоняването на самолета.
Беларуският президент Александър Лукашенко заяви също, че страната е получила предупреждение от Швейцария за бомбена заплаха на самолета. Швейцария заяви, че не е запозната с подобна заплаха и не е била в контакт с Беларус по въпроса.
Според разказа на О’Лиъри командирът на полет 4978 на Ryanair нямал друг избор освен да отклони машината от маршрута за Вилнюс и да кацне в Минск въз основа на предоставена информация от местната контролна кула, която комуникирала със самолета, докато той бил във въздушното пространство на Беларус.
В писмото се казва, че диспечерите отказали контакт на Ryanair, когато бил поискан от командира на полета, след като бил уведомен за бомбената заплаха. О’Лиъри обвинява Беларус, че невярно твърди във версията си за събитията, че авиационни служители на страната са опитали да влязат в контакт с централните операции на авиокомпанията.
Той се оплаква от отношението към пътниците и екипажа и казва, че наземните служители в Минск осуетили възможността самолетът да се завърне бързо във въздуха. След кацането екипажът и пътниците били ескортирани от въоръжени охранители и след това били задържани „над шест часа без обяснение“, пише О’Лиъри. Летището не осигурило преводач от английски, оставило екипажа в невъзможност да общува със служителите, докато Ryanair не осигурила руски преводач по телефона.
Полицейски кучета били използвани да инспектират багажа на пътниците, но той не преминал през стандартната процедура за преглед преди да бъде върнат в самолета, отбелязва О’Лиъри. Той допълва, че служителите на летището отказали да презаредят самолета с гориво, след което отказали да приемат плащане с кредитна карта за горивото. По-късно служителите отказали да разрешат на пътниците да се върнат на борда, когато самолетът бил готов за излитане, пише ръководителят на Ryanair.