IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Новите цифрови регулации на ЕК заплашват технологичните гиганти с огромни глоби

Дигиталните платформи, които не спазват разпоредбите, могат да бъдат наказани с глоби в размер на 6 до 10% от годишните им приходи

20:55 | 15.12.20 г. 2
<p>
	Маргрете Вестагер, изпълнителен заместник-председател на ЕК с ресор &bdquo;Европа, подготвена за цифровата ера&ldquo;. <em>Снимка:&nbsp;Alexandros Michailidis/Straight Out Of The Camera/Bloomberg</em></p>

Маргрете Вестагер, изпълнителен заместник-председател на ЕК с ресор „Европа, подготвена за цифровата ера“. Снимка: Alexandros Michailidis/Straight Out Of The Camera/Bloomberg

Европейската комисия (ЕК) представи Закон за цифровите услуги и Закон за цифровите пазари, които могат да наложат нови правила за всички цифрови услуги, включително социалните медии, онлайн пазарите и други дигитални платформи, които работят в рамките на Европейския съюз (ЕС), съобщават Ройтерс и Bloomberg.

Технологични компании, които приоритизират собствените си услуги за сметка на конкурентите и не спазват новите регулации, са заплашени от глоби в размер на 6 до 10% от годишните им приходи.

Съгласно новия Закон за цифровите пазари компании като Facebook, Amazon и Google ще бъдат третирани като "стражи" (gatekeepers), тъй като тези дружества разполагат с твърде голямо пазарно влияние и прекомерна финансова мощ, чрез които диктуват правилата за всички останали. По този начин ЕК на практика цели да направи американските технологични гиганти отговорни за почти всичко, случващо се в рамките на техните продукти, което включва социални мрежи, мейли, електронна търговия, облачни услуги и др. 

Онлайн платформите с поне 45 млн. потребители ще бъдат обект на новите регулации, като това се равнява на приблизително 10% от населението на ЕС.

Очаква се новото законодателство да "насърчи иновациите, растежа и конкурентоспособността и да предостави на потребителите нови, по-добри и надеждни онлайн услуги", посочват от ЕК.

По този начин ЕС възнамерява да подкрепи по-малките платформи, малките и средни предприятия и стартъпите, като премахне нелоялните пазарни условия, наложени от "онлайн платформи, които са станали или се очаква да станат портали в рамките на единния пазар".

"Двата законопроекта служат на една цел: да се уверим, че ние като потребители имаме достъп до богат избор от безопасни продукти и услуги онлайн. И че бизнесите, работещи в Европа, могат свободно и честно да се конкурират онлайн, точно както правят офлайн", заяви заместник-председателят на ЕК, отговарящ за Дигиталната ера в Европа, Маргрете Вестагер.

Една от областите, върху които EK поставя акцент, е рекламата. Прозрачността на онлайн рекламата ще бъде задължително правило.  Потребителите трябва да разполагат с ясна информация за източниците, включително подробна информация защо сме насочени  към конкретна реклама, съобщава Euractiv.

Що се отнася до незаконното съдържание, платформите ще трябва да докажат, че нямат “предварителна информация” за наличието на такъв материал на своите сайтове, за да избегнат отговорност, или да покажат, че биха “действали незабавно“, за да премахнат или забранят достъпа до съдържанието.

Платформите също ще бъдат задължени да извършват годишни оценки на риска, като проследяват как са се справили с различни системни рискове, включително разпространението на незаконно съдържание онлайн.

Освен това платформите трябва да вземат мерки, “така че да обезкуражат и ограничат разпространението на незаконно съдържание“. Това може да се случи чрез спиране на приходите от реклама за конкретно съдържание или други действия, като подобряване на видимостта на авторитетни източници на информация.

Страните от общността ще трябва да назначат така наречения “координатор на цифрови услуги“, който да наблюдава прилагането на регламента.

Координаторът ще наблюдава броя на потребителите на дадена платформа “на всеки шест месеца“, за да види дали дадена онлайн услуга ще попадне в обхвата от 45 милиона потребители.

В допълнение, координаторите получават правото да принуждават платформите да предоставят достъп до данни, “необходими за наблюдение и оценка“ на спазването на правилата.

За хармонизиране на прилагането на Закона за цифровите услуги ще бъде създадена и паневропейска обща група координатори, наречена Европейски съвет за цифрови услуги.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:50 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 0
дядя Вова
преди 3 години
Дигиталните "платформи" = кучетата в концлагера
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 2
ПИЧ
преди 3 години
Какво могат да направят тези Брюкселски бюрократи, тези добре охранени чиновници, освен да направят така, че да се оскъпи всичко свързано с интернет и съответните услуги.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още